Správa železnic se snaží znovu zadat geologický průzkum ke Krušnohorskému tunelu

Cvičení hasičů v jednom z tunelů na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Matthias FischerCvičení hasičů v jednom z tunelů na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Matthias Fischer

Vrty se mají týkat území od budoucího portálu tunelu na české straně až ke státní hranici.

Správa železnic posunula přípravu Krušnohorského tunelu, který má vzniknout na vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Aktuálně vypsala tendr na geologický průzkum pro českou část tunelu, předpokládaná hodnota zakázky je 91,5 milionu korun.

Jde již o druhý pokus o zadání geologického průzkumu k tunelu. První zakázka (vypsaná loni v červenci) musela být letos v únoru zrušena na popud Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který navíc kvůli chybám v řízení dal Správě železnic pokutu 30 000 korun. Na německé straně, na kterou připadá delší část tunelu, už průzkum běží zhruba dva roky.

Správa železnic nyní dle informací na profilu zadavatele předpokládá zahájení plnění 1. července, trvat má 18 měsíců.

Vrty se mají týkat území od budoucího portálu tunelu na české straně až ke státní hranici. Mimo jiné mají přispět k rozhodnutí o způsobu ražby Krušnohorského tunelu a dalšího průzkumu včetně případné průzkumné štoly. Správa železnic už dříve uvedla, že v soutěži na geologický průzkum očekává mezinárodní účast, a to „vzhledem k mimořádnému rozsahu a povaze poptávaných prací“.

Krušnohorský tunel bude měřit 30,4 kilometru. Podle dřívějších dohod se na financování tunelu mají podílet obě země podle toho, o jak dlouhou část půjde na jejich území. Většinu by tak mělo zaplatit Německo.

Se zahájením stavby se počítá nejdříve v roce 2028 a dokončením v roce 2040.

Trasa Krušnohorského tunelu na českém území. Foto: Správa železnicVarianta Krušnohorského tunelu v delší verzi. Foto: DBPlánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