Britská maloobchodní společnost Marks & Spencer (M&S) v uplynulém finančním roce zvýšila zisk před zdaněním a úpravou jednorázových položek o 58 procent na 716,4 milionu liber (20,8 miliardy korun).

Výsledky překonaly očekávání analytiků díky reorganizaci, která podpořila růst tržeb v divizích potravin i oděvů. S dalším růstem počítá firma i v aktuálním roce, vyplývá z její středeční výsledkové zprávy.

Analytici očekávali za rok do konce března zisk v rozmezí 665 milionů až 705 milionů liber. Tržby se zvýšily o 9,4 procenta na 13,1 miliardy liber, z toho tržby z prodeje potravin vzrostly o třináct procent a v divizi oděvů a domácích potřeb o 5,3 procenta.

„Obě divize nyní dosáhly růstu tržeb dvanáct čtvrtletí za sebou a tato obchodní dynamika nám dodává vítr do plachet a důvěru, že náš plán funguje,“ uvedl generální ředitel Stuart Machin.

Firma, která působí na trhu 140 let, patří k největším jménům britského podnikání. Po dvou desetiletích neúspěšných snah o zlepšení své činnosti M&S pod Machinovým vedením sklízí ovoce svého nákladného investičního programu, jehož cílem je zlepšit kvalitu a hodnotu oděvů a potravin, zlepšit technologie a elektronické obchodování, modernizovat dodavatelský řetězec a radikálně změnit vybavení prodejen.

Akcie firmy za poslední rok zpevnily zhruba o 68 procent.

Poslední údaje z odvětví ukázaly, že M&S byl druhým nejrychleji rostoucím obchodem s potravinami v Británii po diskontním obchodě Lidl, upozornila agentura Reuters.

M&S podle svých internetových stránek působí ve více než sedmdesáti zemích, včetně Česka. Po celém světě má zhruba 1500 obchodů.