"Dále se tam udělají přeložky sítí, odvodnění, kanalizace, a osvětlení," řekl Hlaváč. Z celkových nákladů zaplatí obec 15 až 20 milionů Kč.
"Jde o úsek od náměstí ven z města, od benzinky po náměstí je hotovo už tak deset let," uvedl starosta. Od té doby město čekalo na prodloužení. "Dvakrát se stavba posouvala kvůli důležitějším akcím v okolí Klatov," řekl starosta.
Silnice se hodně poškodila v letech 2021 až 2023, kdy fungovala jako objízdná trasa při budování krajské přeložky Kolinec - Brod. "Byla tam svedená veškerá doprava od Klatov na Sušici přes Horažďovice," uvedl Hlaváč.
Stavba zpomalí průjezd městem, doprava bude svedená do jednoho pruhu. "Hustota provozu je vysoká. Je to především tranzitní komunikace ze západu na jih Čech," řekl Hlaváč. ŘSD tam v úseku Klatovy - Vodňany v červenci 2022 zavedlo mýto, ale počty vozidel se nesnížily.
Městu se uleví hlavně po dokončení nových chodníků, což vítají starší obyvatelé a děti. Místní škola má plný stav 200 dětí a školka 40, město jim dává na provoz 3,5 milionu Kč ročně. "Za dva miliony jsme teď předělali veškeré vybavení kuchyně a jídelny," řekl Hlaváč.
Nalžovské Hory mají 13 částí, ale pouze 1300 poplatníků pro rozpočtové určení daní (RUD), z něhož dostávají asi 30 milionů Kč na rok, za stovky chalupářů město žádný podíl na daních nemá. "Správní území máme obrovské a není vůbec zohledněné ve sdílených daních, protože je málo zalidněné," řekl Hlaváč. Katastr 5200 hektarů je větší, než mají Horažďovice, které ale inkasují díky 5000 obyvatelům výrazně vyšší příjmy. "Přitom máme desítky kilometrů místních silnic, chodníky, čističku, vodovody, kanalizace, školy, hasiče, hřbitovy, 13 veřejných budov a podporujeme malý obchod. A na to jeden uvolněný starosta bez tajemníka a dalšího uvolněného aparátu," uvedl. Podle Hlaváče je současný model rozpočtového určení daní výhodný jen pro velká města.
čtk