Kráděž paliva, přetržené vazy v koleni po havárii a nakonec tříhodinová oprava spojky. To vše si musel při svém premiérovém startu na Rallye Dakar vytrpět motocyklový závodník Jiří Brož. Zkušený český okruhář byl nakonec klasifikován na 92. místě.
"Věděl jsem, že to bude těžké, ale až na trati si člověk uvědomí, jaké výzvy ho mohou potkat. Závod prověřil nejen mou fyzickou a technickou připravenost, ale také mentální sílu a schopnost jednat pod tlakem," hodnotil Brož svou první zkušenost s Rallye Dakar.
První skutečné seznámení s nejslavnější dálkovou soutěží světa zažil jezdec stáje BAS World KTM v závěru prvního týdne, který zakončila maratonská etapa. Při ní se závodníci museli v noci ze středy na čtvrtek obejít bez pomoci mechaniků a týmového zázemí.
Vše začalo už v první části, kdy Brož poškodil řadící páku natolik, že mohl jet pouze na jeden rychlostní stupeň. Ve čtvrtek pak přišla nehoda, při které se provizorně připevněná páka rozbila. Český závodník se tak vydal dva kilometry pěšky k poškozenému motocyklu Ignacia Sanchise. Španělovi pomohl opravit kolo a ten ho na oplátku dovezl zpět k jeho stroji. Tam ale čekalo nepříjemné překvapení - Brožovi někdo odčerpal palivo ze zadní nádrže a také u jeho KTM poškodil palivové vedení. Brož se proto musel vydat zpět pro palivo a až poté se mohl znovu rozjet.
Ani závěr etapy navíc nebyl bezproblémový. Dvojnásobný mistr republiky v závodech silničních motocyklů třídy Supersport z let 2006 a 2009 dojížděl po tmě v hustém provozu automobilů a kamionů. Čtyřikrát upadl a 120 kilometrů před cílem mu také začala stávkovat spojka, kvůli čemuž ani nezastavoval na poslední neutralizaci, protože hrozilo, že už se znovu nerozjede. Do bivaku dorazil těsně před půlnocí.
"Maratonská etapa mi ukázala, proč je Dakar považován za nejtěžší rallye světa. Byla to zkušenost, kterou nelze přenést, a ponaučení, že pokud člověk do výzvy dá vše, vrátí se mu to," ohlíží se Brož.
To ale ani zdaleka nebyl konec. Na úvod závěrečného týdne totiž přišlo další drama. Český závodník havaroval, přeletěl přes řídítka a na jedné z dun mu roztočené kolo motocyklu otočilo nohou v koleni při jejich kontaktu po dopadu na zem. Při tomto incidentu si Brož přetrhal kolenní vazy. O tom se ale dozvěděl až v cíli. Pomáhal mu sice týmový fyzioterapeut, svým zraněním se ale během závodu příliš zaobírat nechtěl.
"Až po závodě jsem se dozvěděl, že mám přetržené vazy v koleni. Věděl jsem, že je to průšvih, ale nechtěl jsem k lékaři přijít dřív. Když jedu a nevím, co to je, rudnu jenom bolestí. Jakmile to vím, tak to mám v hlavě a mohlo mě to zpomalit, což jsem nechtěl," vysvětluje. Toto zranění ho ale pochopitelně limitovalo. "Bolest v kolenu se projevila ještě víc v jinak oblíbených dunách, které tak pro mě byly ještě větší překážkou," přiznává.
Další komplikace přinesl Brožovi předposlední den. Během něj musel dlouho opravovat v poušti a do cíle dojížděl po nesoutěžní trase. To s sebou neslo vynechání několika průjezdních bodů a s tím související dvacetihodinovou penalizaci. "Musel jsem rozebrat celou spojku a sehnat náhradní lamelu. Zaobíral jsem se tím více než tři hodiny, nakonec se mi to zázračně povedlo opravit," popisuje.
Jestli se Jiří Brož chce na Dakar vrátit i v budoucnu, nelze z jeho slov jednoznačně vyčíst. "Je konec jedné kapitoly, ale zároveň začátek dalších možností a cílů. Výzvy, které si nastavím, plním, a to je pro mě největší odměna. Čím více do toho dáte, tím více vám vrátí, ale zároveň je to obrovský tlak a emoce, které to vyvolává," říká. "Dakar mi dal nejen nový pohled na mé vlastní limity, ale také mě inspiroval k dalším krokům v podnikání i osobním životě. Tato zkušenost je nepřenositelná a já jsem vděčný za každou chvíli, kterou jsem na této neuvěřitelné cestě prožil," uzavírá.
Foto: MCHphoto/Jiří Brož
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.