V úterý 7. ledna prošel Brnem tradiční průvod tří králů s velbloudy. Mezi představiteli králů ani letos nechyběl muž namalovaný černou barvou zosobňující mudrce Baltazara. Právě začernění představitele Baltazara se stalo v minulých letech terčem kritiky ze strany lidí, kteří jeho barvení vnímali jako nevhodné a diskriminační. Diecézní charita Brno podle vyjádření mluvčí Zuzany Horákové letos kritiku začernění krále nezaznamenala. Novinářka Clara Zanga se pro Brněnskou Drbnu vyjádřila, že by bylo dobré domluvit se na změně verše o černém králi v koledě My tři králové jdeme k vám.
Průvod se třemi králi, velbloudy a živou hudbou prošel v úterý 7. ledna od Katedrály sv. Petra a Pavla přes Zelný trh, Masarykovu ulici a náměstí Svobody na Dominikánské náměstí, kde se jeho účastníci poklonili Jezulátku. Ani letos v průvodu nechyběl představitel Baltazara namalovaný černou barvou. Právě začernění herce v minulých letech kritizovali lidé, z nichž část patří do africko-české etnické skupiny.
„Když se ta tradice kritizuje, objeví se u některých lidí obranných mechanismus a říkají, že jim chceme zrušit české tradice. O to ale vůbec nejde, opravdu není tak těžké v Brně najít nějakého černošského muže, který by do pochodu za krále šel, jde o respekt. Ačkoli se může zdát, že jen o nevinnou tradici bez záměru urážet, historický kontext tam stále zůstává. Když jsem před pár dny na instagramu viděla příspěvek o brněnských králích nebyla jsem už ani naštvaná, spíš jsem se smála bizarnosti situace, přišlo mi to absurdní. Ukázalo mi to, že část české společnosti nemusí považovat za problém, že tento čin může ubližovat jejím vlastním členům,“ popsala svůj postoj Eva, žena tmavé pleti s africkými kořeny, která si nepřála zveřejnit příjmení kvůli obavám z případných nepříjemností.
Úterý, 7. ledna 2025, 16:55
Centrum jihomoravské metropole dnes odpoledne připomínalo spíše exotické kraje. V čele s Kašparem, Melicharem a Baltazarem a velbloudy městem pochodoval Tříkrálový průvod koledníků. Účinkující v kostýmech na sebe strhávali pozornost širokého okolí...
Novinářka a autorka pořadu o etnických menšinách Clara Zanga pro Brněnskou Drbnu uvedla, že by byla ráda, kdyby se Tříkrálová sbírka bez black face obešla, navíc by ráda pozměnila verš v koledě My tři králové jdeme k vám.
„Já osobně tradici začerňování obličeje ráda nemám, hlavně v kombinaci s textem koledy (a ty černej stojíš vzadu, vystrkuješ na nás bradu) mi to přijde ponižující a už jako malá jsem se cítila trapně, když jsem ji musela zpívat nebo poslouchat. Já osobně jsem viděla mnoho sbírek bez black face a myslím, že to ničemu nevadí. Možnost je také zapojit děti tmavé pleti, kterých je v Česku hlavně ve velkých městech jako Brno čím dál víc. Ještě lepší by samozřejmě bylo domluvit se na změně toho ponižujícího verše v koledě,“ popsala Clara Zanga.
Středa, 25. prosince 2024, 12:00
Návštěvníci brněnských adventních trhů k nedělnímu večeru darovali charitativním organizacím pomocí projektu Daruj kelímek přes čtyři miliony korun. V třetím ročníku projektu je to zatím nejvíce a o milion více než loni, řekla koordinátorka sbírky...
Diecézní charita Brno letos podle mluvčí nezaznamenala žádnou kritiku začernění krále ani při úterním Tříkrálovém průvodu, ani u dalších aktivit provázejících letošní Tříkrálovou sbírku.
„Diecézní charita Brno nechává začernění obličeji na rozhodnutí každého dobrovolníka. Mnoho koledníků si už v dnešní době obličej nezačerňuje, další to považují za nedílnou součást tříkrálového kostýmu. Jejich volbu plně respektujeme,“ vysvětlila pro Brněnskou Drbnu mluvčí Diecézní charity Brno Zuzana Horáková. „'Černý vzadu', král Baltazar, v příběhu představuje postavu váženou, panovnickou, stejně jako ostatní dva – Kašpar a Melichar, a všichni dohromady symbolizují rovnost všech lidí,“ dodala.
„Diskuse pravděpodbně byla loni větší, letos jsem ji v podstatě nezaznamenala, zřejmě proto, že loni vznikla petice proti začerňování obličeje a byla kritizována přímo Charita, která sbírku organizuje. Jinak mi ale přijde, že konstruktivní diskuse o etnických problémech v Česku obecně moc neprobíhá a většinou se nedostane přes úroveň silných emocí,“ uvedla Zanga.
„Je pravda, že tento rok jsem si nevšimla, že by více lidí sdílelo třeba na instagramu nějaké naštvání. Myslím si, že se to k mnohým lidem nedostalo. Zároveň jsem to sdílela se svými přáteli, ať už těm s českými či jinými kořeny, a všichni to vnímali jako já, jako přežitek. Říkám si, že to mnozí vzdali, že mají pocit, že se to stejně nezmění, a tak nemají náladu bojovat dál,“ zamýšlí se Eva.
