Dva oznamovatelé v kauze Boeing jsou mrtví

  • 06.05.2024 12:41

Na málo obvyklou streptokokovou infekci MRSA zemřel ve věku 45 let oznamovatel Joshua Dean, který v minulosti pracoval jako auditor kvality u dodavatele Boeingu Spirit AeroSystems. Upozorňoval na hrubé nedostatky ve výrobě letadel 737 MAX.  Do svého onemocnění se těšil výbornému zdraví.

Dean opakovaně upozorňoval management Spirit AeroSystems na výrobní defekty letadel 737 MAX. Naposledy se jednalo o špatně vyvrtané díry pro připevnění zadní tlakové přepážky. Protože díry nebyly vyvrtány na správných místech, zaměstnanci je převrtali, čímž se však zvětšily a neodpovídaly předepsaným parametrům. Jeho upozornění na defekty výrobce ignoroval a v dubnu 2023 byl vyhozen. Dean poté nastoupil do zaměstnání k regulátorovi FAA.

Dean podal u Federálního úřadu pro letectví (FAA) stížnost, v níž dokládá „závažné a hrubé pochybení vedoucího managementu kvality výrobní linky 737“ společnosti Spirit AeroSystems.

Stal se v krátké době po sobě druhým hlavním oznamovatelem v kauze Boeing, který zemřel právě v době, kdy se americké úřady intenzivně zabývají problémy kvality u Boeingu.

Dne 9. března byl bývalý zaměstnanec Boeingu a oznamovatel v kauze Boeing John Barnett nalezen v Charlestonu ve svém autě mrtvý s prostřelenou hlavou. K události došlo krátce předtím, než měl John Barnett vypovídat proti Boeingu.

Jeho právní zástupci prohlásili, že v době bezprostředně před smrtí byl v dobré náladě. „Neměli jsme žádný náznak toho, že by si sám vzal život. Nikdo tomu nemůže uvěřit.“ Možnost sebevraždy vylučuje jeho rodina.

Barnett byl před svým odchodem do penze v roce 2017 inženýrem odboru kontroly Boeingu. U Boeingu pracoval přes 30 let, z toho posledních sedm v oddělení kvality. V rozhovoru pro The New York Times v roce 2019 uvedl, že pracovníci montážního závodu v Jižní Karolíně byli nuceni montovat do letadla komponenty, které byly předtím kontrolou kvality vyřazeny jako defektní. Jednalo se např. o tlakové hadice. V některých případech byly použity komponenty z odpadu, kam byly předtím vyhozeny jako nevyhovující a výrazně označeny. Dále zjistil, že v případě dekomprese nebude (v průměru) fungovat každá čtvrtá maska dodávající kyslík cestujícím. Objevil také kovové piliny na kabeláži řídicího systému letadla Boeing 787 Dreamliner, což podle něj představovalo „fatální“ bezpečnostní riziko. Také on upozorňoval na systematické (a tolerované) porušování technologické kázně při výrobě Dreamlinerů v Charlestonu. Boeing upozornění na nedostatky ve výrobě ignoroval a následně je popřel. Šetření FAA však některá z obviněních vznesených Barnettem potvrdila.  

Minulý měsíc veřejně vystoupil další bývalý zaměstnanec Boeingu, který upozornil, že při spojování částí trupu Dreamlineru museli pracovníci vynakládat nepřiměřenou sílu, aby měření mezer mezi trupovými barely splnilo předpisy. Sam Salehpour uvedl, že díly dodávané různými subdodavateli na sebe prostě „nepasují“. Varoval, že po delším provozu letadel by tento problém mohl způsobit katastrofickou destrukci trupu během letu.

„Viděl jsem zaměstnance, kteří musí doslova skákat na dílech letadla, aby je bylo možné spojit“ řekl Sam Salehpour novinářům. „To není způsob, jak montovat letadlo.“ Boeing tato obvinění rozhodně odmítl. Regulátor FAA je nyní šetří.

V této souvislosti stojí za připomenutí dokument Netflixu „Pád: Kauza Boeing“ z roku 2022, kde vypovídá také John Barnett. (Foto: BBC)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...178.190...)
07.05.2024 11:24
:-(

To je jasný. Čepiga a Myškin!!!

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace