Co je systém REV?: Všechna auta jej musí mít ze zákona od července

Přidat na Seznam.cz

Je součástí seznamu pokročilých asistenčních systémů řidiče, lidově označovaných jako ADAS.

Seznam pokročilých asistenčních systémů řidiče, známých spíše jako ADAS, je stále delší. V průběhu let je značky zařazovaly do svých nejvyšších modelových řad jako příplatkovou výbavu a postupně se dostávaly i do základních verzí. REV je jedním z nich a v červenci bude povinný. Je třeba připomenout, že ADAS je soubor technologických řešení, která jsou integrována do vozidel. Jejich účel je dvojí: zvýšit bezpečnost řidiče, cestujících a ostatních účastníků silničního provozu a také zlepšit zážitek z jízdy.

V roce 2022 začal platit harmonogram zavádění systému ADAS, který se zavádí postupně. V červenci 2024 se podle obecného bezpečnostního nařízení (GSR) rozšíří seznam povinných systémů pouze pro nově registrované vozy prodávané v Evropské unii (EU).

Další dílek do skládačky pomocných systémů: REV

Mezi povinné systémy ADAS bude patřit REV neboli detektor zpětného chodu, což je vylepšená verze parkovacích senzorů, kterými je vybaveno mnoho automobilů. Jeho účelem je upozornit na přítomnost osob nebo předmětů za vozidlem při couvání. Je schopen je rozpoznat na vzdálenost 50 metrů a jeho upozornění je světelné nebo zvukové: nezasahuje do řízení ani brzdění.

K tomu využívá radar a senzory. Ty jsou obvykle umístěny uvnitř zadního nárazníku nebo v jeho rozích. Ty druhé jsou ultrazvukové senzory, které jsou umístěny na vnější straně nárazníku a mohou detekovat velmi blízké objekty vzdálené tři až čtyři metry. K nim se připojuje zadní kamera, která umožňuje řidiči sledovat okolí a usnadňuje tak jízdu vzad.

Podle studie Dirección General de Tráfico (DGT) by se s přítomností kamer dalo předejít 41 % nehod, při kterých se střetne couvající auto s chodcem. Pokud by byly vybaveny ultrazvukovými senzory, bylo by možné zabránit 31 % těchto nehod.

R-AEB: další úroveň

Vývojem detektoru zpětného chodu je R-AEB. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že aktivně zasahuje do manévru. Jinými slovy: když zjistí, že hrozí bezprostřední nebezpečí kolize nebo srážky, začne brzdit.

Zdroj: El Motor