legerova-tsk-praha

Rekonstrukce silnic v Praze neberou konce. Peklo se na řidiče chystá v Legerově ulici a jejím okolí

Autor: Anina Russová - Zdroj: TSK Praha, ČTK - Foto: TSK Praha - 31. 1. 2025


V příštích dnech proběhne oprava na Nuselském mostě, ale vzhledem k jeho neustálé vytíženosti se dá očekávat, že i těch pár dnů bude pro řidiče velmi nepříjemných. Mnohem horší to ale bude ve chvíli, kdy Praha spustí plánovanou rekonstrukci severojižní magistrály v Sokolské a Legerově ulici. Město tam chce přechody, 120 stromů či oddělené cyklostezky. Někteří politici ale s touto, ale ani dalšími rekonstrukcemi, vzhledem k chybějícím okruhům, nesouhlasí.

Podle magistrátu mají úpravy přinést zklidnění dopravní tepny, ale zároveň by neměly mít zásadní vliv na její průjezdnost. Studie zahrnuje i rekonstrukci blízké Ječné ulice a město také připravuje úpravy dalších částí magistrály. Nejvíce změn má proběhnout v úseku ulic od Karlova po Muzeum. „Pokud půjde vše podle harmonogramu, tak bychom měli mít vše do pěti až sedmi let zrealizované,“ dodala projektová manažerka projektu Lucie Kočišová z TSK.

Podle plánů by průjezdnost pro auta měla zůstat stejná, ovšem cyklisté a chodci by se v těchto místech po opravě měli cítit výrazně lépe. Většinově zůstanou zachovány pro automobily tři pruhy. V Legerově ulici jsou sice pruhy čtyři, ale ve čtvrtém už auta nejezdí, takže úpravy pouze využijí už existující prostor. Zachována zůstanou i místa pro podélné parkování, která budou mezi stromy. Projektant Petr Macek z ateliéru Promika dodal, že se zúžením na dva pruhy se počítá kolem Fügnerova náměstí, kde by to však nemělo způsobit dopravní komplikace.

 

Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) město plánuje také změny na dalších částech magistrály. Ve spolupráci se Správou železnic (SŽ) připravuje úpravy u historické budovy hlavního nádraží, kde má přibýt velký přechod. Dále chce magistrát upravit část mezi Hlávkovým mostem a hlavním nádražím, podle dřívějších informací je tam v plánu zúžení jízdních pruhů a rozšíření chodníků a cyklopruhů. Dále bude nutná rekonstrukce Hlávkova mostu, která však může začít až poté, co město dokončí přestavbu Libeňského mostu. Za řekou se pak magistrály dotkne připravovaná stavba Vltavské filharmonie.

„Současný stav ulic, kudy vede magistrála, je naprosto zoufalý, nehostinný a nebezpečný. Město tu nefunguje. To se musí změnit, a proto je nyní na stole proměna magistrály na Praze 2 v moderní městský bulvár. To přinese zlepšení pro všechny místní obyvatele, podnikatele a další návštěvníky. V ulicích obnovíme stromořadí a upravíme parkování bez jeho zbytečného rušení. Projekt také počítá s lepším hospodařením s dešťovou vodou a vytváří tak optimální podmínky pro růst nových stromů podle nejmodernějších poznatků a standardů. Rozšířením chodníků a doplněním úrovňových přechodů zlepšíme prostupnost pro chodce a vybudujeme oddělené cyklostezky od pěších i aut v souladu se schválenými standardy aktivní mobility. Vytvoříme tak bezpečnější a příjemnější prostředí pro všechny, kdo se tu pohybují. Pro pěší, lidi na kole i řidiče aut a zásobování. Řidiči se tedy přes to všechno nemusí ničeho bát. Průjezdnost pro auta totiž bude zachována díky chytrým semaforům, které předpokládají efektivní využití zelené vlny na křižovatkách. Celá rekonstrukce je důležitým krokem k proměně magistrály v prostor, který slouží nejen dopravě, ale i kvalitnímu městskému životu. Máme před sebou velmi kvalitní návrh a chtěl bych proto poděkovat celému týmu, který se na projektu podílí. Za mě je to celé win – win pro všechny,“ říká 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Jak vidno, město má velké plány. Jenomže ne každý je s nimi spokojený. Například šéf pražského ANO Ondřej Prokop, který řekl: „Namísto toho, aby pan náměstek (Hřib) řešil městský okruh, který by dopravě v Praze opravdu ulevil, vymyslí další městský špunt, který by navíc ještě více zatížil nábřeží a okolí magistrály. Tohle přeci nedává smysl.“

Severojižní magistrála spojuje Prahu 4 s Prahou 7 a vede centrem města. Její stavba začala v 70. letech. O úpravách či takzvané humanizaci magistrály se v Praze mluví dlouho, už před lety k tomu vznikla studie kanceláře dánského architekta Jana Gehla. V ní navržené úpravy však uskutečněny nebyly. Podle kritiků by změny zhoršily dopravu v metropoli a je nutné minimálně počkat na dostavbu okruhů. To však podle Hřiba neodpovídá dopravní datům, podle kterých drtivá většina aut na magistrále v centru začíná nebo končí, takže pro ně okruhy nehrají roli.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist
Přejít nahoru