Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila nový systém pro kontrolu parkování na místech pro zásobování. Ten městská část zavádí kvůli nekázni, jež v případě těchto vyhrazených míst panuje.

Často je zabírají i obyčejná auta a zásobovači pak stojí buď na chodníku nebo i blokují vozovku. „Už v roce 2017 vjíždělo do naší městské části denně 44 tisíc zásobovacích vozidel. V roce 2022 už to bylo skoro 70 tisíc a současně se odhaduje už 80 tisíc vozidel. Po covidu se obrovsky vzedmulo doručování zásilek z e-shopů, jídel a nákupů,“ popisuje radní pro investice a IT Richard Bureš (ODS).

Ukázka nového systému pro kontrolu parkování zásobování v Praze

Vzhledem k tomu, že zákon vymezuje zásobování velmi neurčitě, je nejefektivnější způsob dohledu kontrolovat maximální dobu stání na určených místech, která na více než 80 procentech z 255 parkovacích míst pro zásobovače v Praze 1 je jen 15 minut. Tento limit od loňského roku hlídají v testovacím režimu časomíry, a to zatím na šesti místech pro celkem 20 stání.

„Nový systém je součástí celého projektu citylogistiky, tato podstatná část, se týkala právě hardwaru, řešení přímo v ulicích. Vznikl tedy poměrně robustní systém a celý backoffice, kdy jsou vytipovaná místa evidovaná, vybavena čidly, která evidují obsazenost, tabulemi, které ukazují délku stání vozidel,“ popisuje Richard Bureš. Zelené světlo znamená, že je parkování konkrétního vozu v pořádku, červeně, jakmile je to přes limit. „Takže i na tom konkrétním místě vidí nejenom veřejnost, ale řidič a strážníci, zda se řidiči dopouštějí přestupku, protože místa zásobování jsou vyhrazena na 15 minut,“ dodává.

Jednu parkovací laboratoř lze najít na Václavském náměstí. Vyhrazených míst je tady celkem šest, přičemž na polovině z nich časomíry pouze měří čas. Zbylé tři však už umějí díky umělé inteligenci číst i registrační značky, což v budoucnu umožní automatizovat udělování pokut, jako je to v případě modrých zón. Nejdříve to však městská část ještě musí legislativně doladit. Díky čtečce bude navíc možné, aby si zásobovači místo pro určitý čas předem rezervovali. Součástí řešení je totiž také rezervační rozhraní. „V aplikaci vidíte, jaká jsou volná časová okna a vytvoříte si rezervaci,“ popisuje Richard Bureš.

Do Prahy startují šlapací dodávky, cyklokurýr odveze i 300 kilogramů

Jedno místo na stání navíc blokuje zábrana, která se spustí jen pro rezervované auto. Rozhraní pro rezervace nicméně městská část teprve testuje. „U těch dvou je to na důvěře, která funguje v Itálii, v Německu, ve Francii, kde obdobné systémy používají a nikdo si nedovolí na to místo z rezervací zastavit. Víme, že u nás je to trochu jiné, je to spíš takový sport,“ komentuje Bureš.

„Jedno místo jsme vybavili fyzickou zábranou, která se vztyčí, jakmile je to místo volné a rezervované. A řidič, který si místo rezervoval v mobilní aplikaci, zmáčkne při příjezdu tlačítko a zábrana se spustí. Takže jede na jistotu, jede s tím, že jde zásobovat a nebude tady kroužit 20 minut a hledat místo. A nakonec auto nedá někam na chodník nebo nevhodně,“ popisuje radní s tím, že radnice chtěla na Václavském náměstí takto vyzkoušet různé varianty řešení.

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

Bez čekání strážníka

Registrační značky dokážou číst kamery také na dvou stáních ve Štěpánské ulici. Časomíry na Národní třídě před Palácem Metro, u Nové scény, ve Spálené a na Smetanově nábřeží už tuto přídavnou funkci nemají, jelikož se tam parkuje podélně a značky jdou na kamerách hůře vidět.

„I na těchto místech jsme je nicméně zkoušeli ze záznamu vyčíst a v 60 procentech případů to bylo možné, díky snímkům při příjezdu. Na zdokonalování budeme dále pracovat,“ říká Bureš. Celý tento systém má vytvořenou mapovou aplikaci, která automaticky ohlásí podezření z přestupku.

Městská policie ji zatím nevyužívá, jelikož čeká na dovybavení hlídek tablety, které budou mít aplikaci nainstalovanou. Kromě vytipovávání přestupků budou navíc moct systém používat jako zdroj důkazních prostředků. Technologie totiž i bez poznávací značky dokáže detekovat přestupek, zaevidovat ho a hlavně vytvořit fotodokumentaci před přijetím vozidla, při přijetí a hlavně ve chvíli, kdy překročí povolený čas, vznikne tedy rovnou celý protokol.

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

Jen je bez načtení poznávací značky potřeba přítomnost strážníka. Ten však už nebude muset ztrácet čas čekáním u auta, až překročí celou povolenou dobu.

Podle Bureše je nicméně klíčová především odstrašující funkce. „Nám úplně stačí, když městská policie jednou denně na každém místě někoho ‚popraví před nastoupenou jednotkou‘, abychom tím dosáhli požadovaného efektu,“ podotýká.

V rámci pilotního provozu už městská část nasbírala data o 72 tisících zaparkováních. Podle dopravního experta z Fakulty dopravní ČVUT Zdeňka Lokaje, který má nad projektem technický dozor, výrazně klesla míra delikvence, a to i přesto, že zatím de facto jen svítí počítadla.

„Průměrná délka stání se snížila z 35 minut na 21. Danou maximální dobu stání překračovalo 60 procent řidičů oproti původním 73 procentům,“ vysvětluje Lokaj s tím že se také zvýšil počet vozidel, která se denně na místech protočí, a to z 22 na 31.

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

Celopražský systém

K systému má Praha 1 výhradní licenci, takže je možnost do něj zapojit i další městské části, kterým by tak stačilo osadit vybraná místa technologií a připojit je. Další postup podle Bureše závisí mimo jiné na jednání s Technickou správou komunikací.

Na základě toho se uvidí, zda si Praha 1 bude systém obhospodařovat sama nebo se z toho stane celoměstský projekt, což by se podle radního muselo stát, pokud se budou chtít přidat i další radnice, přičemž zájem projevily už i Prahy 2 a 10.

„Důležité na tom projektu je, že jsme ho dokončili, všechno bylo schváleno, splnili jsme naprosto všechny podmínky Evropské unie, a tím, že jsme nyní vlastníky zdrojového kódu, můžeme systém rozvíjet. Jiné městské části už to bude stát pouze fyzické zařízení na dané místo, protože to nejdražší, licence, backoffice, zpracování celého systému už je ve vlastnictví Prahy 1 a jsme připraveni vše převést pod hlavní město Prahu, tak aby se z toho stal celopražský projekt,“ vysvětluje radní.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...