InzerujTEĎ
Hledám pronájem bytu 3+1,4+1
Hledám pronájem bytu 3+1. Pracující manželé. Písek nebo Milevsko a okolí možno i menší obec vesnice . Nájem do 10tis.
9000.00 Kč
(dohodou)
Kdy a kam
-
Veganské večeře
pondělí 3.3 17:00 - Čajovna Na Půdě, Strakonice
-
LiStOVáNí.cz: Nejlepší pro všechny
pondělí 3.3 20:30 - Studiová scéna Na Půdě Dr. Stejskala 424/19, České Budějovice
Kdy vyjedou letos vlaky na úzkokolejku? Jasněji by mělo být v řádu týdnů
28.1.2025 19:32
JINDŘICHŮV HRADEC - Kdy se spustí provoz? Bude jezdit dál než loni? Nad fungováním jindřichohradecké úzkokolejky se v tuto chvíli vznáší spousta otazníků. Věřitel Jan Kysela dnes představil reorganizační plán na její záchranu. Zda ale podle něj vše vyjde ukáží až další jednání. Ekonomický model vycházející z dat za uplynulý rok představil věřitel na základě požadavku Sdružení měst a obcí Úzkokolejka.
Jan Kysela v úvodu popsal události posledních měsíců. Firma Swietelsky Rail CZ, která se zabývala údržbou kolejí, odešla v prosinci z dráhy. „V návaznosti na to rezignoval jednatel Správy úzkokolejných drah, což je dceřiná společnost Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), která se stará o infrastrukturu. Byl nominován firmou Swietelsky Rail. Mojí úlohou tak bylo najít náhradu, člověka, který bude schopen postavit se do čela této společnosti, bude dostatečně odborně zdatný a bude mít chuť se tímto projektem zabývat," popsal Jan Kysela s tím, že to se podařilo a v čele Správy úzkokolejných drah bude stát nově Pavel Surý.
„Je to zkušený odborník, který práci na železnici zasvětil prakticky celý svůj život. Byl jedním z šéfů Správy železnic. Jsme přesvědčeni, že je to velká posila pro náš tým. Člověk, který ví, jak pokračovat v komplikovaných věcech, které nás čekají a těmi je zprovozňování tratě. Do rejstříku by se změna měla propsat v příštím týdnu. Takže bychom měli splnit všechny lhůty a nevystavit se riziku, že bychom nevyhověli podmínkám Drážního úřadu na to, koho máme v managementu," podotkl Kysela.
Kdy ale letos vlaky na úzkokolejku vyjedou Kysela v tuto chvíli nechce odhadovat. „Loni jsem urputně tvrdil, že vyjedeme v květnu, pak v červnu, v červenci a nakonec jsme po litém boji vyjeli 10. srpna. Nerad bych tuto chybu opakoval a v tuto chvíli tak chci skutečně vyčkat na to, až budeme mít usazenou cestu zprovozňování. Pak budeme informovat k úsekům a jak se k tomu chceme postavit," poznamenal Kysela.
Plán cílí na dopravní výkon 75 až 120 tisíc vlakokilometrů, přičemž úkokolejka má být určena pro turistický ruch a nesměřuje v tuto chvíli k obnovení základní dopravní obslužnosti do školy, práce, nebo třeba k lékaři. „Před úpadkem se jezdilo 360 tisíc vlakokilometrů ročně, takže jsme na necelé třetině. Rozsah 75 až 120 tisíc je dán náběhovou křivkou, přičemž 75 tisíc vlakokilometrů byl jízdní řád, který byl připraven už na loňskou sezonu na základě požadavků obcí tak, jak by si představovaly, aby vlaky jezdily," podotkl Kysela.
Důležitými partnery jsou Jihočeský kraj a Vysočina, podle plánu by ročně přispívaly částkou 20 milionů. Podobnou částkou by mohl přispívat také Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Hodnota majetku dle znaleckého posudku je 143 milionů korun. „Kupní cena pro sdružení obcí by se měla pohybovat kolem 110 milionů korun, což je částka, za kterou se vykoupí majetková podstata u soudu a výnos investora bude stát na majetkové marži. Cena není pevně usazena, budeme posuzovat, co všechno by si měl svazek převzít. V principu by to mělo být všechno, co je použitelné," vysvětlil Kysela.
Obce postupují velmi opatrně
Členské obce svazku Sdružení měst a obcí Úzkokolejka deklarují, že jsou nadále připraveny pokračovat v jednání, jehož cílem by mělo být funkční obnovení provozu na obou větvích jindřichohradeckých úzkorozchodných tratí a garance udržitelnosti této veřejné dopravy v dlouhodobější perspektivě. Současně ale prohlašují, že požadují jednoznačné a nezpochybnitelné garance, které zajistí financování tohoto modelu bez dopadu na jejich rozpočty.
Podle starosty Černovic Jana Brožka obce chtějí jít projektu naproti, ale postupují s extrémní opatrností. „Byl nám představen plán, podle kterého by to mohlo teoreticky fungovat, ale je před námi ještě hodně jednání. Před svá zastupitelstva s tím můžeme jít ve chvíli, kdy budeme mít jasné stanovisko SFDI, krajů, finanční model bude potvrzený a pak podle něj bude nastavena smlouva mezi investory a sdružením. Proto teď nemůžeme říct konkrétní časový plán. Nicméně, nepočítám s tím, že bychom letos dojeli do Černovic, ale to neznamená, že se nebude jezdit jinde," nastínil Brožek.
„V mnoha ohledech jsou členové sdružení označováni za ty, kteří se zavazují jednáním a pomoci splatit vzniklý dluh na úzkokolejce. Vůči tomu se musíme ohradit. Pokud hovoříme o kupní ceně, ta vychází ze znaleckého posudku týkajícího se majetku, nikoli všech dluhů Jindřichohradeckých místních drah. Budoucí vlastnictví této unikátní infrastruktury veřejným subjektem může být zárukou, že dráha bude sloužit i dalším generacím," uvedl předseda sdružení a starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár. „Můžeme zkusit vyřešit hodně věcí, ale stačí jedno rozhodnutí, které je znemožní a nebude se dál pokračovat. Za nás platí, že chceme pomoci, ale nejsme ti, kteří musí zprovoznit úzkokolejku za každou cenu. Bohužel, nikdo jiný, kdo by provozoval úzkokolejku tu není. Uměli bychom si představit, že si to vezme silnější subjekt, třeba stát, ale žádná nabídka tu prostě není," řekl Michal Kozár.
S ohledem na představený ekonomický model požaduje sdružení, aby pověřený věřitel splnil další podmínky, konkrétně aby sdělil, kdy bude celá trať provozuschopná a zda má k dispozici dostatek prostředků pro tento krok. V mezidobí lze projednat rozsah majetkové podstaty a uskutečnit jednání s kraji a zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury.
Autor: Monika Prokýšková
Další zprávy z regionu
-
AKTUALIZOVÁNO: Při tragické nehodě na Jindřichohradecku vyhasl lidský život
JINDŘICHOHRADECKO - Řidič osobního automobilu značky Volkswagen Passat zahynul při tragické nehodě, která se stala v pondělí 3. března… -
Odstartoval 29. ročník soutěže Vesnice roku. Kraj zve na seminář
ČESKÉ BUDĚJOVICE - V prostorách Senátu Parlamentu České republiky byl v půlce minulého týdne vyhlášen už 29. ročník soutěže Vesnice roku a… -
Jihočeský kraj patří mezi regiony s nejvyšším standardem léčby pacientů s cévní mozkovou příhodou
JIŽNÍ ČECHY - Jihočeský kraj se stal prvním regionem v České republice, který převzal prestižní ocenění Angels Regions Award za excelentní…
Diskuse ke článku
-
Tato dráha v původní délce nemá šanci. Úspěchem bude turistický provoz na pár kilometrech trati a na to by si mohla vydělat.
V jiné diskuzi to jeden z přispěvatelů popsal výstižně:
"Na 2,5h kolébání se v Balm/ú, na jehož konci není skoro nic (Nová Bystřice) nebo vůbec nic (Obrataň) není nikdo zvědavý, kromě ortodoxních šotoušů."Vloženo 28.1.2025 21:01:41