zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jak je důležité míti Filipa: životní pravdy a iluze

Jan Nedbal (Jak je důležité míti Filipa)

autor: Jerry Háša  

zvětšit obrázek

Kultovní titul Oscara Wilde JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI FILIPA uvedlo v premiéře Divadlo Studio Dva Praha. Na českých jevištích se tento titul zabydlel na začátku 20. století. Od roku 1947 byla tato inscenace uvedena celkem v sedmdesáti třech nastudování a to vždy v překladu Jiřího Z. Nováka. Světové premiéry se symbolicky dočkal na sv. Patrika 14. února 1895. Oscar Wilde je za tři měsíce odsouzený ke dvouletému vězení za homosexualitu.

Inscenaci v Divadle Studio Dva režíroval Šimon Caban, který se rovněž podílel na scénografii a úpravě textu. Režisér vychází z břitkosti textu. Staví na jeho chytrosti a neubírá mu ani nic z jeho ironie. Po vstupu do hlediště se diváci neubrání pocitu, že se nacházejí v šantánu. Těžká červená sametová opona tvoří ve svém obloukovém prohnutí dojem ohraničení honosného sídla. Na proscéniu se procházejí nebo protahují, líčí, oblékají tanečnice a tanečníci. Každý ve svém provokativním kostýmu. Protože každý z nich představuje nějaký typ touhy a vášně. A nejen ledajaké, většinou jsou to všechny neřesti ukryté v hlubinách. Pomalu nás dolují a vrtají v naší mysli. Buď najdeme odvahu a uvolníme stavidla a poddáme se jim, nebo zůstanou celý život zamčené v osobní třinácté komoře.

Režisér Šimon Caban sází právě na tato tajemství. Dění na jevišti pomáhají výrazné kostýmy. Slečna Prismová (Eva Leinweberová) v šedém upnutém kostýmu, Algernon Moncrieff (Jan Nedbal) v hnědé kožené bundě a béžových volných kalhotách, Jack Worthing (Roman Štabrňák) od upnutého kabátu až po dlouhou vestu, vše laděné do tónů hnědé zemité barvy. K tomu představitelky ženských rolí mají výrazné šaty, kdy kostymérka klade důraz na jejich mládí a výstřednost, nebo zase podtrhuje jejich serióznost a vážnost.

V druhé rovině se odvíjí měšťanská nuda. Snobský svět svázaný pravidly a cíli, které směřují ke společenskému postavení, přetvářce a bohatství. Všichni se usmívají, jen se otočí, už se pomlouvají. Mladé slečny mají své deníčky. Zaznamenávají si různé příhody, fantazie a rovněž touhy. Nudu zahání každý po svém, třeba tak, že si vymyslí imaginárního Filipa. Lehkomyslné pohrávání si s pravdou dlouholetých přátel Jacka a Algernona sice zprvu uspokojivě rozvíří klidné vody upjaté anglické společnosti, ale když se k tomu přidá okouzlení něžným pohlavím, vše se začne zamotávat. Kdo je kdo a kdo koho miluje? Jak si udržet dvojí život, aniž by to prasklo? V zábavném gejzíru břitkého humoru zarámovaném do lehkovážného kabaretu, půjde koneckonců hlavně o to, zda je lepší mít filipa, anebo se Filip jmenovat.

Herecké výkony se v inscenaci pohybují od naprosté lehkosti po promyšlenou preciznost. Roman Štabrňák coby Jack Worthing sice vypadá jako mouchy snězte si mě, ale po odjezdu z venkovského sídla se proměňuje v jiného mladíka, který neví, co vlastně chce. Jan Nedbal jako Algernon Moncrieff je způsobně vychytralý a jeho postava získává na zajímavosti tím, jak nenápadně přechází mezi hravostí a zodpovědností. Petra Kosková ztvárňuje Cecílii Cardewovou jako naivní, ale cílevědomě vychytralou mladou dámu, která si je vědoma své ceny i nutnosti opustit vesnici. Do toho všeho vstupuje Michal Slaný ve dvojroli Kabaretiéra a Sluhy, přičemž obě postavy slouží stejnému účelu: být oddaný a zajistit si přízeň svých pánů. Slaný si je vědom toho, že spokojenost klientů i pánů je klíčem k úspěchu, což z jeho výkonu činí významný bod celé inscenace.

Tato inscenace nejen pobaví, ale zároveň nutí diváka přemýšlet o životních pravdách a iluzích. "Jak je důležité míti Filipa" tak získává novou energii, která osloví jak milovníky klasického divadla, tak moderního divadelního experimentu.


Oscar Wilde: Jak je důležité míti Filipa
Překlad J. Z. Novák; režie, scénografie a úprava textu Šimon Caban; dramaturgie a úprava textu Veronika Bednářová; kostýmy Simona Rybáková; hudba David Solař; choreografie Petra Parvoničová; fonetická spolupráce Denisa Agarski; aranžmá a hudební nastudování David Solař; orchestrace a příprava notových materiálů Jaroslav Šimíček.
Osoby a obsazení: Jack Worthing (Roman Štabrňák); Algernon Moncrieff (Jan Nedbal / Václav Jílek); Lady Bracknellová (Zuzana Mauréry); Gvendolína Bracknellová (Simona Lewandowska); Cecílie Cardewová (Petra Kosková); Slečna Prismová (Eva Leinweberová); Chasuble (Saša Rašilov); Kabaretiér / sluha (Michal Slaný) a Zpěvačka (Kateřina Marie Fialová).
Kabaretní tanečníci (Tereza Rozálie Solařová / Tereza Marková, Zuzana Havrlantová / Vendula Skalická, Petr Faltus / Ondřej Martiš, Viktor Novák / Jiří Šup)

Premiéra 13. prosince 2025, Divadlo Studia Dva

www.studiodva.cz

30.12.2024 22:12:24 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 05 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Bláznivý chaos v hotelu Plaza: Nepruď, a pojď!

Josef Carda a Dana Morávková (Apartmá v hotelu Plaza)

U vchodu do Divadla bez zábradlí čekalo premiérové publikum překvapení – saxofonista dotvářel hudební ku ...celý článek



Časopis 05 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Schmiedbergerova výstava oslavila životní dílo Karla Heřmánka

Karel Heřmánek

Ve čtvrtek 23. ledna 2025 se v historických prostorách Divadla bez Zábradlí konala neobyčejná událost. Vernisá celý článek

další články...