Kdo umí, umí. A Orbán umí skvěle

orban ilustrace
12.5.2024 12:09
Portál Politico.eu přinesl obsáhlý a až oslavný článek na spolupráci Viktora Orbána s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. Člověku je až teskno a láme jím vztek, když si tento příklad srovná s politickou idiocií našich Fialů,Vystrčilů či Pekarových, kteří se lísali k bezvýznamnému Thajwanu a kromě tupých prohlášení, že si Česko narovnalo záda a Vystrčil se prohlásil za potlesku našich ideologických protiruských a protičínských spoluobčanů Thejwancem byl jediným výsledkem této akce velké…zero (ale Vy jistě chápete, jaké pregnantnější ovšem nepochybně lehce nepoužitelný výraz bych rád použil, ač to dělám zcela výjimečně jednou za rok.

Článek v zásadě nekrátím…Není třeba… Snad jedinou osobní poznámku. Článek je z provenience této EU, která učinila z elektromobility modlu. Rozhodně si nemyslím, že spalovací motory budou zakázány, jak si Ursula nalinkovala a nedopustí to mimochodem zejména Němci.

Ovšem jako významný produkt  jsou rozhodně zajímavé a Orbán bude stát v Evropě v tomto segmentu v čele.

 

 Čína používá chladnou hotovost k udržení Viktora Orbána blízko

Jordyn Dahl

 

Blízký vztah Si Ťin-pchinga a Viktora Orbána se tento týden naplno projevil, když čínský vůdce zakončil své první evropské turné po pěti letech návštěvou Maďarska 

Čínský prezident Si Ťin-pching se v otevřeném dopise Maďarsku, který místy připomíná spíše milostný vzkaz než oficiální vládní dopis, zamýšlel nad přátelstvím „jemným a bohatým jako tokajské víno“.

Jakkoli je maďarské víno sladké, jeho partnerství s Čínou je mnohem výnosnější, jak politicky, tak ekonomicky – a Maďarsko se tak stává dominantním hráčem v přechodu kontinentu k elektromobilům.

Navzdory vládnutí v zemi, která je již 20 let členem Evropské unie, se maďarský premiér Viktor Orbán ztotožňuje blíže se Si Ťin-pchingem než se svými vrstevníky v bloku, často se ježí na evropskou byrokracii, odmítá její imigrační a sociální politiku a odsuzuje její kritika odklonu jeho vlády od právního státu. 

"Vnímáme jeden druhého jako prioritního partnera spolupráce," napsal Si. "Společně jsme prošli těžkostmi a společně vzdorovali mocenské politice uprostřed nestabilních mezinárodních situací."

Politické sblížení přináší také ekonomické výhody, protože Čína zasypává Maďarsko investicemi, zejména do elektromobilů a baterií.

Kamarádi z jízdy

Blízký vztah Xi a Orbána se naplno projevil tento týden, když čínský vůdce zakončil své první evropské turné po pěti letech návštěvou Maďarska – což je ostrý kontrast se začátkem jeho cesty v Paříži, kterou zastínilo napínavé setkání s Francouzi. Prezident Emmanuel Macron o obchodu a válce na Ukrajině.

Očekává se, že oba lídři oznámí novou čínskou továrnu na elektromobily postavenou společností Great Wall Motor (GWM) v Pécsi. Čínský gigant BYD v oblasti elektrických vozidel již prorazil ve své první evropské továrně v Szegedu, městě na jihu Maďarska poblíž hranic s čínským spojencem Srbskem, který bude vyrábět odhadem 200 000 vozů ročně.

Čínské firmy investovaly v Maďarsku 16 miliard eur, čímž se Čína stala investorem číslo 1 země, řekl ve středu Péter Szijjártó, maďarský ministr zahraničí, během akce s Chatham House.

„Na naši spolupráci s Čínou se díváme jako na obrovskou šanci a obrovskou příležitost,“ řekl.

Podle Szijjártóa se očekává, že Čína a Maďarsko podepíší více než 16 nových dohod o spolupráci pokrývajících vše od automobilů po jadernou energii. Xiho návštěva končí v pátek.

Čína vnímá Maďarsko jako spojence v době, kdy se mnoho dalších zemí EU stále více obává Pekingu, a jako výrobní centrum, které umožní jejím výrobcům automobilů obejít případná cla EU. Očekává se, že Evropská komise zveřejní výsledky svého antisubvenčního vyšetřování čínských elektrických vozidel a uvalí na vozidla nová cla již letos v létě.

Je však nepravděpodobné, že cla, která se mají pohybovat v rozmezí 15 až 30 procent, nebudou dostatečně vysoká, aby odradila čínské výrobce, zejména velké hráče jako BYD, kteří mohou díky svým robustním dodavatelským řetězcům vyrábět auta za nízkou cenu.

Očekává se, že Čína a Maďarsko podepíší více než 16 nových dohod o spolupráci zahrnující vše od automobilů po jadernou energii.

"V současné době mají v Evropě velmi vysoké marže, takže...velmi vysoké clo ve výši 30 procent by snížilo zisky, ale nestačí, že by byly zisky úplně odstraněny," řekla Camille Boullenois, přidružená ředitelka pro Čínu ve výzkumné firmě Rhodium Group. 

Továrny BYD a GMW by mohly být online za rok nebo dva, což znamená, že jakákoli cla EU by měla omezený čas na to, aby se projevila, než automobilky nastartují výrobu v EU.

Elektrárna EV

Zútulnění Číny se vyplácí Maďarsku, které je již nyní jedním z lídrů EU ve výrobě automobilů.

„Maďarskou strategií je stát se globálním výrobním centrem elektrických baterií,“ řekla Ágnes Szunomár, výzkumná pracovnice analytické společnosti China Observers ve střední a východní Evropě.

Maďarsko zažívá záplavu investic do výrobního řetězce elektromobilů.

CATL, největší světový výrobce baterií, investoval více než 7 miliard eur do závodu na výrobu 100gigawattových baterií v Debrecínu. 

„Projekt na zelené louce v Maďarsku bude obrovským skokem v globální expanzi CATL,“ řekl zakladatel společnosti Robin Zeng při oznámení transakce.

Maďarsko ve své alianci s Pekingem ustupuje regionálnímu trendu. Ostatní středoevropské země se od Číny distancují a ustupují od pekingské iniciativy 17+1 ohledně spojenectví s Moskvou ve válce na Ukrajině. Skupina se po odchodu Litvy, Lotyšska a Estonska zmenšila na 14+1 .

Co dodat? Vlastně jen stručně  Viktor Orbán je nejvíce předvídavý politik v EU, správně odhaduje vývoj konfliktu na Ukrajině, že Ukrajina zvítězit nemůže a stejně tak vsadil a rozumně na nejvýznamnější ekonomickou světovou velmoc, která na rozdíl od Západu nediktuje, kdo se jak má chovat, ale její strategická pomoc je hmatatelná.

Zkrátka Kdo umí, umí. A Orbán umí skvěle.

 

 

jiri-vyvadil
Vědět, co v politice nastane, mě baví...

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.