Ze dne na den ho vyměnili. Tvrdý byznys NHL ale v Martinu Nečasovi probudí největší hvězdu ligy

Na českého hokejistu čeká nová kapitola v klubu Colorado Avalanche, která ukáže jeho hlavní kvality. A také podpoří jeho herní růst a sebevědomí.

Filip HouskaFilip Houska

necas-1

Foto: Carolina Hurricanes/YouTube / Colorado Avalanche / CzechCrunch

Martin Nečas

0Zobrazit komentáře

Komentář Filipa Housky: NHL je tvrdý byznys, který se s hokejisty nemaže. Jakmile se naskytne šance, že by tým svého hráče vyměnil za hráče jiného týmu, často stačí symbolické lusknutí prstu – a deal je na světě. Navíc ani nemusí uplynout čtyřiadvacet hodin od momentu, kdy se hokejista přesunul z jedné strany kontinentu na druhou, a už naskakuje do zápasu. Něco takového teď překvapivě potkalo Martina Nečase, jednoho z nejzajímavějších hráčů letošní sezóny. A nastal ten pravý čas zakřičet… konečně!

Zahraniční hokejová média dnes nemluví o ničem jiném než o obchodu, který se udál mezi kluby Carolina Hurricanes a Colorado Avalanche. A naplno to takříkajíc schytal i šestadvacetiletý Martin Nečas, který se stěhuje ze Severní Karolíny právě do Colorada, konkrétně do Denveru, kde tým s lavinou v logu sídlí. Byl totiž vyměněn za finskou superstar Mikka Rantanena.

Příjemná záležitost? Ne tak docela. I když rodák z Nového Města na Moravě se svým dosavadním chlebodárcem loni v létě hodně bojoval o prodloužení smlouvy, což pomalu dospělo do bodu, kdy by o jeho setrvání v klubu rozhodoval nezávislý soudce v rámci arbitráže (a to v NHL není vůbec populární), nakonec se mezi hurikány uchytil.

V letošní sezóně se stal jejich tahounem, nasbíral úctyhodných pětapadesát kanadských bodů, z čehož bylo šestnáct gólů. Na jeho hru byla radost pohledět, cítil se ve své kůži. A jelikož je stále jen člověk, měl v týmu i kamarády. I proto rozhodnutí vedení obrečel v kabině, když se se spoluhráči loučil, jak zmínil jeho kondiční kouč Miloš Peca pro Livesport.

Přátelé a často i komfort a zvyknutí si na dosavadní destinaci, kde setrvával asi šest let, ale musí jít stranou, když se před vámi otevře příležitost, na niž dost možná čekáte celý život. Nečas totiž konečně může okusit nové prostředí, které mu papírově bude podstatně lépe sedět než to, co se hrálo v Hurricanes. Půjde hlavně o rychlost, výbušnost a individualitu.

lewis-hamilton

Přečtěte si takéLewis Hamilton navštívil Ferrari. Nová stáj mu má platit miliardyCiao, Ferrari! Elegána Lewise Hamiltona přivítali v nové stáji, mají mu platit miliardy ročně

Nečas je v první řadě výborný bruslař, který má svůj styl založen na rychlosti. Je obratný, mrštný – a když se dobře rozjede, tak skoro nezastavitelný. Právě na rychlosti a ofenzivně laděnému hokeji jsou v Avalanche historicky zvyklí. A pomohlo jim to k tomu, aby předloni po dvaceti jedna letech čekání vyhráli kýžený Stanleyův pohár.

Laviny z Colorada patří i k těm takříkajíc výbušnějším celkům v NHL, kdy z mála dokážou vyčarovat maximum – a nesmírnou roli v tom hrají individuální výkony jejich hvězd, jmenovitě špičkového Nathana MacKinnona a právě Rantanena, za kterého byl Nečas vyměněn. I český hokejista má ohromný potenciál být onou hvězdou.

Myslí si to i zmíněný Peca, který očekává, že bude hrát v elitní formaci po boku MacKinnona, což může být pro Nečase zcela zásadní milník v jeho kariéře. Teprve v Coloradu se ukáže, z jakého těsta je doopravdy uplácán. A poprvé to diváci sledují dnes, kdy nastupuje do svého prvního zápasu za Avalanche proti Bostonu Bruins s Davidem Pastrňákem v hlavní roli.

Takže ano, byznys nejslavnější hokejové soutěže dokáže být nekompromisní, ale i přes úvodní šrámy na psychice hráčů to vše může být nakonec k dobru samotných hokejistů. Na Nečase teď čeká nová kapitola, která by měla ukázat jeho hlavní kvality. A také velmi pravděpodobně podpoří jeho herní růst a sebevědomí na ledě. A to coby fanoušci českého hokeje přece chceme.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Typická Němka, co miluje Schumachera. F1 má vůbec první závodní inženýrku, působí ve stáji Haas

Laura Müller otevírá ve světě formule 1 novou kapitolu. Její povýšení na závodní inženýrku týmu Haas značí měnící se genderovou dynamiku motorsportu.

