O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé...
Kontakty
Napište nám |
Poradna Kudlanky |
Právní poradna |
Související články
Přihlášení
Anketa
SMRSKFLACE - ANEB ZA HODNĚ PENĚZ MÁLO MUZIKY |
Čtvrtek, 16 květen 2024 | |||
Toto slovo, pocházející z angl. shrinkflation je skrytá forma inflace. Jedná se snižování velikosti či množství produktu, přičemž jeho následná cena zůstává nezměněna, nebo se dokonce ještě mírně zvyšuje. Anglický výraz je složeninou slov shrink (smrštit se) + inflace. Jak se bránit? Sledujte jednotkovou cenu a ušetříte. Opravdu se vyplatí sehnout se k cedulce, na které je malým písmem vpravo dole napsaná cena za 100 g. Protože - ne každá sleva je opravdu levnější - však to znáte: "NECHCI SLEVU ZADARMO!"
Přestože EU udává obchodníkům povinnost uvádět všechny detaily o ceně jasně, srozumitelně a čitelně, prodejci se příliš nesnaží, aby svým zákazníkům nákupy nějak usnadnili. Proto zmenšují balení svých produktů, vytvářejí „umělé“ slevy a celkově tak vytváří dojem, že je nákup výhodný.
Smrskflace bývá často spojena se skimpflací, typicky např. u tatranek (změna gramáže, ceny i složení). Při zachování vzhledu a velikosti obalu (např. pytlíků nebo kelímků) obchodník předpokládá, že zákazník si změny v gramáži nevšimne. Tato praktika kupodivu neodporuje zákonům.
Skimpflace -také z angl. skimp – škudlit; někdy je volně překládáno jako šuntflacc – v podstatě záludnější forma smrskflace. Při skimpflaci dochází ke změně složení výrobku, kdy jsou dražší složky produktu nahrazeny levnějšími nebo je jich méně (např. oříšky), přičemž cena se nesnižuje. Výrobce prodává pod stejnou značkou v totožném obalu produkt, jehož složení je v jednotlivých zemích EU odlišné. Není neobvyklé, že cena nejhoršího výrobku je nejvyšší.
Smrskflace přitom sama o sobě nemusí být proti tržním pravidlům. Pokud je změněná hmotnost, objem či například množství nabízeného zboží adekvátně uvedeno na obalu, pak je informační povinnost vůči spotřebiteli splněna.
Jestliže si tedy kupujete pravidelně nějaký výrobek v domnění, že váží pořád stejně, může se vám stát, že se za tu dobu zboží nenápadně o dost zmenšilo nebo změnilo složení. Tyto nové „flace“ jsou jakýmisi černými pasažéry inflace klasické a lze je charakterizovat jako sice primitivní, ale účinné triky, jimiž výrobci šidí konzumenty buď tím, že ve stejném obalu dodávají méně obsahu, než tam má být, případně je obsah nižší kvality; obojí s cílem maximalizovat svůj zisk.
Kdyby to nebylo smutný, tak by to byla docela legrace…
KUDLANKA
|
< Předch. | Další > |
---|