
Tištěné letáky používají bezmála dvě třetiny spotřebitelů a každý třetí člověk podle nich nakupuje pravidelně. Polovina Čechů je považuje za nejdůvěryhodnější a nejpřehlednější zdroj nákupních informací. Letáky bodují také v praktické využitelnosti při plánování nebo realizaci nákupu. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu agentury Confess pro Českou distribuční.
Celkem 64 procent Čechů hledá informace o nabídkách prodejců v tištěných letácích. Pravidelně je používá 32 procent respondentů, což je více než u jakékoli jiné formy reklamy. On-line letáky i mobilní aplikace obchodníků pravidelně sleduje jen zhruba čtvrtina spotřebitelů. Češi také považují tištěné letáky za nejdůvěryhodnější (49 procent respondentů) a nejpřehlednější (43 procent) informační médium pro nakupování. Včetně těch, kteří používají spíše online verzi letáků.
Nedávná vysoká inflace a výrazné zdražování přilákaly nové zájemce o letáky. Zatímco třetina Čechů letáky nepoužívala už dříve a další třetina je sleduje zhruba stejně, 13 procent spotřebitelů sleduje letáky mnohem více než v minulosti a sedm procent respondentů nově začalo.
„Výsledky průzkumu ukazují, že tištěné letáky mají pro spotřebitele stále zásadní význam. Opakovaně se setkáváme s tím, že Češi považují letáky za nejpřehlednější a nejdůvěryhodnější zdroj nákupních informací. Nic na tom nemění ani rostoucí obliba digitálních nabídek, které z různých důvodů nevyhovují zdaleka všem. Zatímco pouze sedm procent respondentů nechce tištěnou reklamu ve svých schránkách, dvakrát tolik Čechů má zájem o letáky, ale nyní je od prodejců do schránek nedostává. To by pro obchodníky mělo být impulsem pro případnou revizi distribučních plánů. V konečném důsledku tím mohou získat nové zákazníky,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Tištěný leták je významný nákupní rádce
Letáky do schránky dostává většina českých domácností a zpravidla je také někdo z jejich členů pročítá. „Kvůli energetické krizi, nedostatku papíru a dalším výzvám posledních let část obchodníků přistoupila k omezení distribučních plánů, což mohlo znamenat výpadky nebo ukončení distribuce letáků v konkrétních lokalitách. Naše geomarketingové analýzy však poukazovaly na nevyužitý potenciál některých oblastí a výsledky průzkumu to potvrzují,“ dodává Jaroslav Staněk.
Téměř třetina čtenářů tištěných letáků podle nich nakupuje téměř vždy, což je výrazně více než u uživatelů mobilních aplikací (17 procent), agregátorů slev či webových stránek (devět procent). Letáky jsou také praktickým pomocníkem při sestavování nákupních seznamů. Čtvrtina spotřebitelů sestavuje svůj nákupní seznam podle tištěných letáků při každém nakupování a třetina zhruba v polovině případů. Pouze 15 procent respondentů uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy neinspiruje tištěnými letáky.
Již z dřívějších průzkumů opakovaně vyplynulo, že spotřebitelé v letácích nejčastěji vyhledávají potraviny a drogerii s kosmetikou. Přes 40 procent nakupujících v tištěných letácích zajímá sleva na zboží v konkrétní kategorii bez ohledu na značku (například bílý jogurt), 28 procent respondentů vyhledává slevu konkrétního výrobku nebo značky (například bílý jogurt Hollandia).
Recyklační poplatek za letáky? Polovina Čechů ho odmítá
Průzkum také zjišťoval názory spotřebitelů na případné zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky. Nové opatření je součástí návrhu novely zákona o obalech, který připravilo Ministerstvo životního prostředí ČR. Bezmála polovina Čechů s dodatečným zpoplatněním letáků nesouhlasí, čtvrtina respondentů zatím nemá jasno. Pouze tři z deseti spotřebitelů se zavedením tohoto poplatku souhlasí. Omezení přístupu k tištěným letákům by pro velkou část spotřebitelů nebylo přijatelné. Polovina čtenářů letáků se v takovém případě obává zhoršení informovanosti o slevách a výhodných nabídkách.
Průzkumu se zúčastnilo tisíc respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.