YouTube při umísťování spotů naplno využívá umělou inteligenci

pondělí, 6. května 2024, 06:50 Internet & Mobil, TV Martina Vojtěchovská

Videoportál YouTube začal pro umísťování spotů naplno využívat nástroje umělé inteligence od své mateřské společnosti Google. Díky tomu lze nasazení spotů lépe optimalizovat, říká Petr Houzar.

Petr Houzar. zdroj: Google Česká republika

Petr Houzar. zdroj: Google Česká republika

Od loňského roku zapojuje YouTube i na českém trhu do nasazování reklamy umělou inteligenci. Zadavatelům má přinést lepší optimalizaci, která by se měla projevit ve zvýšené efektivitě. „Lepší optimalizace zvyšuje efektivitu kampaně o 25-30 %," dokládá Petr Houzar, YouTube Country Lead. V rozhovoru pro MediaGuru.cz mluví také o trendech viditelných u úspěšných spotů na YouTube podle žebříčku YouTube Ads Leaderboard. Měsíční zásah největšího světového videoserveru přitom v Česku dál roste a aktuálně dosahuje 7,4 mil. uživatelů ve věku 15-79 let. Platí také, že přibývá uživatelů, kteří sledují YouTube na velkých obrazovkách. „Z pohledu sledovanosti zaujímá hned druhé místo za mobilními telefony a z pohledu času se může stát, že je i brzy předhoní," říká. 

Od kdy začal YouTube v Česku pro nasazování reklamních spotů umělou inteligenci využívat?

Google na nástrojích AI pracuje dlouhodobě, pro české zadavatele je viditelněji zapojuje do YouTube reklamy od loňského roku a díky modelu Gemini, který je aktuálně nejvyšším modelem generativní AI od Googlu, využívá možností AI v servírování reklamy na YouTube naplno. Můžeme tak lépe pracovat se zadáním inzerentů a efektivněji optimalizovat spoty na maximalizaci zásahu, frekvence, engagementu nebo výkonu. Pokud chce například inzerent využít nepřeskočitelnou reklamu na chytré TV, aby si její výsledky mohl srovnat s TV kampaní, tak systém AI umí sdělení doručit. Pracuje až s osmi miliony signálů a vyhodnocuje například to, před jakým typem obrazovky se uživatel vyskytuje, na jaká další videa se dívá, v jaké části dne a tomu přizpůsobuje nasazení reklamy. Dokáže vhodně kombinovat dlouhá videa s krátkými videi, pracuje s vertikálním videem – opět podle ekosystému uživatele. Dlouhá videa tak servíruje podle typu obrazovky i způsobu sledování.

Lze zjistit, nakolik zhlédnutí videa na YouTube podporuje schopnost AI umísit tento spot na správné zařízení ve správný moment?

To nedokážeme říct a ani to nelze otestovat. Dnes už totiž nemáme možnost A/B testu starého a nového řešení. Většina formátů už pracuje na bázi AI a máme díky tomu ještě víc sledovatelných metrik, ale toto srovnání nemáme. Z výzkumu ale víme, že lepší optimalizace zvyšuje efektivitu kampaně o 25-30 %. Řadu věcí, které dosud museli dělat specialisté, vyřeší AI.  

Nabídka reklamních formátů YouTube zahrnuje jak formáty, které mají vést k co nejvyššímu zásahu, tak ty, které na druhou stranu podporují spíš míru zapojení. Lze i z žebříčku YouTube Ads Leaderboard, který YouTube každoročně sestavuje i pro český trh, odvodit, jak se vyvíjejí požadavky klientů směrem k využívání těchto formátů?

