InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Vernisáž výstavy obrazů Josefa Synka se křtem monografie

    neděle 19.5 16:00 - Muzeum, Blatná

  • Vlastivědný výlet na Pravětínská lada

    neděle 19.5 7:40 - Volyně – sraz na náměstí Svobody

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Rekord. Soutěž Veteráni Prvomájových Petrovic přilákala 134 aut a motorek

   Autor: JcTED.cz - TV

    Autor: JcTED.cz - TV

AKTUALIZOVÁNO - 2.5.2024 00:22

PETROVICE – Závod Veteráni Prvomájových Petrovic je čím dál oblíbenější. Letos ho Automotoklub Milevsko uspořádal posedmé a účast historických automobilů a motocyklů byla téměř dvojnásobná oproti ročníku 2022, kdy se po dvouleté covidové pauze tato akce na petrovické náměstí a jízdu po okolí vrátila. Před dvěma lety vyrazilo na trasu 74 vozidel, letos už 134. Třetím rokem se také předával obří putovní pohár, který získává vítěz napříč všemi kategoriemi.


Petrovický závod je současně prvním kolem Jihočeského poháru historických vozidel, účastníci mohou nasbírat první body. Pohár zahrnuje od jara do podzimu celkem devět soutěží a slavnostní vyhodnocení pak probíhá v Divadle Oskara Nedbala v Táboře.

Rekordní účast

Na start na petrovickém náměstí se na Prvního máje postavilo 89 aut a 45 motocyklů. Jelikož na předchozí ročníky přijížděla i historická hasičská auta, vyhlásili organizátoři letos pro ně speciální kategorii. Paradoxně si právě letos dali majitelé historických hasičských aut pauzu. Tak třeba příště...

Na atraktivitě petrovického setkání veteránských nadšenců to neubralo. Dopoledne před startem i odpoledne během návratu závodníků na náměstí byl připraven program a stánky s občerstvením. Pořadatelé každoročně zvou zajímavou motoristickou osobnost, letos to byl nestárnoucí příbramský jezdec Josef Peták. Začínal s trialem, patřil mezi nejlepší české jezdce v rallye a v sajdkárkrosu. Později přesedlal na čtyři kola a stal se mistrem republiky v rallyesprintu. V posledních letech se vrátil i do terénu, kde prohání výrazně mladší soupeře. Stále jezdí i sprint a sedlá i sajdkáru na silničních okruzích. S jedním ze svých vozidel Josef Peták absolvoval i trasu středečního závodu.

Hodinu před polednem byl prvomájový závod odstartován. Trasa byla předem známá a i lidé ve vesnicích kolem Orlické přehrady si průjezd veteránských skvostů užívali. Závodníci projeli Kojetín, Porešín, Obděnice, Nálesí, Chyšky, Ratiboř, Hněvanice, Hrazánky, Dobrošov, Klisinec, Hrejkovice, Pechovu Lhotu, Kovářov a odtud se přes Klučenice vydali směrem k hrázi Orlické přehrady, pak do Kosobud a Milešova, Krásné Hory a zpět do cíle v Petrovicích. Ne všichni dojeli, na trase s velkým smutkem zůstala posádka jednoho motocyklu se sajdkárou a poruchu mělo i jedno z vozidel.

O kolik jsou výš Chyšky než Klučenice? 

V pohárovém seriálu veteránů se nezávodí na čas, jde o body nasbírané při plnění úkolů na trase. A jejich zajímavostí se snaží každý pořadatel blýsknout. Prvomájoví účastníci tak absolvovali devět úkolů. Například měli rozeznávat dřeviny, u kapličky v Hrazánkách se soutěžilo v hodu na čáru, na další zastávce se odhadovala váha pístu, couvalo se na přesnost, ale čekalo i stříhání provázku na předem určenou délku – jen tak odhadem, a o čem se vzrušeně debatovalo i u řízku se salátem, který čekal po návratu, byl úkol tipnout si rozdíl v nadmořské výšce mezi obcemi Chyšky a Klučenice. Padala nejrůznější čísla, ale při vyhlašování výsledků organizátoři prozradili, že Chyšky leží výš o 209 metrů. Započítávaly se trestné body a jelikož jich někteří závodníci dokázali nasbírat i k pěti stovkám, byl výkon vítěze a letošního držitele putovního poháru starosty Petrovic opravdu obdivuhodný. Ivan Janeček ze Sedlčan nasbíral trestných bodů jen 74, tedy nejméně. Pikantní bylo, že v osobě Ivana Janečka přebíral putovní pohár od starosty Petrovic Pavla Kubíčka také starosta – pro změnu Sedlčan. Ivan Janeček putovní pohár odvezl do Sedlčan v Renaultu R6 TL z roku 1971 a má teď za úkol se za rok s pohárem vrátit. Jeho jméno se zvěční na pohár vedle Jiřího Čunáta, který pohár vyhrál v roce 2022, a Josefa Fridrichovského z loňského roku. Putovní pohár se začal udělovat právě po návratu závodu po covidu. 