Peníze vykoledované při Tříkrálové sbírce pomáhají prostřednictvím Charity lidem v nouzi, často rodinám a dětem ve vyloučených lokalitách a dávají tak šanci na lepší život těm, kteří mají horší startovní podmínky. „Proto koledníkům, kteří si koledování užívají a smysluplně při tom pomáhají slabším, masku „černého“ krále nebude Charita zakazovat,“ uzavřela mluvčí Charity.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Úplně pitomá novinářka, včetně šéfredaktora...myslela jsem že historie i pro ně pořád platí-nemám slov
Paní Clara Zanga by se měla především zorientovat v dějinách křesťanství! Protože pak by zjistila, že Ten černý vzadu je zástupce afrických křesťanů! A to ne těch obrácených na víru koloniálními misionáři ale původních přežívajících v odtržení od Říma v Horním Egyptě! Takže žádné ponižování černochů ale naopak připomínka, že černí křesťané jsou tu od počátků křesťanství!
Historii a tradice se snažili upravit dřív jen mocní, dnes do toho kafrá kdekdo - a nejčastěji ten, kdo sám z dějepisu propadal a z pověstí nezná také nic. Paní novinářka by měla vrátit vysvědčení. Jestli byl někdo černý a vzadu od nepaměti, tak ať ho hraje třeba zelený, ale nalíčený na černocha. V divadle, filmu, Tříkrálové sbírce, prostě kdekoli. Jestli někde jinde byl bílý, ať tam bílý zůstane. Charita si svým postojem u mne opět šplhla a zase jim přispěju, mám o důvod víc věřit, že to zase půjde na dobrou věc.
paní novinářka by si měla nastudovat pověst o původně otřech mudrcích později králích kteří přišli z východu pravděpodobně z Persie a přinesli dary. Nepřipluli po lodi z Afriky takže to nebyli afričané a s černochy nemají nic společného .Dámy omezeného vzdělání vyřvávají o svých afrických kořenech a vůbec netuší kolik etnik tmavé pleti žije v sarabských a asijských zemí,černí jsou Arabové ,Indové ,atd.
Hlupáci a exoti by měli konečně dostat zpětnou vazbu. Jinak zůstanou do smrti přesvědčení o tom, že jsou ti nejpovolanější k tomu měnit společnost. Nepřijde vám divný, když Afroameričan prohlásí, že jsou bílí rasisté? Neměl by takový člověk použít termín Evroameričan? Tohle je to samý. On je černej. Ty vole!!! A jak by ten verš asi vypadal? "A ty muži černé pleti, co tam stojíš jako třetí?"
Hlavně doporučuji nepřevlékat se mužům do ženských kostýmů a naopak. Někoho by to mohlo urážet. Stejně tak by mohl být problém s kostými starých, mladých nebo chromých. Ach jo, podle mě je to věc každého herce. Je dost takových, které uráží třeba 1984 a právem :)
V tomto případě je řešení jednoduché : "černej vpředu ".. a ještě nás progresivisti pochválí, jak jsme hyperkorektni
Tak nevím, jak totady funguje, můj komentář zmizel, potom mi přišel na mail komentář paní Guňkové, ale ten tu také není k nalezení...
Opravdu je potřeba šířit mezi lidmi v dnešní době rozpory tam, kde by je nikdo nehledal ? Prosím vraťme se ke zdravému rozumu a logice !!!
Víte, ono by to nikoho nenapadlo, jestli a zda a proč by to mělo být ponižující. Ten kdo to vymyslel, neměl špatný úmysl. Pouze netušil, že za X roků, se objeví hlupáci, kteří se tím hodlají zabývat.
Nejlépe úplně zakázat koledy, ne? Ta korektnost nás jednou zničí. Tohle může řešit jen ten, kdo nemá nic užitečnějšího na práci.
Začalo kocourem Mikešem. Dnes už se nedočtete, kdože ho tenkrát ukradl.
Trochu to nechápu. V některých součaných fillmech se úmyslně přidávají postavy asiatů, afričanů nebo třeba indiánů a podobně, i když to pro příběh nemá žádný význam, aby se zdůraznilo, že autor nikoho nediskriminuje. Tady je naopak snaha osobu tmavší pleti odstranit. Kdyby se to povedlo, ozvou se naopak výtky na rasovou diskriminaci.
Zajímavé, že kritici zmiňují je ČÁST sloky, která pokračuje: "A já nejsem žádnej černej, jsem jen od slunce opálenej. Slunce je toho příčina, že je má tvář opálená. Slunce je drahé kamení a to od Krista narození." Čili ta koleda je velice didaktická, poučovala středoevropany z nevzdělaných či méně vzdělaných skupin obyvatel o tom, proč má někdo tmavou pleť. A to v době, kdy cesta z Berouna do Prahy trvala tři dny a za mořem žili lidé, kteří měli jen jedno oko uprostřed hlavy, nad mořem lítal bazilišek a v lese řádily jezinky.
Mne teda víc naprdlo, když nedávno ve filmu anglickou královnu Annu Boleyn hrála nebílá herečka.