Růst ruského trhu může narazit na nedostatek letadel

  • 06.05.2024 17:41

Ruská Asociace provozovatelů v letecké dopravě minulý týden varovala, že stávající rychlý růst ruského trhu letecké přepravy může zabrzdit deficit letadel.

V prvním čtvrtletí se počet přepravených cestujících meziročně zvýšil o 8,3 % a dosáhl 23 milionů přepravených cestujících. V březnu aerolinky přepravily 7,9 milionu cestujících, což je o půl milionu cestujících více než v březnu 2023.

V letošním roce plánují ruské letecké společnosti přepravit asi 115 milionů cestujících. Střední využití sedačkové kapacity vloni dosáhlo rekordních 87,6 %, přičemž v prvním čtvrtletí se využití dále zvýšilo a dosáhlo 87,7 %.

V letech 2021-2023 se počet letadel ruských leteckých společností snížil o 133 na 1332 letadla. Letadla zahraničních výrobců vloni přepravila 89 % všech cestujících, 10 % letadla domácí výroby a 1 % vrtulníky.

Počet zahraničních letadel se má do roku 2030 snížit ze 684 na 319. Počet západních dálkových širokotrupých letadel klesne ze 111 na 52, letadel na středních tratích ze 438 na 205, regionálních ze 78 na 36 a místních z 36 na 16.

Podle názoru Asociace bude další růst trhu ve středně a dlouhodobém horizontu podmíněn schopností ruského průmyslu dodat dostatečný počet letadel, a to zejména Jak MC-21, SJ-100 a Tu-214. Plán je dodat do konce roku 2030 celkem 142 letadel SJ-100, 270x MC-21 a 115x Tu-214. Výzvou pro domácí průmysl je rovněž náhrada dosluhujících letadel An-24/26 letouny Il-114-300. Těch má být dodáno 70. Dalších více než 300 letadel má být dodáno provozovatelům místních linek, která nahradí An-2 a L-410.  (Foto: UAC, Msk1.ru, mixyphotos.ru, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
08.05.2024 23:58
@MK.

Ó, naprosto brilantní analýza, takové moudré mozky bychom potřebovali.
Nechcete zvážit práci u nás? Kariérní postup by ve Vašem případě byl jako rozjetý atomový ledoborec. Za první rok služby rok byste dostal tekoucí vodu a za druhý dokonce splachovací záchod!

MK. (...95.67...)
08.05.2024 20:25

Pokud nevite, co si mate myslet, namyslete. Nejaky soudruh ve vasi trolli farme to zvladne i za Vas.

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...81.123...)
08.05.2024 19:51

Jsem hrozně zmaten. Moudří a nestranní novináři a potažmo diskutéři, vůbec neovlivnění předsudky, propagandou a svými mindráky, tvrdili, že po zavedení drakonických sankcí, do půl roku Rusko zkrachuje a do roka se rozpadne...
Že země která není schopná vyrábět auta a má suché záchody (což je pro ně zřejmě základní měřítko pro srovnávání schopností jednotlivých zemí), nikdy nevyvine letoun s parametry schopnými konkurovat duopolu Airbus&Boeing (kde vývoj a plány jdou jako po drátku a přesně na čas).
Opravdu nevím co si myslet? Že by ti lidé spíše potvrzovali klasické přísloví, že přání je otcem myšlenky...?

MC - nepřihlášený host (...246.166...)
08.05.2024 14:37

ViKo: Nie je to len avionika ale i motory, atd. a Naviac Comac ma teraz dost objednavok od domacich leteckych spolocnosti na roky dopredu, takze predaj do ruSSka nebude ani jeho prioritou.

VíKo - nepřihlášený host (...47.220...)
08.05.2024 10:21

Petrp: myslím čínský Comac má komplet avioniku od Airbusu, nebo Boeingu. Na tyto komponenty platí sankce a myslím, že cinani to dobře vědí a letadlo by neprodali. Resp určitě ne s avionikou, kterou vyrobili v USA nebo EU. Takže buď s vlastní činskou, nebo ruskou. Pokud ale vím, tak RUS ani Čína nemají avioniku na úrovni pouze z vlastních zdrojů. Letecká doprava v RUS upadne, i kdyby se teď všechno začalo urovnavat. Ruský aerolinky by se totiž postavily na konec fronty čekajícich a tak po první letadla by přišly až někdy 2035 a to by šlo o jednotky kusů. Navíc airbus i Boeing radši prodaji tam, kde letadla nekradou a neopravuji je na koleni z dílů na žigulíky "z garáže".

Gajda - nepřihlášený host (...49.249...)
08.05.2024 09:04

Petr Šimáček (...24.37...): připomeneš mi prosím, kolik průserů s 737 max bylo v Evropě?

petrp (...48.29...)
08.05.2024 06:25

Domácí průmyslo to zkrátka a dobře nědá, společný projekt s Čínou asi také selhal, takže se čínané mohou těšit na odbytiště svých Comaců:-)
byznys.hn.cz/c1-65737790-cina-vyvine-velke-dopravni-letadlo-s-ruskem-zalozily-proto-spolecny-podnik
zdopravy.cz/spekulace-o-stazeni-rusu-z-vyvoje-spolecneho-rusko-cinskeho-dalkoveho-letounu-sili-166032/
a rusáci budou, jako obvykle , vyvážet suroviny....

kulica - nepřihlášený host (...81.81...)
07.05.2024 13:31
názor

To: MichalC
Nepoužívej prosím v jedné větě s Ruskem slova jako "svobodná" nebo "volba", Tam svoboda a svobodná volba končí hned za hranicemi.
K článku:
Kdyby Rusko nedělalo co teď dělá, tak jejich MC-21 mohl už nějaký rok nebo více létat se západními motory a dalšími komponenty. Takto se v tom plácají a jen nezdolný nebo uvědomělý spokojeně hýkají.
Jak a proč vznikl 737max asi všichni, kdo se o letectví zajímají, vědí. Výhoda 737 max oproti Tu204/214 je, že v něm vepředu nesedí 3, kteří to udržují ve vzduchu, jsou tam úsporné motory atd. Oživení výroby Tu204/214 mělo asi účel rychlé najetí do výroby letadla, které není třeba vyvíjet, výroba ho zná a nebude trpět dětskými nemocemi ... no, dopadlo jako vždycky.
Proč se letadla v Rusku nedaří vyrábět? Pro ně je asi priorita v raketách, bombách, stíhačkách a tancích, kam jdou prioritně nedostatkové věci - dál to pěkně popsal Radek v příspěvku níže.
Západní letadla ještě nějaký pátek při životě udrží díky pomoci některých států z Asie a Dálného východu.

MK. (...188.157...)
07.05.2024 13:16

Petr Simacek - zvladam to i bez sroubovaku :-)

milhaus - je to tradicni ruskej velkohubismus. Ve vetsine zeme nemaji tekouci vodu, o splachovacich zachodech nemluve. Svuj technologickej rozvoj v poslednich 40 letech zalozili na importu zapadnich technologii, ktery jsou ted dost omezeny a hi-tech delaji jenom diky tomu, ze se jim s pomoci Ciny a stredoasijskejch zemi dari castecne obchazet zapadni sankce.

milhaus (...178.96...)
07.05.2024 09:27
MK:

Ten MAX nebyl optimální příklad, nicméně myslím, že možnost letět tu214 bude fakt hodně omezená .

Celkem 17 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace