Válka státních dopravců na španělských rychlotratích. Renfe obviňuje Francouze z dumpingu

Ministr dopravy viní zahraniční konkurenci z podnákladových cen.

Francouzské státní dráhy SNCF dál rozšířily svoji přítomnost na trhu španělských vnitrostátních vlaků. Přes svoji nízkonákladovou odnož Ouigo spustily nové spojení z Madridu do Valladolidu.

K expanzi dochází ve chvíli, kdy se do francouzských drah i dalšího konkurenta španělských státních drah Renfe, konkrétně společnosti Iryo, pustil španělský ministr dopravy Óscar Puente. Ten označil postup konkurentů za dumping a obvinil je z podnákladových cen. Z boje zatím již třetím rokem profitují cestující: ceny od konce monopolu Renfe výrazně klesly, což se projevilo i ve velkém nárůstu počtu cestujících.

Španělské rychlovlaky hlásí historický rekord, zájmu pomohla větší konkurence

Ouigo zatím nabízí dva páry spojů mezi Madridem a Valladolidem, podobně jako u jiných destinací začíná s cenou 9 eur za jízdenku. Od 1. června prodlouží linku do Alicante a Albecete, většina vlaků zastaví také v Cuence. Letos chce Ouigo ještě přidat spojení do Murcie, v druhé polovině roku přidá spojení do Sevilly, Córdoby a Malagy.

Plány na expanzi vyvolaly nezvykle silnou kritickou reakci španělského ministra dopravy Óscara Puenteho. Ten v médiích konkurenty státního španělského dopravce obvinil z nekalých obchodních praktik a podnákladových cen. Ouigo patří kompletně pod francouzské státní dráhy, Iryo částečně pod italské státní dráhy Trenitalia. Puente pohrozil předáním celého případu antimonopolnímu úřadu. Jako důkaz použil ztrátu dopravce 40 milionů eur.  „To, co mělo být pouze zdravou konkurencí, se od první minuty stalo válkou,“ komentoval otevření trhu dalším dopravců Puente pro server Publico. Postěžoval si, že naopak Francie klade překážky španělským drahám pro větší expanzi na sever.

Mapa sítě Ouigo ve Španělsku. Foto: Ouigo

Ministr si postěžoval, že nízké ceny ohrozily výkon Renfe na tratích, kde bylo Renfe dlouhodobě ziskové. Šéfka Ouigo Espaňa Hélène Valenzuela reagovala, že jde o první případ, kdy by politik dopravce kritizoval za nízké ceny. Odmítla dumpingové ceny. „Je politika a je byznys. My jsme v byznysu,“ řekla a pozvala ministra na palubu vlaku Ouigo.

České sny ve španělské realitě, 3. díl: Z Madridu do Zaragozy na francouzské notě

Tagy Ouigo sncf VRT Vysokorychlostní tratě ve Španělsku vysokorychlostní železnice ve Španělsku
34 komentářů