Zvláštní režim? Monitorovací vůz s kamerami projel místy, kde neměl co dělat

  14:16
Řidiči kamerového auta v Jihlavě kontrolují, jestli ostatní šoféři dodržují pravidla nově zavedeného systému parkování v krajském městě. MF DNES ale zjistila, že i sám řidič vozu s kamerami nad hlavou nerespektoval pravidla.

Jedno dubnové ráno si krátil cestu stezkou mezi Sráznou a Havlíčkovou ulicí, přesněji mezi bývalou tiskárnou a bývalou Teslou. Tam auta jezdit nesmějí.

Pohybuje se tedy kamerový vůz v nějakém zvláštním režimu? „Tam jezdit nemají, i pro ně platí zákaz vjezdu,“ ujistil ředitel strážníků Stanislav Maštera s tím, že zajistí, aby se již takové porušování neopakovalo.

Městská policie od května rozšířila funkce monitorovacího vozidla. Kromě sledování obsazenosti parkovišť a kontroly se auto nově zaměří také na další kontrolu dodržování zákazů stání a zastavení.

„V celém centru města platí zóna zákazu stání. To znamená, že mimo modré čáry je možné na vhodných místech maximálně zastavit, nikoliv stát. Při zastavení by se řidič vůbec neměl vzdálit od svého auta,“ uvedl Maštera.

Zóny zákazu stání byly podle radnice vyznačeny pro vyjasnění těchto pravidel. Podobně jako u kontroly parkování, tak i u kontroly zákazů stání bude městská policie pracovat s tolerancí dvaceti minut.

„Monitorovací auto kolem každého špatně stojícího auta projede vždy dvakrát a zdokumentuje jej po minimálně dvaceti minutách. Přestupek proti zákazu stání pak vznikne pouze na základě těchto dvou průjezdů. V centru města a také v pěší zóně se potýkáme s řadou řidičů, kteří pravidla nedodržují a překážejí ostatním,“ uvedl k novince primátor města Petr Ryška.

Měsíčně 1 200 porušení pravidel

Zákazy zastavení monitorovací auto dokáže zkontrolovat již na jeden průjezd. Dokumentaci obou typů přestupků systém vozu s kamerami předá informačnímu systému magistrátu, kde úředník vše zkontroluje. Následuje vytvoření a odeslání výzvy provozovateli auta. „Systémy jsou téměř plně automatické a jejich výkon odpovídá ruční práci několika desítek strážníků a úředníků,“ uvedla mluvčí radnice Aneta Hrdličková.

Auto s kamerami jezdí v Jihlavě od loňského října. Měsíčně najezdí kolem 2 500 kilometrů, zjistí obsazenost a zkontroluje asi 185 tisíc parkovacích míst. „Dosud měsíčně vytvořilo kolem dvanácti set dokumentací porušení pravidel parkování,“ uzavřela Hrdličková.

Autor: