Krajské hygienické stanice se při kontrolách v restauracích setkaly s nekalými obchodními praktikami

Vytvořeno: 13. 5. 2024 Poslední aktualizace: 13. 5. 2024

Krajské hygienické stanice provedly v letech 2021 – 2023 v rámci cíleného státního dozoru 2 129 kontrol v provozovnách stravovacích služeb s cílem ověřit pravdivost informací o původu a druhu masa a druhu mléčných výrobků, které jsou deklarovány v nabídce pro spotřebitele, a prověřit správnou výrobní a hygienickou praxi.

V rámci dozoru bylo odebráno 191 vzorků k laboratornímu vyšetření ohledně klamání spotřebitele u masa a sýrů. Výsledky ukázaly, že 4 % odebraných vzorků nevyhověla.
Zjištěnými případy byly záměny svíčkové za jiné hovězí maso, kančího za dančí maso, zvěřinové klobásy za paprikovou. U mléčných výrobků se jednalo o záměnu Parmazánu např. za Gran Moravia, Grana Padano a Gran Biraghi, dále o záměnu Hermelínu za Camembert, sýru za sýrovou náhražku s obsahem rostlinného tuku, šlehačky za náhražku s obsahem rostlinného tuku.
Používání analogů sýrů v provozovnách stravovacích služeb není zakázáno, ale je podstatné, aby zákazníci byli o použití těchto surovin informováni a nebyli tak uváděni v omyl. Předmětem kontroly provozoven byla i kontrola správné výrobní a hygienická praxe. Jednalo se o dodržování provozní a osobní hygieny personálu, uplatňování postupů založených na zásadách HACCP, o kontrolu technologického postupu při přípravě pokrmů z hlediska možné křížové kontaminace, o ověření hygienické úrovně provozovny, zajištění sledovatelnosti, dodržování skladovacích podmínek a ochranu před kontaminací.
Za zjištěné nedostatky bylo uloženo 57 nefinančních sankcí a 342 finančních sankcí v celkové výši 1 339 500 Kč. Výsledky kontrol ukazují, že poskytování pravdivých informací spotřebitelům je pro krajské hygienické stanice prioritou. Upozorňujeme, že klamání spotřebitele je nekalou obchodní praktikou a může mít značný dopad na důvěru spotřebitelů v provozovatele stravovacích služeb.