Myslím si, že se přístup značek začíná měnit a že řada z nich pracuje nejen na tom, že chtějí dosáhnout co nejvyššího zásahu, ale také zapojují i formáty pro engagement. To se týkalo většiny spotů z první desítky YouTube Ads Leaderboard za rok 2023. Do budoucna přitom očekávám další změny a to, že v žebříčku nejúspěšnějších budou přibývat obsahovější typy spotů, včetně trailerů. Už loni jsme viděli, že v žebříčku stoupají trailery videoplatforem Voyo, Prima+ nebo různých show. Je to trend viditelný i v jiných zemích. Do TOP 10 tak mohou v budoucnu pronikat častěji spoty s delší stopáží do 5 minut a se zapojením uživatelů, ale na druhé straně i reklamy, které pracují jen s reachem a frekvencí. Obecně ale platí, že pro úspěch na YouTube je třeba být kreativní a obměňovat koncepty, aby se uživatelům neokoukaly a zadavatelé tak zůstali relevantní.

Už loni jsme viděli, že v žebříčku stoupají trailery videoplatforem Voyo, Prima+ nebo různých show. Je to trend viditelný i v jiných zemích.

Na začátku roku uvedl YouTube globálně nový formát pro dosažení zásahu, který pracuje právě s využitím AI. Mohou ho využívat i zadavatelé v Česku?

Ano, mohou. Uváděli jsme reachové formáty, které zahrnují všechny naše YouTube části – dlouhá videa, nepřeskočitelná videa, bumper, YT shorts a videa ve feedu. Nový formát je řízen tak, že dokáže vhodná videa zapínat a vypínat podle stanovených cílů a optimalizuje je na zásah nebo frekvenci. Využívá se zde několik kreativních prvků přes různé reklamní plochy v rámci YouTube. Algoritmus dokáže řídit frekvenci napříč jednotlivými formáty YouTube, což dřív nebylo možné. Dřív se každá věc musela řídit samostatně, počítala se frekvence a zásah a podle toho se pak kampaně doplánovaly. Dnes lze na jedno kliknutí řídit reachovou kampaň. 60 % lidí, kteří se v Česku dívají na dlouhá videa, sleduje na YouTube i krátká videa. To přináší nový zásah a formáty tak zlevňuje z pohledu ceny za tisíc zobrazení. 

Jak se vyvíjí návštěvnost YouTube v Česku? Přibývá stále nových uživatelů?

Měsíční zásah YouTube v Česku dosahuje podle aktuálních dat z měření AdMeter od Medianu 7,4 mil. uživatelů ve věku 15-79 let. Týdně z nich na YouTube přijde 5,9 milionu. Zatím rosteme, uvidíme, jak to bude dál. Oproti loňskému roku se opět zvýšil počet uživatelů sledujících YouTube na velké obrazovce, těch je 3,7 milionu. Celkově pak uživatelé na českém YouTube tráví v průměru 113 minut týdně. Za loňský rok jsme nabrali nové uživatele především ve věkové skupině nad 45 let, vůbec nejvíce pak nad 60 let. Pro nás je také zajímavý růst chytrých TV. Díky dohodě s výrobci televizorů a investici, kterou Google udělal, jsme ve většině zařízení. S rostoucím rozšiřováním TV připojených k internetu se zvyšuje i sledovanost YouTube na velkých obrazovkách. TV obrazovka aktuálně zaujímá z pohledu sledovanosti hned druhé místo za mobilními telefony a z pohledu času se může stát, že je i brzy předhoní. 

Vzhledem k tomu, že YouTube globálně experimentuje s e-commerce segmentem a s možností nakupovat produkty přímo při sledování reklamy, se nabízí otázka, kdy by se tato možnost mohla objevit i na velkých obrazovkách a kdy by tak bylo možné nakupovat přímo z TV obrazovky?

Už dnes je možné nakupovat při sledování video spotů na mobilních telefonech. Při sledování spotu na TV obrazovce lze v případě připojení této obrazovky a mobilního telefonu na jednotné wifi nebo profilu nakupovat pomocí odkazu v YouTube aplikaci, který uživatel notifikací obdrží. Další pokrok může přijít brzy, protože teď se v USA testují QR kódy, které by se do reklamních spotů a chytrých televizí vložily a jejichž prostřednictvím by bylo možné nakupovat. První testy již přináší velmi dobré výsledky.

YouTube přes chytré TV streamuje v Česku 3,7 mil. uživatelů

pátek 22. září 2023

Nejúspěšnější reklamu na českém YouTube měl loni řetězec Penny

pondělí 6. května 2024