LoopsDrive - volnoběžka, jakou jste ještě neviděli

Autor: Keli, vydáno: 22.5.2024

Volnoběžka, ořech, cvrk, názvů je mnoho, ale všechny popisují jedno a totéž. V historii cyklistické techniky bylo vyvinuto několik řešení, která umožňují volný chod kola nezávisle na kazetě, řetězu a klikách. Obvykle jsou založeny na rohatce a praporcích a nebo dvojici rohatek. Polský SOUL-KOZAK přichází s novým patentem, který dosavadní cvrky změní.

Jde  to i jinak

Za společností SOUL-KOZAK stojí bývalý závodník Mariusz Kozak, který věří, že propracovaný minimalismus snižuje riziko poruch a menší počet dílů umožní získat komponenty, které jsou lehčí než u konkurence.
Již dříve představil ořech M-Netic pracující s magnetickými silami oddalující rohatky namísto vinutých pružin. Nejnovější patent Mariusze Kozaka je však o několik kroků dál a využívá jiné fyzikální zákony než všechna předchozí řešení, včetně M-Netic.

    

LoopsDrive - smyčky a háčky

LoopsDrive je jednosměrná spojka, která využívá kompozitní smyčky, jež jsou tvarovány tak, aby zapadly do zubů na hnaném kole. Jsou pružné, takže slouží jako háčky i pružiny. Výsledkem záběru je tažná síla.

Konstrukce LoopsDrive je inspirována biologickými strukturami, které jsou při porovnání v měřítku lehčí a pevnější než všechny dosavadní vynálezy vyrobené člověkem. Místo kovových západek LoopsDrive systém používá biomorfní výstupky, protože vydrží podstatně větší zatížení, mohou být lehčí a hlavně nemusí být uzavřené ani mazané.

V nejjednodušší, ukázkové verzi je hnané kolo "integrováno" společně největším pastorkem kazety, což umožňuje využít tento prvek ke konstrukční podpoře. Vzhledem k velikosti a měřítku nemusí být hnaný kroužek nutně kovový. Smyčky z uhlíkových vláken by optimálně fungovaly s hnaným kroužkem z lisovaného karbonového kompozitu.
Jak celý systém funguje je jasně patrné z následujícího videa.

Inspirace lopuchem

Kouzlo celého systému spočívá ve smyčkách z vláken, u nichž impregnace zajišťuje správný tvar a pružnost. Smyčky pro svou funkci nevyžadují mazání ani jakoukoliv ochranu, což umožňuje jejich rozložení po velkém obvodu. Tím se zásadně zvyšuje schopnost přenášet točivý moment a vytvářet vysoký počet bodů záběru (až 100 PoE - úhel záběru 3,6 stupně), které zajistí téměř nepřetržitý záběr a okamžitý přenos výkonu. Množství PoE (Points of Engagement) odkazuje na přizpůsobení rostliny lopuchu k rozptylování po přírodě pomocí nažek - kuliček s háčky, v nichž jsou ukryta semena, která se přichycují nejen na srst zvířat.

Silné stránky LoopsDrive:

  •  yužití tažných sil namísto spoléhání na tření a stlačování,
  • robustnější provedení, posunutí vyloučení z těla náboje,
  • možnost integrace dalších součástí, např. kazety,
  • eliminace těsnění,
  • automatické odvádění bláta a nečistot (určeno velikostí zubů a tenkostí smyček LoopsDrive),
  • absence mazání

Výhody ve srovnání s jinými volnoběžkami:

  • Větší robustnost:
      - snadný přenos většího točivého momentu, např. u ebiku,
      - větší trvanlivost a odolnost, větší počet PoE lépe rozkládá zatížení a umožní použít větší průměr osy a ložisek
  • Nízká hmotnost:
      - díky odstranění těsnění a zmenšení těla náboje (již není potřeba těsnit mechanismus),
      - díky většímu počtu PoE může být mechanismus lehčí, aniž by se snížila jeho životnost,
      - celkově zajišťuje nižší neodpruženou hmotnost.
  • Vyšší účinnost:
      - nižší odpor při volnoběhu,
      - menší úhel potřebný pro záběr (potenciálně nekonečný počet PoE).
  • Tichý provoz:
      - jemnější součásti a kompozit umožňují prakticky tichý chod smyček LoopsDrive.

Patent k dispozici

Koncept LoopsDrive zahrnuje spolupráci mezi designéry a výrobci. Patent patří Mariuszi Kozakovi, ale může být k dispozici společnostem a nezávislým designérům, aby na základě konceptu LoopsDrive vyvíjeli vlastní iterace. Řešení počítá s vytvořením mnoha různých verzí, v nichž může být hrané kolo umístěno vně, uvnitř, nebo dokonce po stranách mechanismu.

Co myslíte, rozšíří se systém LoopsDrive? Nebo se jedná o slepou cestu? Co myslíš? Dej nám vědět v komentářích.

Foto: Milosz Kedracki

Diskuze

  • anonymní uživatel Cvrčkofil 22.5.2024 - 9:51

    a cvrčci nebudou mít co žrát....

  • anonymní uživatel M 22.5.2024 - 10:38

    Když pominu trvanlivost té smyčky která se bude neustále otírat o ty zuby a její uchycení, tak já často používám cvrka místo zvonku, tak mi ho prosím neberte :)

    • anonymní uživatel Zvonkofil 22.5.2024 - 10:44

      ukázková verze

  • anonymní uživatel F*ck Shu Lin 22.5.2024 - 11:15

    Já ti teda nevím Víleme.

  • profilová fotka Strejda 22.5.2024 - 13:44

    ...jestli je to slepá cesta asi ukáže až praxe ne?...ale proč ne, vývoj nezastavíš...

    • anonymní uživatel PTBack 23.5.2024 - 10:05

      Tak jako nicméně, když si kupuješ auto třeba, taky kupuješ podle toho, jak tomu celkově věříš a úplně ne podle toho, co až ukáže praxe. Na mne teda plastové (vlastně "kompozitové") očko dojem nedělá. Za mne je to až moc celkově pobyblivej element, utesnění prý není třeba, tak je taky otázka, jak se to očko bude kroutit zanesený v bordelu. Hlavně ale nevěřím, že by to dlouhodobě vydrželo. Že se to nabízí zatím jako patent, taky o něčem svědčí. Nedávno jsem si dělal rozborku 8 let starého náboje Hope a moc tam toho uvnitř na pokažení není. Lehký vyčištění, nová vazelína a hotovo. A sneslo by to i bez toho.

      • profilová fotka Strejda 23.5.2024 - 10:42

        ...noo taky jsem spíš ,,cvrčkofil", ale píšou tam že vlákno bude z uhlíku a hnaný kolo z karbonu, tak to by možná mohlo něco vydržet ...ale to co je na videu bych si rozhodně nepořizoval ;-)

      • profilová fotka Strejda 23.5.2024 - 10:47

        ...a auto ve fázi vývoje bych rozhodně nikdy nekupoval ;-)

  • anonymní uživatel MD 23.5.2024 - 9:30

    pořád na to koukám a pořád tomu nemůžu věřit..

  • anonymní uživatel hlinak 24.5.2024 - 13:24

    me to dokonce teda pride vetsi a i tezsi nez celej cvrcek kterej je i tak uz soucasti naboje.... poznamka o bordelu - toho bych se asi bal nejvic.... popr. vetvicka, apod...

Komentáře

Publikovat jako anonymní uživatel - přihlášení, registrace


Přepnout barvu pozadí