Hostem podcastu bude Jiří Mužík, spolumajitel MBM rail a bojovník za liberalizaci. Ptejte se

Parní lokomotiva dovezená z Německa. Autor: MBM RailParní lokomotiva dovezená z Německa. Autor: MBM Rail

Pod hlavičkou MBM rail jezdí v Česku desítky vlaků například železničních spolků nebo technického muzea.

Jiří Mužík je nepřehlédnutelnou osobností české železnice. Vlastní 50 procent ve společnosti MBM Rail, která je železničním dopravcem a provozovatelem vleček. V 90. letech a na přelomu milenia byl velkým bojovníkem za to, aby byl český železniční trh otevřený i soukromým osobním dopravcům. Dnes se například vymezuje proti způsobu zavádění ETCS na české železnici. Mužík bude hostem moderátora Ondřeje Kubaly v novém dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Mužík organizoval v Česku vůbec první předváděcí jízdy německých Desir (tehdy je oficiálně pořádalo železniční muzeum Jaroměř), radil a pomáhal Radimu Jančurovi se vstupem na český železniční trh, snažil se v roce 2005 proniknout se společností Connex na relaci Pardubice – Liberec – Žitava a velmi dlouho stál v čele Sdružení železničních společností, kde bojoval za otevření trhu a také proti rušení lokálek.

Sám nikdy nebyl strojvedoucím. Stál o to, ale vzhledem k tomu, že celý život nosí brýle, řídit lokomotivy ho před rokem 1989 nepustili. A tak začínal jako pomocník strojvedoucího na parních lokomotivách v okolí Hradce Králové, profesí je však zvukový mistr.

K dráze se dostal přes svou lásku k parním lokomotivám, které se snažil v 80. letech při jejich vyřazování z provozu zachraňovat a uchovat pro další generace. Založil také železniční muzeum v Jaroměři. Společnost MBM rail dnes vlastní jediné železniční hnací vozidlo, kterým je historický motorový vůz přezdívaný Hurvínek.

Společnost MBM rail vznikla v roce 1997 pod názvem Místní dráha Mladá Boleslav – Mělník a bojovala za záchranu této dráhy, které hrozilo zastavení provozu a zrušení. Dnes pod hlavičkou MBM rail jezdí v Česku desítky vlaků například železničních spolků, kterým MBM rail poskytuje možnost jezdit na základě smlouvy pod její licencí. MBM rail je tak například dopravcem na Zubrnické museální železnici, dopravcem pro některé vlaky Národního technického muzea, ale i dopravcem řady mimořádných či turistických spojů, které provozují železniční spolky.

Jiří Mužík je dnes velkým odpůrcem zavedení výhradního provozu ETCS v podobě, v jaké by měl začít platit od ledna 2025, byť ETCS jako takovému sám fandí a vidí v něm budoucnost. Ostatně společnost MBM rail je jedním z účastníků řízení u antimonopolního úřadu, které se rozeběhlo na podnět KŽC Doprava. Podle stěžovatelů bude výhradní provoz ETCS bude pro menší dopravce diskriminační.

Jiří Mužík je také člověkem, který se snažil prošlapat cestu moderním zahraničním lokomotivám na české koleje, které měly zpočátku velké problémy s rušením kolejových obvodů. Sám říká, že jeho podnikání v MBM rail vlastně vzniklo na popud Drážního úřadu.

Jak přesně to myslí, jak funguje dnes podnikání MBM rail, proč Jiřímu Mužíkovi vadí výhradní provoz ETCS v podobě, v jaké má v lednu začít fungovat, a jak vzpomíná na prošlapávání prvních cestiček liberalizace osobní dopravy u nás? To vše uslyšíte v podcastu Cesty Zdopravy.cz, který pro vás budeme natáčet tento týden a který vám přineseme v pátek 24. května.

Své otázky Jiřímu Mužíkovi pište zde v diskusi až do středečního podvečera.

Tagy Jiří Mužík MBM Rail podcast Cesty Zdopravy.cz
6 komentářů