Julia Fischer a Komorní orchestr České filharmonie: Přirozená exprese a transparentní zvuk

Na koncertě pořádaném Českým spolkem pro komorní hudbu se 22. dubna 2024 v Rudolfinu představila komorní sestava České filharmonie společně s německou houslistkou Julií Fischer a jejím žákem – talentovaným, teprve osmnáctiletým Jeremiasem Pestalozzim. Provedli společně Koncert pro dvoje housle d moll BWV 1043 Johanna Sebastiana Bacha a Julia Fischer pak přednesla Houslový koncert A dur KV 219. Vystoupila toho večera nejen jako sólistka, ale i jako umělecká vedoucí orchestru, který pod jejím vedením podal komorně ukázněný a detailně smykově vypracovaný výkon, jak v obou Koncertech, tak i po přestávce, když společně přednesli populární Smyčcovou serenádu Es dur Josefa Suka, op. 6.
Julia Fishech (zdroj Česká filharmonie)
Julia Fishech (zdroj Česká filharmonie)

Celý večer se odehrával na pozoruhodně vysoké úrovni, hru Komorního orchestru České filharmonie zdobila ušlechtilá tónová kultura i preciznost souhry, pozoruhodná i s ohledem na to, že orchestr nehraje ve stabilním složení, ale jeho hráčský kádr se neustále proměňuje ad hoc. Sestava se dvěma kontrabasy a třemi violoncelly přinesla průzračně transparentní zvuk, čitelnost faktury i v bachovské polyfonii a světlý, jarním sluncem prozářený zvuk mozartovského tutti, kořeněných skvělými cornami. Třešničkou na dortu byl pak znamenitý výkon obou sólistů. Julia Fischer potvrdila v obou koncertech své všestranné, přemýšlivé a neokázalé muzikantství beze zbytku. A Jeremias Pestalozzi v Bachovi u partu prvních houslí projevil velkou přizpůsobivost, hudební empatii a smysl pro komorní projev. Rozhodně je to velký talent a neměl by se vytratit ze světové hudební scény – pokud jej nesemelou kola koncertního průmyslu.

Bachův Dvojkoncert zaujal především přirozeným důrazem na logické vedení obou sólových partů (přičemž oba hráli samozřejmě i úseky ripieno), imitační proplétání obou hlasů vyznívalo velmi plasticky a přehledně, větná struktura (s kantabilním Largem uprostřed) měla svoji přirozenou tektonickou logiku. Přitom historický přístup byl zcela upozaděn ve prospěch moderního čtení – včetně vyššího ladění, mírného vibrata a dokonce i nenásilných crescend. Janine Jansen či Vilde Frang přistupují k Bachovi z opačného pólu, a tak jsme mohli ocenit zdravou konfrontaci obou pojetí a znovu si přitom ozřejmit, že obě mají své nezadatelné právo na život, aniž je možné dát jednomu z nich přednost.

Mozartův Koncert A dur, patrně nejdokonalejší z pětice krátce po sobě zkomponovaných koncertů z roku 1775, se stal pro německou instrumentalistku příležitostí, aby uplatnila decentní kultivovaný projev, ušlechtilou kulturu, spontánní muzikantství a to vše v relativně nižších dynamických hladinách. Tento její Mozart snad postrádal trochu více dravosti, ale o to více jsme si mohli vychutnat krásu přirozeně vyklenutých mélických oblouků, přirozená tempa a celkovou střídmě uměřenou, přirozenou expresi. Uznávám, že přívlastek “přirozený” se mi tu objevuje nápadně často, ale nemohu si pomoci. A je to ta největší pocta, kterou lze muzikantovi složit. Byť by kritikova představa byla třeba trochu jiná, jestliže ho o své pravdě dokáže umělec na place přesvědčit, pak je třeba mu složit hold a své výhrady odsunout stranou.

Po přestávce se rozezněla mladistvě bujará, ale i sentimentálně zadumaná Sukova Serenáda, dílo posluchačsky vděčné a milované. K prvému pultu koncertního mistra usedla Julia Fischer a pod jejím vedením se Sukova partitura rozezněla pestrými barvami pozdně romantického sukovského idomu, ale nechyběl ani kontrast a expresivita při budování jednotlivých ploch. Její účast může být překvapením jen pro toho, kdo nezná její vášeň pro společné muzicírování. Fischer má své smyčcové kvarteto, hraje s významnými pianisty, ale sama vystupuje jako vůbec ne špatná pianistka a mnoho času a energie věnuje komorní hudbě nejrůznějších sestav – a to i s menšími lokálními soubory po celé Evropě. Nikdy neselhávající profylaxe proti rutině a únavě! Recept vřele doporučitelný všem, jak sama říká.

Český spolek pro komorní hudbu: Julia Fischer
22. dubna 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum, Praha

Program:
Johann Sebastian Bach: Koncert pro dvoje housle a orchestr d moll, BWV 1043 (15′)
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur, K 219 (30′)

— Přestávka —

Josef Suk: Serenáda Es dur pro smyčcový orchestr, op. 6 (30′)

Účinkující:
Julia Fischer – housle
Jeremisas Pestalozzi – housle
Komorní orchestr České filharmonie

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments