Tady běžel James Bond, tamhle rytíři. Turismu pomáhají filmy a videohry

Český turistický průmysl se po covidu vrací do obrátek. Využil i popularitu, kterou městům nebo hradům přinesly filmy. Nově lákají české i zahraniční fanoušky také místa spojená s dějem počítačových her.

Cestovní ruch v České republice ožil. Čerstvé údaje za první čtvrtletí letošního roku potvrdily návrat na předpandemickou úroveň, když tuzemské hotely a penziony ubytovaly víc než čtyři miliony hostů. Z toho skoro polovina byli cizinci – nejvíce přijelo Američanů, Tchajwanců, Jihokorejců a Turků.

Režisér Carsten Gutschmidt si k natáčení filmu s rytířským turnajem vybral středočeské Milovice.

Stimulem pro další růst turismu jsou některé nově otevřené přímé letecké linky do České republiky nebo aktuální mistrovství světa v hokeji, které se koná v Praze a Ostravě.

Česko je ale stále atraktivnější destinací i pro fanoušky kinematografie. Díky velkorysým pobídkám, které stát filmařům platí, se v Česku dál točí zahraniční velkofilmy a televizní seriály. Ty zároveň fungují jako reklama na česká města a přírodu. Podle nedávného šetření agentury CzechTourism navštívila v posledních pěti letech téměř polovina všech turistů v Česku místa, kde se natáčel jejich oblíbený film, pohádka nebo seriál.

Indům Česko utkvělo díky bollywoodským trhákům

Z nejnovějších snímků patří mezi v Česku natáčené hity třeba příběh agenta CIA Gray Man, středověká akce Jan Žižka nebo druhý díl filmu Vyproštění. Ze starších blockbusterů, které udělaly českým destinacím reklamu, lze jmenovat třeba jeden z příběhů Jamese Bonda Casino Royal, který se točil v Karlových Varech, nebo akční snímek Mission: Impossible s Tomem Cruisem nasnímaný částečně v Praze.

„Díky místům známým z filmového plátna se řada zahraničních turistů rozhoduje pro dovolenou u nás. Z našeho průzkumu vyplynulo, že také bezmála 48 procent Čechů v nedávné minulosti vyrazilo nebo se chystá na výlet či dovolenou v tuzemsku právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil,“ uvedl Petr Janeček z agentury CzechTourism.

Vedle západního publika vstupuje Česko díky filmům také do povědomí asijských turistů. „V indickém publiku dlouho rezonovalo kouzlo záběrů po zhlédnutí bollywoodských trháků Superstar, Jab Harry met Sejal nebo Bang Bang a to přispělo ke zvýšení poptávky po Česku,“ uvedla agentura CzechTourism. U jihokorejských turistů zase patří už tradičně k romantickým cílům nebo místům svatebních cest česká metropole, protože ji u asijského publika proslavil populární korejský seriál Milenci v Praze.

Hoštice chystají oslavu 40 let od komedie Slunce, seno, jahody

Podnikatelé v cestovním ruchu tak vedle stavebních památek nebo přírodních krás lákají před létem turisty i na místa známá z filmů. Některé lokality ovšem osloví jen české diváky. To je případ jihočeské vesnice Hoštice. Obec s méně než 160 obyvateli a malým zámečkem by asi sama o sobě nebyla přílišnou turistickou bombou. Přesto do ní pravidelně přijíždějí autobusy s fanoušky filmové komedie režiséra Zdeňka Trošky Slunce, seno, jahody.

Svérázný cestovní ruch v dějišti trilogie Slunce, seno berou obyvatelé Hoštic i turisté s nadhledem.

Obec letos připravila festival u příležitosti 40 let od premiéry tohoto filmu. Akce se bude konat 6. července a vedle Zdeňka Trošky se jí mají zúčastnit herci Jiří Lábus, Pavel Kikinčuk, Broněk Černý nebo Jaroslava Kretschmerová. Součástí programu bude komentovaná procházka po filmových lokalitách nebo recesistické aktivity, jako je hod holínkou nebo jízda na motorizované posteli babky Škopkové.

V Ratajích si hráči zastřílejí lukem a navštíví tábor lapků

Vedle filmů a seriálů se ale k mimoděčným reklamám na Česko připojila i novější disciplína zábavního průmyslu – počítačové hry. Praha jako kulisa posloužila třeba střílečce Call of Duty: Modern Warfare 3 nebo automobilovým závodům ve hře Forza 5.

Hned několik míst těží ale hlavně z popularity zatím nejúspěšnější hry vyrobené v tuzemsku – středověkého rytířského příběhu Kingdom Come: Deliverance (KDC), který se odehrává v Posázaví v době vlády krále Václav IV. Titul prodal už šest milionů kopií a potažmo zvedl zájem i zahraničních hráčů o české dějiny.

Děj se odehrává mimo jiné ve středověké verzi městečka Rataje nad Sázavou. A zámek, který v Ratajích stojí, se rozhodl využít mezinárodní popularity hry a otevřel ve svých prostorách expozici věnovanou hře i jejím vazbám na místní historii. „Přijíždějí nejenom čeští hráči. Byli tu také Němci či Poláci, a dokonce i dva hráči až z Kalifornie,“ říká průvodkyně Věra Doubravová. „Baví mě to, protože máme najednou dvě úplně odlišné skupiny návštěvníků. Babičky nebo rodiny s dětmi chodí na sbírku kočárků, kterých tu máme 180, na expozici Kingdom Come: Deliverance zase přijíždějí hráči,“ pokračuje Věra Doubravová.

Expozice věnovaná hře KDC ukazuje na zámku v Ratajích třeba repliky mečů, grafické návrhy použité při tvorbě hry nebo imitaci středověkého luku.

Loni zámek uspořádal pro fanoušky hry poprvé tematický festival. A protože akce vzbudila zájem, bude letos 15. června zámek hostit druhý ročník. Pro hráče bude připravena třeba soutěž v lukostřelbě nebo v kostkách. V rámci mimořádného prohlídkového okruhu navštíví jindy nedostupné části zámku a také tábor lapků.

Z úspěchu rytířské hry těží i Sázavský klášter a tvrz Malešov

Další památkou, kterou zasáhla popularita hry KDC, je nedaleký klášter ve městě Sázava. V něm se část příběhu odehrává. Jako novinka byla mezi návštěvnické okruhy v klášteře zařazena prohlídka, při níž si může turista projít areálem sám a na mobilním telefonu si prohlédnout středověkou podobu stavby. „Součástí je také animace některých částí středověkého Sázavského kláštera, jak byly vytvořeny pro videohru KDC vývojáři studia Warhorse,“ uvádí návštěvnické centrum.

Takto vypadá Sázavský klášter v podání grafiků hry Kingdom Come: Deliverance.

Zatím nejambicióznějším projektem, který chce v turistickém ruchu navázat na globální úspěch KDC, se zabydlel na hradě Malešov u Kutné hory. Uskupení The Chamber, které se zaměřuje na tvorbu takzvaných únikových her, tam připravilo dosud největší projekt svého druhu v České republice. Na tvrzi účastník potká desítku živých herců v dobových kostýmech, kteří ztvárňují v duchu KDC rytíře, lukostřelce, mnicha, písaře či kata. Mezi nimi se mohou ponořit do historického příběhu až šestičlenné týmy hráčů, kteří musejí spolupracovat při řešení úkolů a hlavolamů. U tvrze se pak mohou ubytovat ve středověkém tábořišti a najíst se ve stylové krčmě. Organizátoři připravili tento zážitek i pro zahraniční turisty také v anglickém jazyce.

Studio Warhorse minulý měsíc oznámilo, že už letos vydá pokračování hry KDC. Děj by se měl tentokrát odehrávat mimo jiné v Kutné hoře nebo v okolí hradu Trosky, takže lze očekávat, že i tyto lokality mohou čekat brzy zvýšený zájem fanoušků této herní série.

Přečtěte si více o globálním úspěchu KDC a dalších českých počítačových her na portálu ExportMag.cz

Hradů a zámků se o pozornost turistů přetahují stovky

Právě české tvrze, hrady a zámky patří k nejčastějším kulisám v tuzemsku produkovaných filmů a her. Mezi nejvíce „obsazované“ historické stavby patří hrady Bouzov, Křivoklát, Zvíkov nebo rokokový zámek Dobříš.

Síle audiovizuálních médií věří například i Václav Macháček-Rieger, majitel zámečku Maleč u Chotěboře. Ten je potomkem velikánů národního obrození Františka Ladislava Riegera a Františka Palackého. S jejich působením byl zámek Maleč spojen.

Pokračovatel rodu Riegerů zámek Maleč, který byl za komunismu zdevastován, po restituci krásně zrekonstruoval. Nyní se snaží dostat povědomí o expozici k širší veřejnosti.

Podnikatel získal po pádu komunismu areál ve složité restituci. Polovinu zámku musel od státu vykoupit a zanedbanou budovu nákladně opravit. Teď v ní provozuje muzeum obou zmíněných velkých osobností 19. století. Čelí ale výzvě, jak dostat do povědomí širší veřejnosti informaci o tom, že je zámek opraven a přístupný turistům.

„Když se o nás objevila reportáž v pořadu České televize Toulavá kamera, okamžitě návštěvnost vzrostla. Ta vlna ale postupně zase odezněla,“ říká Václav Macháček-Rieger. Nyní by proto rád promluvil o své rodině do čtvrté řady televizního seriálu Modrá krev, který mapuje příběhy tuzemských šlechtických rodů, a tedy i jejich majetku. Václav Macháček-Rieger věří, že by to mohlo přispět k další popularizaci Malče.

Že se v zemi hradů a zámků o pozornost návštěvníků přetahuje obrovské množství cílů, to potvrzuje katalog na webu hrady-zriceniny.cz. Ten aktuálně zahrnuje víc než 2200 lokalit. Nejde jen o hrady a zámky, ale také o tvrze, opevněné kostely, zříceniny nebo terénní zbytky historických opevnění. V takové konkurenci cílů je reklama v podobě filmu nebo televizního seriálu bonusem, který může rozhodnout.

Tomáš Stingl

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme