ČSOB od března ukončí službu Nezávazné inkaso šeku. V praxi to znamená, že lidem přestane proplácet šeky, které vystavili klienti zahraničních bank. Od dubna bude ČSOB proplácet jen šeky vystavené jejími klienty – ti je zároveň budou moct i nadále vypisovat v rámci služby Soukromý šek ČSOB.
Lidé, kteří dostanou šek z ciziny v cizí měně, uspějí do konce dubna ještě v Komerční bance. Od května však Komerční banka takzvanou šekovou službu zcela ukončí – přestane tedy přijímat šeky k inkasu či okamžitému proplacení. Už v roce 2022 zrušila možnost vystavování nových šeků jejími klienty.
Česká spořitelna přestala přijímat cizí šeky už od února 2018. Od té doby zajišťuje jen proplácení šeků vystavených klienty České spořitelny – těm zároveň i nadále umožňuje vystavovat nové šeky.
Ostatní retailové banky v Česku už s šeky nepracují delší dobu.
Komu ještě může přijít šek?
Šeky se v Česku nikdy moc nepoužívaly – rozšířené byly hlavně v USA, Kanadě, Velké Británii nebo Francii. Nahradily je klasické bankovní převody a různé platební karty.
I běžný člověk v Česku nicméně může dostat šek ze zahraničí – narazit na něj může například při vracení přeplatků či reklamaci zboží z některých zahraničních e-shopů.
„Naši klienti službu využívají nejčastěji pro příjem důchodu například z USA nebo Kanady, pro vratky daní, dědictví, výplatu dividend, výplaty zůstatků ze zrušených účtů ze zahraničí nebo pro vlastní převody,“ upřesňuje mluvčí ČSOB Monika Hořínková.
Šeky splatné v jiném peněžním ústavu (tedy typicky ze zahraničí) dosud ČSOB přijímá pouze od svých klientů, kteří u ní mají účet. Pokud jde o šek splatný v ČSOB (tedy vystavený jejím klientem), může o jeho zúčtování požádat i zájemce, který nemá účet v ČSOB. Komerční banka dosud vyplatí šeky jen lidem, kteří u ní mají účet.
Česká spořitelna už od roku 2018 proplácí lidem pouze šeky, které vystavili její klienti. Takzvanou šekovou knížku, respektive tiskopis šeku, nabízí spořitelna už jen firmám a veřejnému neziskovému sektoru. Měsíčně je využívají desítky klientů, říká mluvčí spořitelny Lukáš Kropík.
„Nejvíce jsou využívány ve státním sektoru, kde slouží coby platba fyzickým osobám za různé služby – například zahradní práce, údržba komunikací v obci a podobně. Dále je využívají agentury práce – ve stavebnictví, úklidových firmách a tak dále – pro vyplácení mezd dělníkům bez účtu, i cizincům. Pracujeme na tom, abychom je do budoucna uměli poskytovat výhradně digitální cestou,“ upřesňuje Kropík.
Drahé a pomalé
Šek je cenný papír, kterým jeho výstavce (majitel účtu v bance) přikazuje takzvanému šekovníkovi (bance, u které má vedený účet), aby vyplatil určitou částku osobě uvedené na šeku nebo doručiteli šeku.
Rozlišujeme dvě varianty. Tou bezpečnější z pohledu příjemce peněz jsou bankovní šeky – při jejich vystavení banka zablokuje danou částku na účtu svého klienta, který šek vystavil. V zásadě jsou tedy vždy kryté.
Méně bezpečnou jsou nebankovní (soukromé) šeky, u nichž příjemce nemá jistotu, že mu je banka proplatí. Kdo takový šek vystavuje, měl by sice mít dostatek peněz na účtu, v praxi se ale nelze vyhnout podvodníkům.
Proplácení šeků je až na výjimky komplikované, drahé a pomalé. Kdo s šekem přijde do banky, nemusí na peníze dlouho čekat jen v případě, že je splatný přímo v dané bance – tedy že šek vystavil její klient. Banka totiž brzy zjistí, zda je šek krytý, a zpracuje ho.
Kdo přijde do banky v Česku s šekem vydaným v zahraničí, především mimo Evropskou unii, musí čekat na vyřízení několik týdnů. Česká banka totiž musí nejdříve kontaktovat zahraniční banku (jejíž klient šek vystavil), ověřit si jeho platnost a domluvit se s ní, jak peníze převést. Zahraniční platby (s výjimkou SEPA plateb) jsou přitom stále poměrně pomalé.
Tomu odpovídají i poplatky: kromě případů, kdy zájemce žádá o proplacení šeku ve stejné bance (jejíž klient šek vystavil), jde o drahou záležitost. Poplatky kvůli vysokému podílu „ruční práce“ dosahují několika stovek až tisíců korun – a účtují si je obě zúčastněné banky. Pokud se při tom zjistí, že šek není krytý, nedostane zájemce ani částku uvedenou na šeku, ani zpátky poplatky.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem