Noci nad Německem: Příběh bombardéru Lancaster

Noci nad Německem: Příběh bombardéru Lancaster

Foto: fotogenix / Depositphotos

Publikováno:
3 min
Pamatujte, že každý komentář bývá zprávou o komentujícím.
Děkujeme za vaše komentáře.

Pod pojmem těžký „druhoválečný“ bombardér si většina lidí představí pravděpodobně „létající pevnost“, tedy americký letoun B-17. Jeho neméně významným britským protějškem byl potom právě Avro Lancaster. Šlo o čtyřmotorový těžký stroj, který tvořil od roku 1942 páteř britského bombardovacího letectva.

Během druhé světové války bylo vyrobeno téměř 7500 kusů. Většina jich sloužila v úloze klasického bombardéru s označením verze 683, existovaly ale i varianty pro fotografický i námořní průzkum, pro protiponorkovou činnost, a dokonce i jako letoun určený k záchraně letců sestřelených nad mořem. Slavnou kapitolou je potom nasazení u legendární 617. perutě RAF, slavných „Dambusters“ neboli „Bořitelů hrází“.

Avro Lancaster se představuje

Počátky vývoje letounu spadají do období druhé poloviny 30. let. Britské královské letectvo v té době preferovalo dvoumotorové bombardéry, trendy již ale mířily jinam. Především v USA se prosadila koncepce čtyřmotorových bombardérů, které měly disponovat delším doletem i nosností pum.

Počátky vývoje letounu spadají do období druhé poloviny 30. let
Počátky vývoje letounu spadají do období druhé poloviny 30. let | Zdroj: Veneratio / Depositphotos

Již probíhající projekt vývoje dvoumotorového bombardéru Avro Manchester byl změněn na projekt čtyřmotorového stroje přejmenovaného na Avro 683 Lancaster s využitím motorů Rolls-Royce Merlin. První prototyp odstartoval 9. ledna 1941 a sériová výroba později začala v továrnách v Británii a v Kanadě. Prvního bojového nasazení se potom Lancaster dočkal 4. března 1942.

Lancaster letí do boje

Spojenecká bombardovací ofenziva nabírala na síle a brzy se vyprofilovala její základní podoba. Zatímco americké svazy útočily ve dne, Britové prováděli nálety v noci. A Lancaster na sobě nesl významnou tíhu bojů. Svědčí o tom i fakt, že ze zmíněných 7500 kusů jich bylo během druhé světové války sestřeleno 3932, tedy více než polovina. Služba v britském bombardovacím letectvu byla zkrátka extrémně nebezpečná, o život přišlo 55 573 bombardovacích letců. To je mimochodem více, než kolik má dnešní RAF veškerého létajícího i nelétajícího personálu dohromady.

V souvislosti s Lancastery nelze nezmínit operaci Chastise, které se účastnila zmíněná 617. peruť RAF. Šlo o ničení přehrad za účelem vyřazení německých průmyslových kapacit. K tomuto účelu se používaly speciální „skákající bomby“ shazované právě z letounů Avro Lancaster.

Lancastery dnes

V současné době se na světě nachází celkem 17 zbývajících exemplářů tohoto slavného stroje. Pouze dva jsou ale letuschopné. Pokud se vám poštěstí na nějaké air show nebo při vzpomínkových akcích Lancaster spatřit a slyšet zvuk jeho motorů, určitě si ten okamžik zapamatujte. V takovém případě budete totiž poslouchat opravdovou legendu.

Reklama
Reklama