Do Senátu už nekandiduje, protože se hodlá plně soustředit na to, kvůli čemu je členem Fialovy vlády za hnutí STAN, tedy na vzdělávání. Ministr školství Mikuláš Bek toho chce za rok a půl ještě stihnout hodně, například snížit velké množství odkladů nástupu do první třídy základní školy.
Zdroj: Kateřina Perknerová, Deník
3. 5. 2024
Po
mnoha letech diskusí se letos poprvé mohly podávat přihlášky na střední školy
elektronicky. Uchazeči mají za sebou i první kolo přijímacích
zkoušek, teď se budou žáci přiřazovat podle výsledků a jejich priorit do škol.
Bude to na konci úspěch?
Elektronické přihlášky jsou úspěchem už teď, jak z pohledu rodičů, tak ředitelů škol. Systém samozřejmě není dokonalý, o jeden den se zpozdilo jeho spuštění, ale po doladění některých drobností tu bude k dispozici mechanismus, který odpovídá technologickým požadavkům doby.
Kolik
rodičů využilo možnost online přihlášky?
Přihlášky
podalo přes 150 tisíc uchazečů a naprostá většina elektronicky, mnohem
víc, než jsme očekávali. Potvrdilo se, že generace rodičů dnešních deváťáků už
je zvyklá pracovat v tomto prostředí, má elektronické bankovnictví,
digitálně vyřizuje daně.
Cermat
ale ještě nemá hotovo. Zájem dětí o gymnázia, především víceletá, je ještě
o něco vyšší než loni. Nemůže při rozřazování dojít k nějakým
selháním?
Myslím, že
ne, byť u informačních systémů si nikdy nemůžeme být na sto procent jisti.
Nejrizikovější fázi už ale máme za sebou, protože ta byla k okamžiku
podávání přihlášek, kdy do systému vstupovalo najednou velké množství lidí,
jejichž ověření přes Identitu občana záviselo
i na dalších databázích státu. Samotné vyhodnocení probíhá uvnitř systému,
což už nepředstavuje takovou zátěž.
Neobáváte
se reakce některých rodičů, jimž se nebude líbit, že jejich dítě se nedostalo
na první ani druhou vybranou školu, byť výsledky mělo dobré?
Tato
záležitost už nijak nesouvisí s elektronizací systému, ale s výsledky
zkoušky. Dělal jsem si analýzu vývoje poptávky v jednotlivých regionech a
typech škol. Obrovský převis poptávky je u víceletých gymnázií. Do jisté
míry je to správné, neboť jde o důsledek dlouholeté politiky českého
státu, který vnímá tento typ středoškolského vzdělání jako striktně výběrový. Tam se možná nevyhneme
debatě, zda bychom v některých lokalitách neměli posílit třeba šestiletá
gymnázia. U čtyřletých gymnázií je situace mnohem příznivější, neboť ve
většině krajů jsou nabídka a poptávka srovnané. V Praze registrujeme
převis poptávky u gymnázií zřizovaných hlavním městem, kterou ovšem
dorovnává kapacita soukromých škol.
Debata
o zrušení víceletých gymnázií jako elitních škol, které svým způsobem
podporují nerovnosti ve vzdělávání, je vyloučená?
Je to
segment škol, kterým důvěřuje část veřejnosti, odpovídá české tradici a mají ve
vzdělávacím systému své místo. Jejich rušení není na pořadu dne. Ani
v zahraničí nejde o nic výjimečného, například v Bavorsku a
dalších spolkových zemích jsou devítiletá gymnázia běžná. Jsem ale trochu
znepokojen tím, že třeba v Praze jsou pro přijetí zapotřebí mnohem lepší
výsledky než v některých jiných regionech. Osobně bych nebyl proti tomu,
aby se v místech s obrovským převisem poptávky navýšila jejich
kapacita.
Bavíme
se o jednotné přijímací zkoušce jako jediné vstupní bráně na střední školy
s maturitou. Vy a hnutí STAN jste ale měli úplně jinou představu, jak
testovat znalosti žáků v uzlových bodech vzdělání. Kde je jí konec?
Ta debata
stále pokračuje a vede se i v souvislosti s revizí Rámcových
vzdělávacích programů (RVP). Nejprve musíme stanovit požadavky na obsah vzdělávání na základní škole, rozhodnout
o oborové struktuře středních škol a pak teprve o podobě testování
v páté a deváté třídě ZŠ a logicky i o maturitní zkoušce.
V těchto souvislostech musíme dospět k rozumné koncepci ověřování
znalostí a předpokladů pro studium. Na začátku musí být shoda na tom, co a
v jaké době mají žáci umět.
Dospěje
k ní politická i odborná veřejnost?
Věřím, že
ano. Vždycky budou existovat citlivé otázky, jako je třeba postavení
matematiky. Při debatě o budoucích změnách ve vzdělávacím programu
pro gymnázia si dovedu představit i diskusi o povinné maturitě
z matematiky. Nedávno jsem o tom mluvil na setkání s Českou
konferencí rektorů ve Zlíně. Mohl by se také vytvořit koncept středoškolského
minima, v němž by závěrečný test zaručoval státem garantovanou minimální
úroveň vědomostí. Tato diskuse bude probíhat letos i v příštím roce.
Hlavně aby se došlo v rozumném
čase k nějakému závěru. Připomínám, že očekávaná revize RVP pro mateřské a
základní školy se nestihla podle plánu a její platnost se odložila o dva
roky. A už teď se ozývají pochyby, zda splní svůj účel. Dokonce jsem
zaslechla, že stejně nejlepší byly osnovy. Spustí se revize ve
školním roce 2026/27?
K dalšímu
odkladu by dojít nemělo. Ke zpoždění došlo proto, že diskuse širokého okruhu
odborníků o tom, jak má vypadat vzdělávací program, je vždy o něco
delší, než si její organizátoři na začátku představují. Před dvaceti lety jsme
se rozhodli opustit osnovy, které definovaly učivo univerzálně pro všechny
školy stejně. Zvolili jsme dvoustupňovou koncepci, kdy stát reguluje obecný
rámec, který obsahuje očekávané výsledky vzdělávání dětí, ale teprve ve školách
vznikají Školní vzdělávací programy. Ty specifikují, co a kdy se budou učit.
Důraz
na „měkké dovednosti“ a kompetence, nikoli faktografii, je evidentní. Počítá
s tím i Strategie
2030+. Přijímá to učitelská veřejnost, umí podle toho učit?
Přijímá a
bude stále víc, neboť argumenty jsou pádné. Právě zkušenosti pedagogů budou
nahrávat tomu, abychom koncepci ještě dál posunuli, přičemž nejde o žádnou
revoluci. Už stávající RVP klade důraz na odklon od faktografických znalostí
směrem ke kompetencím. Revidovaný RVP bude reagovat na to, že dnes stále víc
ztrácí smysl snaha o encyklopedickou úplnost. Třeba v přírodovědných
předmětech bývala ambice probrat mineralogii, všechny rostlinné a živočišné
soustavy, třídy, řády a čeledi. Ve světě, kdy za několik vteřin dokážete pomocí
mobilu vyhledat skoro každou informaci, je důležitější rozvíjet dovednost práce s informacemi a vnímat je v kontextu.
A to bude do značné míry záviset na pedagogickém mistrovství.
Učit se dá
i tím, že se nějaké téma probere víc do hloubky a z toho se odvine
schopnost přemýšlet kriticky a v souvislostech. Je to možná důležitější,
než třeba v dějepise probírat historii ve
stejné míře podrobnosti od pravěku do současnosti. Když soustředíme pozornost
na některé epizody dějin, možná se z nich naučíme víc, než když nám
v hlavě zůstane datum 1212 jako vydání Zlaté buly sicilské, aniž
bychom věděli, co ten dokument obsahoval a co znamenal v souvislostech
tehdejší evropské politiky.
Když
jste zmínil dějepis, dorazily k vašim uším kritické názory některých
politiků i komentátorů, že to bude čistá ideologie, kdy se místo
Přemyslovců nebo 2. světové války bude učit historie rovnosti pohlaví,
genderu a LGBQ komunity?
Nazval bych
to nepozorným čtením. Někteří komentátoři čtou návrh RVP selektivně. Nejsem
jeho autorem, odbornou předlohu respektuji jako výchozí pozici a vyjádřím se až
na konci připomínkového procesu. Myslím si, že škola nemá být místem, kde se
dávají návody na praktické politické rozhodování, děti se tam mají učit rozumět
problémům a rozlišovat fakta od lží a omylů. A obsah vzdělávání musíme
zasadit do kontextu.
Z dnešního
hlediska je při zkoumání historie nepochybně relevantní i otázka vývoje
pojetí rovnosti mužů a žen. Je legitimní, aby se děti dověděly, že existovaly
společnosti, a dodnes na světě ještě jsou, kde byla žena vnímána odlišně a její
hodnota se jako u zboží vyjadřovala ve velbloudech. A jsou jiné,
které prosadily rovné pojetí, že žena je stejným člověkem jako muž. To obsahuje
v odborné rovině slovo gender, které má objektivní platnost i ve
vědě, jde o pojímání role muže a ženy ve společnosti. Neznamená to, že ve
školách budou žáci dostávat návod, jak se stát rozhořčenými feministkami nebo
naopak konzervativními bílými muži, kteří se budou cítit ohroženi ve svém
náhledu na svět.
