Propad elektroaut snižuje zisky celého odvětví

Přidat na Seznam.cz

Automobilový průmysl se stále potýká s přechodem na elektrický pohon. Zisky koncernů jsou na historickém minimu. Nejlépe se s touto obtížnou etapou zatím vyrovnávají dva němečtí výrobci.

Slabý prodej elektromobilů se podepsal na ziscích mezinárodních výrobců automobilů na začátku roku. Podle výzkumu, kterou v úterý zveřejnil výzkumný institut Center of Automotive Management (CAM), klesl u deseti vybraných společností čtvrtletní zisk před úroky a zdaněním (EBIT) v rámci celé skupiny v průměru na 7,1 % obratu. Jedná se o nejnižší hodnotu za více než tři roky. Dříve tato provozní marže dosahovala v průměru 8,3 až 8,4 procenta. Průměrný zisk (EBIT) na jeden vůz bez ohledu na systém pohonu klesl o 19 procent na 2253 eur (55 760 Kč).

Kromě obtížného náběhu trhu s elektromobily ztěžovaly podnikání také vysoké úrokové sazby a geopolitická nejistota. Ještě před rokem si výrobci mohli dovolit vyrábět především dražší a vysoce maržové vozy, zatímco v roce 2024 se poptávka stále více normalizovala.

Ztráta miliard v e-divizi společnosti Ford

Nejziskovějšími výrobci byli i nadále němečtí prémioví výrobci BMW a Mercedes-Benz s maržemi 11,1 %, resp. 10,8 %. Nejlepším objemovým výrobcem byla Toyota s provozní marží 10,0 %. Volkswagen dosáhl pouze 6,1 procenta, těsně před Hyundai (5,8 procenta) a Hondou (5,6 procenta). Električtí specialisté Tesla (5,5 %) a BYD (4,6 %) vydělali podprůměrně kvůli tvrdé cenové válce ve svém odvětví. Vysoce zisková skupina Stellantis Group čtvrtletní údaje nevykázala.

Ford je s 2,9 % na spodní hranici a elektrická divize dokonce zaznamenala ztrátu 1,2 miliardy eur (29 700 000 000 Kč). Automobilka jako jediná zveřejnila klíčové finanční údaje za své elektromobily. Výsledkem je provozní ztráta ve výši přibližně 120 000 eur (2 970 000 Kč) na jeden vůz.

Podle autorů výzkumu bude elektromobilita pro mnoho zavedených výrobců automobilů i v roce 2024 ztrátová. Podle vedoucího výzkumu Stefana Bratzela se tak ocitají v dilematu. „Na jedné straně jsou nuceni – v neposlední řadě kvůli regulačním požadavkům, nabízet stále více nízkoemisních nebo lokálně bezemisních vozidel. Na druhé straně většina hráčů zatím na elektromobilech nevydělává a je závislá na stabilních výnosech z podnikání se spalovacími motory, aby mohla financovat vysoké částky investic do nových technologií budoucnosti.“

Pro zavedené výrobce neexistuje cesta zpět ke spalovacímu motoru, upozornil vedoucí studie. Výrobní náklady na elektrovozy se musí dále snižovat. „Ceny pro koncové zákazníky mezi spalovacími motory a elektromobily musí být pro další nárůst trhu harmonizovány.“ V konkurenci s čínskými výrobci automobilů se také musí zvýšit inovační síla. „Zejména němečtí výrobci automobilů musí být minimálně stejně inovativní a lepší, protože jsou dražší,“ zdůraznil automobilový expert.

Zdroj: Wirtschafts Woche