Plzeňští studenti se stávají průzkumníky přírodních pokladů
Božkovský ostrov, jeden z plzeňských pokladů, zdroj foto: Spolek Ametyst
Božkovský ostrov, jeden z plzeňských pokladů, zdroj foto: Spolek Ametyst

Plzeňští studenti se stávají průzkumníky přírodních pokladů

21 května, 2024 0 Od Pavel Žižka

Spolek Ametyst za podpory Nadačního fondu Zelený poklad v těchto dnech realizuje pilotní výuky nového projektu “Plzeňské poklady pro střední školy”. Na Božkovském ostrově nebo u Boleveckých rybníků proto můžete potkat žáky středních škol, jejich učitele a lektory Ametystu jak tato místa zkoumají. V přírodně zajímavých lokalitách v Plzni si vyzkouší prvky badatelské výuky, místně zakotveného učení a zážitkové pedagogiky na vlastní kůži.

„V projektu kromě výuk probíhají práce na tvorbě e-learningu a virtuálních stezkách Plzeňských pokladů, které návštěvníkům nabídnou příležitost prozkoumat a projít si lokality pomocí moderních technologií.” doplňuje Lenka Prunerová, koordinátorka projektu.

Společně s lektory Spolku Ametyst vyrazili do terénu žáci dvou plzeňských středních škol, a to na obě nově přidané lokality: Božkovský ostrov a Bolevecké rybníky. Na těchto místech se studenti stali alespoň na chvíli pravými přírodovědnými badateli a průzkumníky. Aktivitami podporujícími práci ve skupinách a vzájemnou spolupráci se žáci učí pracovat s průzkumnickým vybavením, základní orientaci v cizím prostoru, osvojují si zásady poznávání rostlin a odchytu živočichů. Jednou z nejoblíbenějších aktivit je přímý biologicko-chemický rozbor vzorků vody.

O své zážitky z prvních výuk se podělila Hana Kovandová, lektorka Spolku Ametyst: „Měla jsem možnost účastnit se programů na obou nově přidaných lokalitách. Každá z nich je unikátním místem, kde se mohou žáci i dospělí učit poznávat své okolí s ohledem na prvky krajiny a organismy, které se v nich vyskytují. Těším se, co vše nám přinesou další výpravy se středoškolskými žáky a jejich učiteli.“

Lektorka Ametystu Barbora Millianová taktéž vyrazila s žáky na průzkum, tentokrát na Bolevecké rybníky: „Ani mrazivé počasí nás nezastavilo a prozkoumali jsme hned několik menších rybníků Bolevecké rybniční soustavy. Žáci se do aktivit pouštěli s chutí a nadšením, které se jich drželo, jak po celou dobu programu, tak i po něm. Takovéto zapálení je krásnou zpětnou vazbou, že jsou tyto projekty důležité pro utváření vztahu člověka a přírody.“

zdroj: Spolek Ametyst