LIVE: Plzeňskou hospodu Pod Kopcem ovládl underground v čele s Plastiky

Vydáno 27.04.2024 | autor: iREPORT

Plzeňský Hostinec Pod Kopcem se stal v pořadí už čtvrtou zastávkou kultovního undergroundového uskupení The Plastic People of the Universe. Jejich celorepublikové turné, nazvané Egon Bondy Tour 2024, věnovali padesátému výročí vydání desky Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned.

LIVE: Plzeňskou hospodu Pod Kopcem ovládl underground v čele s Plastiky LIVE: Plzeňskou hospodu Pod Kopcem ovládl underground v čele s Plastiky

Egon Bondy Tour
Plzeň, Hostinec Pod Kopcem
26. 4. 2024

Celý lokál zmodral záplavou džínoviny a krátké vlasy těžko pohledat. Čas jako by se Pod Kopcem vrátil právě o oněch padesát let, které letos uplynou od doby, kdy poprvé spatřila světlo světa nahrávka zhudebněných básnických textů Egona Bondyho, jež byly pro úplné začátky kapely PPU typické. Vydavatelství Guerilla Records, zaštiťující celou akci, k této příležitosti znovu vydalo desku ve dvouvinylové reedici.

Milan Schelinger - Žil i za staršího bratra Jiřího, působil v kapelách Projektil a The Plastic People of the Universe

Atmosféru navodila místní kapela Burgtheater. Pomalým psychedelickým úvodem naladila celý sál na vlnu, na níž se odvíjel celý večer. V jejich podání zazněly i některé převzaté texty od Vratislava Brabence, jednoho ze zakládajících členů původních Plastiků, a celkově podali sehraný multiinstrumentální výkon, kde nechyběl ani theremin, houslové pasáže nebo saxofon. Zároveň undergroundový zvuk a hravější jazzové melodie doplňovala tvrdší a hutnější elektrická kytara navozující více bigbítový a „heavy“ dojem z celého setu předskokanů.

Po počáteční hodině nastoupili už samotní PPU v sestavě Josef Janíček (klávesy), Jan Brabec (bicí), Vladimír Dědek (trombon), Tomáš Schilla (violoncello), z nichž všichni v uskupení působili před rokem 1989, spolu s Ivanem Bierhanzlem (baskytara) a odstartovali sebejistě s klasikou Podivuhodný mandarin, kterou si obecenstvo samozřejmě hned získali.

Následovala více než hodina široké palety melodií, harmonií, kakofonií, jazzových prvků i těžkopádných rytmů, na nichž hudebníci předvedli svou dovednost zahrát prakticky cokoliv s takovou přirozeností, že celkový dojem působí až jako jedna velká jam session. Brabcovy bicí celou dobu určovaly rytmus a jeho četné proměny dominovaly svou úderností např. ve skladbě Nenávist vola k řeznickýmu psu. Naproti tomu klidnější a melodická Ruka / Co zde sním a vypiju kladla důraz právě na violoncello zdařile nahrazující kytarové pasáže, čímž se – jak uvádí přímo Guerilla Records – vrací ke svým kořenům, kde právě kytara zcela chyběla.

Plastici tímto vystoupením ukázali, že underground dotáhli k dokonalosti svou hudební precizností a chemií, která mezi jednotlivými umělci fungovala. Prostředí božkovského podniku atmosféře také určitě svědčilo, k celkové autentičnosti chyběl snad už jen příjezd příslušníků Veřejné bezpečnosti.

Jednalo se o zdařilý koncert, jenž byl i jakousi poctou fenoménům, jakými jsou jak Egon Bondy na poli literatury, tak PPU na poli hudebním, ale i vzdáním holdu undergroundu a disentu, stejně jako oživením památky na doby dávno minulé a dědictví tehdejšího paralelního kulturního prostoru.

Turné ještě není zdaleka u konce a následuje mnoho koncertů napříč ČR, jejichž plán naleznete na stránkách Guerilla Records nebo na Facebooku vydavatelství. Příznivci podzemní scény, zvažte návštěvu.

Text: Daniel Štolfa, foto: FB Egon Bondy
Témata: The Plastic People Of the Universe, Egon Bondy Tour, Happy Hearts Club Banned, Hostinec Pod Kopcem

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít