Největší potenciál oslovit voliče v eurovolbách má ANO a STAN, ukázal průzkum

Největší potenciál oslovit voliče při červnových volbách do Evropského parlamentu mají hnutí ANO a STAN, plyne z průzkumu agentur Kantar CZ a Data Collect pro Českou televizi. Podle jejich zjištění z přelomu dubna a května by obě uskupení v případě, že by je volili všichni, kteří je skutečně zvažují, shodně získala 27,5 procenta.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na třetím místě skončila koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) s potenciálem 26 procent a čtvrtí Piráti, kteří by mohli dostat 15,5 procenta hlasů, ukázal průzkum pro Českou televizi.

Na dalším místě je koalice Stačilo!, ve které se spojili komunisté se Spojenými demokraty – sdružením nezávislých a která má podle průzkumu potenciál získat 13,5 procenta hlasů. Sociální demokracii (SOCDEM) zvažuje 12,5 procenta občanů a koalici Přísaha a Motoristé 12 procent oslovených. Nad desetiprocentní hranici, konkrétně s potenciálem 11,5 procenta, se dostala ještě koalice SPD s Trikolorou.

Do eurovoleb se podle ministerstva vnitra přihlásilo 30 volebních formací, z toho 11 koalic. Lidé budou pro své kandidáty hlasovat 7. a 8. června. Volební potenciál ukazuje, kolik procent hlasů by subjekt mohl v současnosti hypoteticky získat, pokud by se k němu přiklonili všichni lidé, kteří jeho volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb.

Rozhovory s lídry do eurovoleb 2024: Jaké priority nabízejí hlavní tváře osmadvaceti stran a hnutí?

Číst článek

K ANO, Stačilo! a SOCDEM se podle autorů průzkumu nejčastěji kloní lidé z nejstarší generace a středoškoláci bez maturity. Naopak Spolu, Piráti a STAN bodují u mladších lidí a lidí s vysokoškolským vzděláním. „Výsledný zisk u těchto politických subjektů tak bude ovlivněn tím, k jakému subjektu se nakonec potenciální voliči přikloní, a samozřejmě také celkovou volební účastí,“ uvedli autoři.

Průzkumu se zúčastnilo mezi 24. dubnem a 7. květnem 2000 lidí starších 18 let. Statistickou chybu agentury uvádějí v rozmezí od 0,9 procentního bodu u strany s nejnižším potenciálem po 2,4 bodu u strany s nejvyšším potenciálem.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme