Závazek přestat prodávat od roku 2026 rychlokuřata přijaly Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, a Jednota, spotřební družstvo České Budějovice, které jsou součástí Skupiny Coop. Jsou tak prvními většími obchodníky v České republice, kteří se přihlásili k pravidlům European Chicken Commitment. Ten definuje nové standardy pro chov kuřat.
Postupně se daří tento závazek plnit. Nyní si zákazníci Konzumu, obchodního družstva v Ústí nad Orlicí, budou moct koupit celá chlazená kuřata již pouze taková, jejichž chov odpovídá etickým zásadám.
Podle Miloslava Hlavsy, ředitele obchodního družstva v Ústí nad Orlicí, je reálné závazek zcela přestat s prodejem produktů z rychlokuřat splnit. „Je to ale trochu začarovaný kruh, jak tuto otázku vyřešit. Musí chtít všechny tři strany, tedy zákazníci, chovatelé i obchodníci. Zatím je z našeho pohledu obchodníka na trhu nedostatečná nabídka. A chovatelé zase tvrdí, že není poptávka,“ vysvětluje Miloslav Hlavsa.
Cena kuřat je vyšší
Cena kuřat chovaných podle etických zásad je vyšší než cena rychlokuřat. Konzum tento problém řeší nižší přirážkou s cílem udržet pro zákazníky přijatelnou cenovou úroveň srovnatelnou s cenou rychlokuřat.
„Věříme, že to má smysl. Obchod není jen o zisku, ale také o etickém přístupu k chovu zvířat. Podobně jsme proto v roce 2011 ukončili veškerý prodej vajec od slepic z klecových chovů a nahradili je vejci z podestýlky. Naši zákazníci tento krok ocenili,“ vysvětluje Miloslav Hlavsa.
Za tento přístup obdržel Konzum v roce 2013 jako první obchodník v České republice ocenění Good Egg Award od organizace Compassion in world farming.