Laura Müller

Foto: Depositphotos / YouTube MoneyGram Haas F1 Team

Laura Müller, nová závodní inženýrka stáje Haas

0Zobrazit komentáře

Doby, kdy start motorsportového závodu signalizovaly ženy s šátkem nebo vlajkou a byly jakousi ozdobou v muži dominovaném oboru, jsou dávno pryč. Ačkoliv v těchto sportech muži převládají i nadále, stále častěji do nich pronikají i ženy. A některé z nich už dokonce probourávají skleněné stropy. Třeba jako Laura Müller – historicky první závodní inženýrka ve formuli 1, která bude ve stáji Haasu spolupracovat s pilotem Estebanem Oconem.

V posledních letech patří k těm horším týmům. Nekonkurenceschopnost jeho monopostu a problémy s financováním působily v předchozích sezónách Haasu značné problémy, o to spíše po ztrátě hlavního sponzora v podobě ruské společnosti Uralkali. S tou stáj ukončila spolupráci po plnohodnotné ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.

Od té doby byl tým v rámci světa formule 1 jakýmsi fackovacím panákem, kterému se nic moc nedařilo a který byl spojován s častými problémy. V sezóně 2024 se ale situace začala pomalu otáčet a Haas se začal zlepšovat – tým skončil v Poháru konstruktérů sedmý, což bylo jeho nejlepší umístění od roku 2018. Přesto se ale potýkal s nízkou efektivitou. To ale teď chce radikálně změnit.

Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera.

I proto provedl Haas v posledních měsících zásadní restrukturalizaci a na pozici závodní inženýrky nově dosadil Lauru Müller. Třiatřicetiletá Němka, která byla doteď v Haasu inženýrkou výkonnosti a zajišťovala, aby byly monoposty nastaveny pro co nejlepší výkon pilota, se tak stane vůbec první ženou ve formuli 1, která bude vyšší post zastávat. Konkrétně bude spolupracovat s Estebanem Oconem, jedním z nových jezdců týmu, který v minulé sezóně závodil za Alpine.

Müller měla k motorsportu vztah už v dětství, během puberty se od něj vzdálila a znovu se k vášni vrátila až na vysoké škole – rozhodla se proto studovat strojní inženýrství. Následně se zaměřila na dynamiku vozidel a studium spalovacích a elektrických motorů. „Vždycky mě zajímal motorsport. Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera,“ nechala se nedávno slyšet.

Kariéru pak začala ve vytrvalostním automobilovém závodu Le Mans, kde pracovala s týmem DragonSpeed. Později získala další zkušenosti v DTM, německém šampionátu touringových vozů, a u týmů podporovaných Porsche, což ji nakonec přivedlo až do formule 1. Tam se stala v roce 2022 výkonnostní inženýrkou pro MoneyGram Haas.

Během svého působení u stáje se v posledních letech osvědčila natolik, že si teď vysloužila pozici závodní inženýrky. Jedná se o klíčovou osobu, která během závodních víkendů zodpovídá za strategii, nastavení monopostu i samotnou komunikaci s jezdcem. Müller se tak stane hlavním spojovacím článkem mezi týmem a Oconem.

Jessica Campbell

Přečtěte si takéNa střídačku jednoho z týmů NHL se poprvé postavila ženaPřevlékala se v kumbále, teď hokejisty trénuje. Na střídačku týmu z NHL se poprvé postavila žena

„Když se podíváte na to, kolik máme v týmu inženýrek, je to rozhodně více než dříve. Ale není to tak, že bych si Lauru vybral proto, že je žena. Nezáleží nám na národnosti nebo pohlaví. To, na čem záleží, je práce, jak můžete zapadnout do týmu, jak můžete maximalizovat výkon. Věřím, že Laura je správná volba,“ uvedl šéf týmu Ajao Komacu. Podle něj má navíc Müller s Oconem společnou charakteristiku – velkou dávku odhodlání.

Nová role Laury Müller však není jedinou změnou, která Haas čeká. Na pozici vedoucí strategie nastoupí v březnu Carine Cridelich, která přichází z Red Bull Racing Bulls, a závodním inženýrem pro druhého jezdce Olivera Bearmana se stane Ronan O’Hare. Bearman je přitom v týmu také nováček, už dříve za něj ale jel dva závody, když zaskakoval za tehdejšího pilota Kevina Magnussena.

Ačkoliv byly historicky ženy v královně motorsportu spíš výjimkou, jejich zastoupení je každým rokem širší. Ve stáji Red Bullu působí v současnosti třeba Hannah Schmitz, a to rovnou jako hlavní strategická inženýrka. U Sauberu se pak angažovala i Ruth Buscombe, ta teď ale pracuje jako expertka a komentátorka pro média.

Podle průzkumu ESPN z roku 2021 tvořily ženy sice 38 procent z tehdejších 569 zaměstnanců a zaměstnankyň vedení F1, v jednotlivých týmech bylo ale jejich zastoupení výrazně nižší – a to navzdory tomu, že 40 procent fanoušků Formule 1 jsou ženy.

Ve snaze změnit genderovou dynamiku se pak formule 1 snaží podporovat větší zapojení žen prostřednictvím iniciativ jako je F1 Academy, která se zaměřuje na rozvoj talentovaných mladých závodnic. Jako generální manažerka akademie v současnosti působí Susie Wolff, popularizátorka sportu a manželka Toto Wolffa, šéfa týmu Mercedesu.