Čínské investice v Maďarsku (a v Evropě)

madarsko cina
11.5.2024 07:57
Ekonomické přísliby plynoucí z návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v Maďarsku jsou velkolepé. Pokud to nedopadne jako u nás, mají je charakterizovat ohromující čísla. Největší příval čínských investic míří do výroby elektrických aut a baterií a hledá cíle po celém kontinentu.

V Maďarsku probíhají čínské investice v hodnotě 6 400 miliard forintů (16,5 miliardy eur), uvedl ve čtvrtek premiér Viktor Orbán ve společném tiskovém prohlášení s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. Jak rovněž uvedl, dvoustranný obchod vzrostl za dvacet let ze 3 miliard dolarů na 12 miliard, přičemž z Budapešti je letecky dosažitelných sedm čínských městských destinací.

Podobně jako kdysi Česko (ale doufejme, že to aspoň formálně platí pořád), Maďarsko uzavřelo s Čínou dohodu o komplexním strategickém partnerství. Podle maďarského premiéra to Maďarsko přetváří ve „styčný bod mezi západními a východními technologiemi“.

https://dailynewshungary.com/chinese-investments-eur-16-5-billion-hungary/

Čínský prezident chtěl nepochybně detailní informace z místa, než dá zelenou této mimořádné čínské ekonomické (i politické) angažovanosti ve středu Evropy. Žádné tóny nespokojenosti nezazněly, jsme tedy svědky ostrého startu.

Největší světový výrobce elektrických vozů BYD (loni v závěru roku překonala Teslu) informoval už v prosinci minulého roku, že v Segedínu vybuduje velkou automobilku na elektrické vozy pro evropský trh, která by měla do tří let zahájit provoz. Maďarský ministr zahraničních věcí Peter Szijjarto to označil za „nejdůležitější investiční projekt v maďarské historii“. Zároveň má jít o první takovou automobilku BYD v Evropě a největší v zahraničí.

https://www.globaltimes.cn/page/202402/1306575.shtml

Nový výrobní závod bude využívat nejmodernější světové technologie a vysoce automatizované výrobní procesy a vytvoří tak přední světový závod na výrobu osobních vozidel na nové energie. Očekává se, že výstavba tohoto výrobního centra bude mít pozitivní dopad na místní ekonomiku tím, že podpoří technologickou výměnu a inovace mezi Čínou a Maďarskem. Společnost BYD rovněž využije své odborné znalosti v oblasti integrovaných vertikálních dodavatelských řetězců, aby pomohla vytvořit místní ekologický "ekosystém", dozvídáme se z firemní informace.

https://www.byd.com/eu/news-list/BYD_to_Build_A_New_Energy_Passenger_Vehicle_Factory_in_Hungary_for_Localised_Production_in_Europe.html

Zmínka integrovaných vertikálních dodavatelských řetězcích, která se dá vyjádřit slovy „všechno sami“, je zároveň průnikem čínského pojetí deglobalizace, přesněji odchodu od rozptýleného specializovaného dodavatelského řetězce po celém světě, do evropského prostředí. Ale kolik čeho se bude v Segedínu vyrábět, to zatím zveřejněno nebylo.

Šéf evropských aktivit podniku Michael Shu na konferenci o budoucnosti automobilového trhu pořádané listem Financial Times v Londýně právě informoval, že BYD se do roku 2030 hodlá stát vedoucím výrobcem elektromobilů v Evropě. Shu rovněž oznámil, že BYD uvede na evropský trh levný elektromobil založený na jejím čínském modelu Seagull, který by se měl prodávat za méně než 20 000 eur. Seagull se v Číně prodává za méně než 10 000 eur. 

https://www.investicniweb.cz/cinska-automobilka-byd-zvazuje-vystavbu-dalsi-tovarny-v-evrope

Že je nutno čínskou konkurenci v Evropě vážně už teď, potvrzuje další firemní informace:

Značka BYD dosáhla významného pokroku při zahájení provozu osobních automobilů v Evropě. Během prvního roku společnost založila 230 prodejen v 19 zemích a představila pět nových modelů (…) včetně hatchbacků, sedanů a SUV. Kromě toho se v příštích 12 měsících plánuje uvedení tří nových modelů.

Jak informují New York Times, evropské automobilky na tuto výzvu reagují. Volkswagen výrazně investoval v Číně, kde byl kdysi lídrem. A německý list Handelsblatt zjistil, že VW předběžně jedná s Renaultem o výrobě levného elektromobilu.

O dalším velkém čínském projektu v Maďarsku, továrně společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily, investici za 7,8 miliardy dolarů, přicházejí smíšené zprávy. Obavy ze znečištění, odčerpávání vodních zdrojů a přílivu čínských a dalších zahraničních pracovníků vedly k rušným veřejným slyšením.

https://www.nytimes.com/2023/12/22/business/byd-china-hungary.html

BYD má v Segedíně sousedit s CATL v 300 hektarovém průmyslovém parku, takže ty spory nejspíš nějak dopadly.

Čínská automobilová expanze v Evropě přitom není odkázána jen na Maďarsko. Jsou tu také Španělsko a možná Itálie. Tohle jsem našel před dvěma týdny na specializovaném webu britského automobilového průmyslu:

https://uk.motor1.com/news/717968/chinese-auto-production-europe/

Čínské automobilky jsou odhodlány stoupat na světových žebříčcích prodejů. Zatímco Evropská komise vyšetřuje údajné státní dotace, které by měly udržet ceny čínských aut na starém kontinentu na nízké úrovni, stále více výrobců se hlásí k zájmu otevřít automobilky na našem kontinentu, zejména v Itálii.

Koncem roku 2023 oznámila společnost BYD výstavbu závodu v Maďarsku (svého prvního v Evropě) a ráda by otevřela další. Stella Li, viceprezidentka společnosti BYD a předsedkyně BYD Europe, popřela, že by probíhala jednání s italskou vládou, zatímco je známo, že jeden z vedoucích pracovníků jedná se společností Chery Auto o možnosti výroby v Itálii (diskuse se neobešla bez kritiky ze strany nejvyššího vedení Stellantisu) a o výrobu by zde měl zájem i Dongfeng Motor.

Chery již oznámilo otevření svého prvního evropského výrobního závodu ve Španělsku a státem vlastněná společnost SAIC Motor pokračuje v hledání evropského montážního závodu a zároveň oznámila, že její značka MG otevře do léta své druhé evropské centrum pro výrobu dílů ve Francii.

Společnost Great Wall Motor již v loňském roce zvažovala, zda umístí svůj první evropský závod do Německa, Maďarska nebo České republiky, ale v současné době nejsou žádné zprávy.

Start ve Španělsku a Maďarsku

Čínská společnost Chery Auto podepsala dohodu o založení společného podniku se španělskou společností EV Motors, která bude vyrábět automobily ve svém prvním závodě v Evropě. Vozy se budou vyrábět do konce roku ve španělském závodě v Katalánsku, který opustil japonský Nissan.

Dohoda je součástí ambiciózního plánu, který Španělsko, po Německu druhá největší evropská země vyrábějící automobily, zahájilo v roce 2020 a jehož cílem je přilákat společnosti k výrobě elektromobilů a baterií s využitím pandemických fondů Evropské unie.

Chery, mladší partner společného podniku, začne ve španělském závodě jako první vyrábět své vozy Omoda, zatímco většinový akcionář EV Motors začne vyrábět své vozy ve čtvrtém čtvrtletí (cílem je do roku 2029 montovat 150 000 vozů ročně).

Vozy BYD se budou vyrábět v maďarském Segedíně v novém závodě, který bude podle odhadů uveden do provozu do tří let a bude druhým závodem společnosti BYD po závodě v Komáromu, který byl otevřen v roce 2016 a je určen pro výrobu eBusů. Podle analytické společnosti Bernstein by nová továrna mohla mít objem 200 000 vozů ročně, a to jak bateriových, tak hybridů nabíjených ze sítě.

Jak nám na pekingském autosalonu sdělila Stella Li, výkonná viceprezidentka společnosti BYD Company Limited a předsedkyně BYD Europe, skupina má v úmyslu založit v Evropě další továrnu, dokonce dvě.

Geely je také odhodlána vyrábět automobily v Evropě, má tak činit v Polsku, ale nová vláda musí potvrdit či nepotvrdit svou podporu záměru čínského výrobce a učiní tak do léta.

Nejen automobily, také čínské baterie

Čínská auta by se brzy mohla vyrábět také v Itálii. Jak se předpokládalo, Meloniho vláda jedná s firmou Chery Auto a zájem o výrobu by zde měla i společnost Dongfeng Motor. Mezitím se čínští baterioví giganti poohlížejí i jinde po Evropě.

Generální ředitel společnosti CATL Zeng Yuqun přiznal, že má zájem o investice na starém kontinentu, ale hodně bude záležet na clech na čínské elektromobily, které Evropa navrhuje na červenec 2024.

Mezitím na druhé straně Atlantiku USA vyvíjejí tlak na Mexiko, aby zpomalilo čínskou expanzi. Prozatím tam jsou dveře pro nové čínské závody zavřené, ale jak dlouho ještě?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zbynek-fiala
Žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.