Branná soutěž Wolfram zahájena. O cenu kapitána vrtulníku bude soutěžit 118 škol Moravskoslezského kraje

Autor: kapitán Martin Ogořalek

Sedmý ročník branně-vědomostní soutěže Wolfram odstartoval ve čtvrtek 2. května v Havířově. Žáci základních a středních škol Moravskoslezského kraje změří síly v osmi disciplínách. Nejlepší tři družstva z každého kola postupují do krajské soutěže, která proběhne v říjnu ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Do tradičního klání se mohou zapojit žáci 8. tříd ZŠ a studenti 1. a 2. ročníků SŠ.

V úvodním kole v Havířově se na hřišti ZŠ Marušky Kudeříkové utkalo o vítězství 14 družstev z 11 havířovských škol. Hod granátem, silový trojboj, střelba ze vzduchovky, vytrvalostní běh, znalosti o operaci Wolfram, zdravověda a bojová dráha. To byly disciplíny, v nichž se rozhodovalo o postupujících.

Da Vinciho most

Organizátoři pro žáky připravili zcela novou disciplínu „Da Vinciho most“. Šlo především o spolupráci v týmu, kde soutěžící skládali na čas konstrukci mostu tvořenou z dřevěných kulatin, a to bez jakýchkoliv spojovacích materiálů. 

Příprava občanů k obraně státu „POKOS“ si v Moravskoslezském kraji získává čím dál větší ohlas. „Potvrzují to desítky žádostí o projektové dny na školách, počty zapojených škol do letošního Wolframu, ale také zájem o naše odborná školení pro učitele ZŠ a SŠ," konstatuje ředitel Krajského vojenského velitelství Ostrava plukovník Jaroslav Medek.

Kapitánem vrtulníku

Absolutní vítězové Wolframu, o kterých se rozhodne 1. a 2. října na Libavé, se mohou těšit na vojenský vrtulník. Pro nejlepší družstva v každé kategorii je hlavní cenou pilotáž Mi 171 v letovém výcvikovém zařízení v Mošnově. Cenu věnovalo výcvikové centrum HTP Ostrava CZ. 

O zapojení do závodu rozhoduje úvodní rozstřel, kde soutěžící přiřazují panovnické rody k vládcům, historické bitvy k letopočtům a hlavní města Evropy k vlajkám států. Nejrychlejší družstva, která odpoví správně, si mohou vybrat startovní disciplínu.

Závod se koná na počest parašutistů skupiny Wolfram, kteří byli vysazeni na území Protektorátu Čechy a Morava během 2. světové války, i jako podpora projektu POKOS.

Komunikace, týmovost a příprava

Jedná se o klíčové kompetence pro úspěch v soutěži. Proto učitelé kladou důraz na přípravu prostřednictvím dobrovolných branných kroužků na školách. Někteří pedagogové potvrzují, že se přípravě na Wolfram začínají věnovat několik měsíců předem.

  • Výsledky úvodního kola v Havířově a týmů postupujících do krajského kola na Libavou
    • 1. místo: Základní škola 1. Máje Havířov
    • 2. místo: Základní škola Mládežnická, Havířov – Podlesí
    • 3. místo: Základní škola Frýdecká, Havířov - Bludovice