Největší německý festival fotografie EMOP v Berlině již po jedenácté
Od 1. března do 31. března 2025 budou mít návštěvnici Evropského měsíce fotografie EMOP (European Month of Photography) již po jedenácté příležitost obdivovat a zkoumat svět fotografie ve všech jeho aspektech a trendech.

Ilustrační foto © Petr Šálek, Photographed on 4×5 inch format, scanned, not digitally edited. © Petr Šálek, fotografováno na formát 4×5 inch, skenováno, digitálně neupraveno.
EMOP je největší dvouletý festival fotografie, během kterého v německém hlavním městě proběhne více než 100 výstav. Fotografie se představí jako výtvarná ale také jako žurnalistická nebo vědecká disciplína. Festival nabídne pohled do historie i do další budoucnosti fotografického média. Od dokumentární a umělecké fotografie přes její experimentální využití až po obrazy generované umělou inteligencí. Letošní festivalové motto „Co stojí mezi námi“ odkazuje na současnou najatou politickou atmosféru a na křehkost demokracie. To jsou témata, která mohou prostřednictvím fotografií vést k reflexi a kritické výměně názorů. Spolu s vystavujícími umělci se zapojí muzea, galerie, památníky, archivy, sbírky, knihovny, kulturní instituty, univerzity, umělecké akademie a další veřejné instituce. Vedle výstav proběhnou další doprovodné programy, panelové diskuse, prezentace knih, vzdělávací akce i neformální setkání.

Ilustrační foto © Petr Šálek
V rámci festivalu EMOP například zahájí Nadace Helmuta Newtona v Berlíně 6. března 2025 svou novou skupinovou výstavu Polaroidy, Galerie CAMERA WORK připomene životní dílo fotografa Steva Schapiro (1934–2022) fotografiemi ze zlatého věku fotožurnalismu.
Celý program festivalu je možné sledovat na webové stránce emop-berlin.eu
WHAT STANDS BETWEEN US
In response to current ongoing global conflicts, a kind of “exhaustion of change” (Steffen Mau) has been diagnosed, and not in German society alone. Yet in contradiction to this, we allow ourselves, more than ever before, to be drawn in emotionally and polarized by the images and texts accompanying these events and crises. Nationalist tendencies, conspiracy theories, disillusion with the state, right-wing violence, stricter asylum policies, and the increasing fortification of Europe’s external borders, etc. represent only one cross-section of dangerous political currents quite apart from authoritarian regimes and ongoing wars. These are evidence that democracies are in danger and that their foundations, even in Europe, are more fragile than we previously thought and need to be reinforced again and again.
People want to use their own voices – and images – to counter the growing social divide. But what, actually, can we still learn and say with images, especially photographic ones? And isn’t it the camera that stands between us? It records incessantly and reinforces the respective certainties on countless platforms and in their bubbles. Photographic images deepen divides, express dissent, and often become a medium of polarization themselves.
With its leitmotif what stands between us, EMOP Berlin 2025 invited museums, exhibition spaces, municipal and private galleries, project spaces, and (art) universities to submit exhibition projects as contributions to the festival month that present photography (once again) as a project capable of describing social reality. what stands between us offers space to observations, experiences, expectations, hopes, and fears over various conflicts; it seeks to use photographic images to present dialogue as a means of countering the ongoing mechanisms of polarization.