Obavy, že pohled na dějiny prizmatem dělnického
revolučního hnutí se nahradí hlediskem genderu, nejsou tedy namístě?
Myslím, že
ne. Ve výuce se to má objevit, ale ne v rovině praktických pokynů a
propagace. Stejně tak se tam má dostat téma sexuálních menšin, protože
i k nim se společnosti v toku času chovaly různě. Oscar Wilde
byl ve viktoriánské Anglii vězněn za homosexualitu, zatímco po sto letech
některé státy připustily sňatek stejnopohlavních párů. To je věcná informace,
jež ve výuce zaznít může a má.
V tom,
jaká má být škola v 21. století, bylo vyřčeno důležité slovo
v minulých dnech. Fakulty připravující učitele přijaly koncept, kdy bude
daleko větší důraz kladen na praktickou část přípravy, aby po absolutoriu
učitelé už vstupovali do tříd s jistými zkušenostmi. Je to zlom?
Jsme svědky
výrazné modernizace pojetí vzdělávání učitelů. Dospěli jsme k celostátní
shodě klíčových aktérů na tom, jak by vzdělání učitelů mělo vypadat, co by měli
umět. Měli bychom na fakultách používat ty postupy a metody, které chceme, aby
pak jejich absolventi uplatňovali ve všech třídách základních a středních škol.
Pokud dříve byla výuka budoucích učitelů postavena hodně encyklopedicky, teď
klademe větší důraz na kritické proniknutí do určité tematiky.
To je
významný posun správným směrem, protože část problémů, k nimž se budeme
muset postavit čelem, souvisí s proměnou dětské generace ve vztahu ke
čtení, ke knihám, k textům. Pokud vyrůstá převážně na mobilních
telefonech, bude se muset ve škole učit čtenářské gramotnosti, neboť ta se
krátkými textovkami a sděleními na sítích příliš nerozvíjí. Národní šetření
ukazují, že část dětí, které nemají úplně stimulující prostředí ke čtení,
zápasí s problémy, jež pak ovlivňují jejich úspěch ve vzdělávání.
Myslím,
že ke knihám se těžko dostávají i potomci náruživých čtenářů. Data České školní inspekce říkají,
že do nedostatečné úrovně čtenářské gramotnosti je zařazeno 24 procent
žáků pátých tříd, 17 procent devátých tříd a 21 procent žáků druhého
ročníku středních škol.
A právě
proto musíme věnovat čtenářské gramotnosti víc pozornosti. Naučit se číst
můžeme navíc na čemkoliv, na četbě krásné nebo historické literatury i na
pojednání o programování. Jde o to, naučit se číst v kontextu,
mezi řádky, umět dešifrovat záměry autora. Ve vzdělávacím programu je proto
hned na začátku napsáno, že čtenářská gramotnost má dominantní pozici. Rychle
si přečíst informace o tom či onom je jednoduché, když jsme se naučili
dobře číst.
Ve
zbývajícím roce a půl volebního období vás čeká i další velký úkol, a to
jsou odklady školní docházky. Loni to bylo čtyřiadvacet procent dětí, což je
v porovnání s blízkým zahraničím velmi vysoké číslo. Co s tím?
Ministerstvo
připravilo varianty postupu, které intenzivně probíráme s poslanci. Je
jasné, že Česká republika musí praxi změnit. V Německu je odkladů sedm
procent, ve Francii či Belgii vůbec nejsou možné.
A jsou
země, kde chodí děti do školy v pěti letech, jako je Velká Británie…
Důležité
je, že ke změnám nemůže dojít jen nějakou regulací nebo represí. Ale musíme
s tím pohnout. My zápasíme s kapacitou mateřských škol, a zůstane-li
v nich čtvrtina dětí o rok déle, chybějí místa pro ty tříleté.
I když legislativní zpřísnění podmínek asi musí nastat, nejde primárně
o zákazy. Musíme změnit i pojetí toho, jak vypadá první třída. Mám
pětiletou dceru, takže dobře vidím, jak to v této věkové kategorii vypadá.
Jsou období, kdy dítě udělá za dva měsíce obrovský pokrok, a pak zase úseky,
kdy se nic moc vývojově neděje. Každé dítě se rozvíjí odlišným tempem a my
musíme v první třídě vytvářet prostor, aby se úroveň postupně srovnala,
aby nebyli někteří prvňáčci příliš pozadu nebo vepředu. Není to ale důvod
k tomu, aby nechodili v šesti letech do školy.
Takže
k nějakému zpřísnění dojde?
Nejspíš
ano. Předpokladem je zlepšení práce na začátku vzdělávacího procesu a podpora
dětí se musí zajistit i z hlediska podpůrného pedagogického
personálu. Asi budeme muset i jinak definovat očekávané výsledky po první
třídě, víc spoléhat na formativní hodnocení.