Vítězové Ceny elegance byli styloví

Vyhlášena byla také Cena elegance – pro nejkrásnější vozidlo, a tu převzal Eduard Hovjacký z Dobříše, který přijel Renaultem Celtaquatre z roku 1935 s celou rodinou vystajlovanou i do oděvů příslušného roku."Sehnat to oblečení opravdu nebylo snadné," zmínil majitel skvostu, který se v Petrovicích objevil poprvé a prý určitě ne naposledy. Závěrečný ceremoniál moderoval tak jako celý program Marek Máca Cihlář a ceny předával šéf Automotoklubu Milevsko Jaroslav Šrůt, který se svým týmem celou akci připravil.

Pozornost budily i parní stroje

Kuriozitou byly i parní stroje, které v parku předváděli Ladislav Šedivý z Tábora a Jindřich Bubeník z Chýnova. K vidění byl parní stroj, který roztáčel flašinet, ale také novinka – atmosférický motor, fungující rozdílem studeného a teplého vzduchu. „V automobilovém muzeu v německém Sinsheimu jsem na tom principu viděl i motocykl," zmínil nadšený amatérský konstruktér Ladislav Šedivý. Prozradil, že má za sebou cestu za parními stroji po Anglii, kde jsou muzea také krásná. „A přes zimu jsem si udělal radost atmosférickým motorem," dodal. Obdivovatelů se v parku zastavovalo také dost, stejně jako se lidé kochali u nablýskaných automobilových a motocyklových legend. K tomu vyhrávala známé hity kapela Axiom. 

V natočeném rozhovoru prozrazuje víc nejen čerstvý majitel putovního poháru Ivan Janeček, ale také majitel motocyklu Čechie 600 OHV z roku 1928 Vlastimil Koutek z Tábora.

A kdo na Veteránech Prvomájových Petrovic přebíral ceny?

Kromě Ceny elegance o pořadí rozhodoval nejnižší počet trestných bodů nasbíraných na trase.

Cena elegance

1. Eduard Hovjacký z Dobříše – Renault Celtaquatre z r. 1935
2. Martin Jaroš – Ford Mustang z r. 1969
3. Jiřina Krůtová – BMW E30 cabrio z r. 1990
4. Michal Dědina – VW Brouk z r. 1968
5. Otakar Rezek – Triumph Spitfire MK IV z r. 1971

Speciály

1. Josef Barinka z Tábora – Suzuki LJ 80 z r. 1983
2. Petr Kocián – Škoda 1203 z r. 1989
3. Jaroslav Pudil – Volvo TGB 1111 z r. 1975

Motocykly M1

1. Vlastimil Koutek z Tábora – Čechie 600 OHV z r. 1928
2. Marek Jirec – Velorex 16/250 Oskar z r. 1959
3. Jiří Myslivec – IFA BK 350 z r. 1958
4. Jitka Kovaříková – Jawa 250/11 z r. 1949
5. Marek Hulan – Jawa 350 sidecar z r. 1961

Motocykly M2

1. Monika Krosnářová – Babeta z r. 1982
2. Rostislav Vrábek – Jawa Californian 250 z r. 1973
3. Václav Mareš-Balík – Jawa 350/634 sidecar z r. 1979
4. Tomáš Procházka – Honda Pan European z r. 1992
5. Alois Kutil – Jawa 350 z r. 1985

Automobily A1

1. Miluška Dvořáková z Protivína – Škoda Felicie z r. 1961
2. Vladimír Holan – Peugeot 201 M z r. 1937
3. Milan Paul – Tatra 57b z r. 1946
4. Jiří Žíla – Tatra 603 z r. 1959
5. Jan Týle – DKW F7 z r. 1938

Automobily A2

1. Ivan Janeček ze Sedlčan – Renault R6 TL z r. 1971
2. Roman Vlach – Škoda 100 z r. 1974
3. Libor Loos – Škoda 110L z r. 1971
4. Štěpán Mihalčík – Škoda 1000 MB z r. 1964
5. Michal Hejhal – Audi Coupe z r. 1985

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace