EnergoZrouti.cz

Kdy se dočkáme elektromobilu za půl milionu a přijde vůbec někdy?

  
Tomáš Jelínek
13. 5. 2024 ▪ 08:10

Kdy si koupíme „opravdový“ elektromobil do půl milionu korun? Předpověď je díky klesajícím cenám baterií i dalším technologiím optimistická, pravděpodobně si ale ještě několik let počkáme.

Elektromobil pod půl milionu korun by mohl být realitou už za několik let
Elektromobil pod půl milionu korun by mohl být realitou už za několik let
Foto: Unsplash

Elektromobily dnes reprezentují nejdynamičtější segment automobilového průmyslu. S rostoucími obavami o změnu klimatu a s legislativními změnami směřujícími k omezení emisí, automobilky postupně zvyšují produkci a inovace v oblasti elektrických vozidel. Přesto je jednou z hlavních bariér pro mnohé zájemce vyšší pořizovací cena ve srovnání s vozidly se spalovacími motory. Otázkou tedy je, kdy se dočkáme elektromobilu, jehož cena spadne pod magickou hranici půl milionu korun, a zda je to vůbec realistický scénář.

Samozřejmě, hned na začátek by se dalo namítnout, že elektrická vozidla s cenovkou pod půl milionu korun je možné vcelku běžně koupit. Příkladem tak může být hlavně Dacia Spring, kterou je možné v poslední ročníkové řadě a verzi ESSENTIAL koupit v tuzemsku už od necelých 420 tisíc korun. V našem případě máme ale na mysli velikostně spíše vozidlo pro rodinu podobné velmi oblíbeným modelů Fabia nebo Octavia od mladoboleslavské Škodovky.

Cena elektromobilů je výrazně ovlivněna hned několika faktory, přičemž nejvýznamnější je cena baterií. Ty tvoří podstatnou část celkových nákladů vozidla. V dlouhodobém horizontu přitom ceny lithium-iontových baterií klesají, což je důsledkem technologického pokroku a zvýšené produkce. Podle průzkumu Bloomberg New Energy Finance, cena baterií od roku 2010 klesla o více než 85 %. Tento trend by mohl pokračovat i v následujících letech, což by mělo vést k celkovému snížení cen elektromobilů.

Dalším klíčovým faktorem, který může přispět k dostupnosti levnějších elektromobilů, jsou inovace v oblasti baterií a výrobních technologií. Výzkum v tomto odvětví se v současnosti soustředí na alternativní materiály a nové typy baterií, jako jsou pevné baterie, které by mohly nabídnout lepší výkon a bezpečnost za nižší ceny. Automobilky a technologické společnosti také investují do automatizace a optimalizace výrobních procesů, což by mohlo vést k dalším úsporám.

Vědci z Koreje zkoušejí sodíkové články, které ukazují, že baterie v budoucnu mohou být nejen levnější, ale i rychleji se nabíjet.

Významným aspektem, který může vést ke snížení ceny elektromobilů, je také ekonomika rozsahu. Jakmile automobilky zvýší produkci elektromobilů, může dojít k dalšímu snížení nákladů díky hromadné výrobě. Větší objemy výroby mohou znamenat nižší náklady na jednotlivé komponenty a materiály.

Vlády po celém světě navíc implementují legislativu, která podporuje přechod na elektromobily, včetně různých forem dotací a daňových úlev pro kupující elektromobilů. Tyto politiky mohou zásadně ovlivnit cenovou dostupnost elektromobilů pro širokou veřejnost. Zároveň rostoucí tlak ze strany spotřebitelů a zvyšující se poptávka po udržitelnějších vozidlech mohou motivovat výrobce k rychlejšímu snižování cen.

To, že dotační politika velmi často podpořila nárůst poptávky po elektromobilech jsme ostatně viděli mnohokrát i v zahraničí. Po spuštění programu pro firmy a podnikatele, kteří mohou získat dotace až 300 tisíc na jedno vozidlo se pak poptávka po vozidlech výrazně zvýšila i v tuzemsku.

Předpovědi o tom, kdy se tak na trhu objeví elektromobil za půl milionu korun, se liší. Někteří odborníci uvádějí, že se tak může stát již v průběhu následujících pěti let, jiní jsou méně optimističtí a očekávají delší časový horizont. Hlavními proměnnými jsou rychlost technologického vývoje, ekonomické faktory, politické změny a globální ekonomické podmínky.

Výrobu elektromobilu do půl milionu korun už ale dříve ohlásila například i Škoda Auto. Její vozidlo by se mělo podle oznámení automobilky vyrábět v Indii a stát do 20 tisíc eur, tedy v přepočtu pod půl milionu korun. Pravděpodobně ale prozatím také půjde o malé vozidlo, které nebude velikostně srovnatelné s vozy Fabia či Octavia. Ty ale ostatně ani nyní také povětšinou nenabízejí varianty, jejichž cena by byla pod hranicí půl milionu korun.

Ačkoliv předpovědi jsou různé, trend je jasný – elektromobily se stávají stále dostupnějšími. S pokračujícím pokrokem ve vývoji technologií, zvyšováním výrobních kapacit a podporou ze strany vlád se zdá, že elektromobil za půl milionu korun není otázkou zda, ale spíše kdy. Tento vývoj bude zajisté klíčový pro budoucnost automobilového průmyslu a pro přechod k udržitelnějším formám dopravy.




Štítky: Elektromobil Auto Doprava Elektromobilita Automobily