Není
tajemstvím, že když rodič hodně naléhá, dostane od pedagogicko-psychologické
poradny či od lékaře doporučení k odkladu. Zaměříte se i tímto
směrem?
Slýchávám
nářek ze všech regionů, že rozhodování poraden zdaleka není jednotné, což je
patrné i ze statistiky odkladů. Potřebujeme sjednotit metodiku posuzování,
která stanoví důvody pro odklad. Půjde o komplex opatření, na jehož závěru
musí být snížení procenta odkladů, abychom se zařadili po bok zemím, které nám
jsou historicky blízko.
Ať
otevřeme jakékoliv téma, vždy jsou hlavními postavami učitelé. V jejich
odměňování se učinil velký krok kupředu, ale kýžených 130 procent průměrné
mzdy ve státě to pořád není. Loni to bylo zhruba 120 procent. Jak tu
kritiku vnímáte?
V roce
2023 platilo, že průměrný plat učitele na
střední škole byl 123 procent a na základní 120. Samozřejmě je to
daleko od částky, která je v programovém prohlášení vlády. Důležité je, že
procentuální garance byla dána do zákona o pedagogických pracovnících
(zákon byl přijat v únoru 2023 – pozn. red.) a týká se rozpočtování
školství. Celková částka, kterou dostanou školy, musí zahrnout těch
130 procent průměru ve státě. Letos už budeme rozpočtovat na rok
2025 podle průměru za rok 2023. Máme za sebou velmi turbulentní dobu,
kdy rozdíl mezi základnou, z níž se to vypočítává, a rokem příjmu byl veliký.
Znamená
to, že při přípravě rozpočtu na příští rok se budete snažit o větší
finanční polštář pro svůj resort?
Jde
o mandatorní čili povinný výdaj rozpočtu. Příští rok to bude o deset
miliard korun víc než letos. Ve chvílích vysoké inflace jsou na tom lidé
placení z veřejných rozpočtů z hlediska tempa růstu mezd hůř než
soukromý sektor. Ale vzhledem k tomu, že inflace se už dostala na dvouprocentní
úroveň, rozdíl mezi realitou aktuálního průměru a základnou už nebude tak
dramatický. Znamená to, že v příštím roce se rychleji přiblížíme těm
130 procentům.
Jak
to dopadne s osmi sty miliony korun na mzdy nepedagogických profesí ve
školství, jinak řečeno na kuchařky, uklízečky a školníky?
Budou, ale nikoliv plošně. Nebude úkolem ministerstva školství připravovat rozpočet pro konkrétní
školy. V nich rozhoduje jen ředitel, jak zajistí kvalitní chod školy. Nemá
žádný šuplík striktně pro učitele a jiný pro nepedagogy. Tři čtvrtiny škol mají
letos více peněz než loni. A pokud mají méně peněz, je to důsledek menšího
počtu žáků. Krajské úřady mají v rezervě dostatečné prostředky na to, aby
v případě, že by celkový rozpočet neumožňoval zajistit potřeby školy,
dostaly dodatečné peníze. A uvidíme, jak dopadne diskuse o tom, zda
přece jenom nepedagogická činnost nepůjde z hlediska financování celá nebo
aspoň z části za zřizovateli. Kdyby to tak dopadlo, změna by samozřejmě
musela být provázena alokací dostatečných prostředků v rámci rozpočtového
určení daní. Vedeme o tom debatu s ministerstvem financí i se
zřizovateli. Pokud shodu nenajdeme, zůstane systém v současné podobě.
________________
Mikuláš Bek se narodil se 22. dubna 1964 ve Šternberku. Vystudoval na Masarykově univerzitě hudební vědu, doktorské studium absolvoval na Univerzitě Karlově v Praze, docentem je od roku 2004.V letech 1990–1999 pracoval v Ústavu hudební vědy FF UK v Praze, působil též na katedře muzikologie FF UP v Olomouci. Od září 2004 byl prorektorem Masarykovy univerzity v Brně pro vnější vztahy, 26. dubna 2011 byl zvolen jejím rektorem. Post obhájil v roce 2015.
Na podzim
2018 byl zvolen senátorem jako nestraník s podporou TOP 09, ODS, STAN
a Zelených. Letos mandát obhajovat nebude. V červenci 2022 se stal
členem předsednictva hnutí STAN. V prosinci 2021 ho
prezident Miloš Zeman jmenoval ministrem pro evropské záležitosti za
STAN. Po rezignaci Vladimíra Balaše ho prezident Petr Pavel 4. května
2023 jmenoval ministrem školství.
0 komentářů:
Okomentovat