Pokud se řadíte mezi fanoušky elektromobility a zajímá vás spíše segment užitkových dodávek než osobních vozů, zbystřete. Kia dnes v rámci Kia EV Day 2025 představila nový model PV5, který nabízí něco pro každého. Novinka je v tomto ohledu netradiční chimérou, neboť vychází z osobního automobilu, přesto hodlá definovat prostor a mobilitu díky inovativní modularizaci.
Tři provedení, nekonečně mnoho možností
Jak jsme vás již dříve informovali, model PV5 je nabízen ve třech základních provedeních: osobní verzi Passenger, nákladní variantě Cargo a podvozkové verzi Chassis Cab. U všech tří verzí se pochopitelně můžeme spolehnout na stejnou platformu E-GMPS, což je základní specializovaná architektura pro bateriové elektromobily. Mezi výhody E-GMPS se pak nepochybně řadí jednodušší vývoj díky standardizovaným komponentům a také možnost stavět univerzální konstrukce vozidel. Využíván je koncept takzvaného skateboardu, který umožňuje integrovat do ploché základny různé konstrukce horní části karoserie. V kombinaci se systémem flexibilní karoserie (Flexible Body System) je možné modulární sestavování dílů karoserie, které funguje stejně jako puzzle.
V praxi to znamená, že model PV5 může snadno posloužit pro převoz klasického nákladu, pasažérů, ale třeba poslouží také jako bezbariérové vozidlo nebo například chladicí vůz pro převoz chlazeného zboží. Stejně tak má být k dispozici provedení pro milovníky kempování.
„Díky integraci čisté účinnosti elektrického pohonu s bezprecedentní flexibilitou naší nové architektury PBV a pokrokům v produktových, softwarových a výrobních inovacích ztělesňuje PV5 naše základní hodnoty jakožto poskytovatele řešení udržitelné mobility,“ uvedl Ho Sung Song, prezident a generální ředitel společnosti Kia.
Kia PV5 Passenger
Při detailnějším pohledu na provedení Passenger zjistíme, že výrobce slibuje prostorný interiér i úložný prostor, zvedací zadní dveře, sedadla sklopná do roviny či uspořádání sedadel ve třech řadách. Možné je například i uspořádání sedadel 1-2-3, kdy prostor napravo od řidiče poslouží jako víceúčelový odkládací a zavazadlový prostor. Kia se chlubí také tím, že byla PV5 od začátku vyvíjena s myšlenkou na Uber a požadavky pasažérů, dost pravděpodobně tak budeme vídat toto vozidlo na silnicích s logem Uberu.
Kia PV5 Cargo
PV5 Cargo bude mít tři specifikace: standardní, dlouhou a s vysokou střechou. Maximální objem nákladového prostoru pak činí 5,1 metru krychlového, což znamená schopnost pojmout dvě europalety. Nízká nástupní výška do nákladového prostoru 419 milimetrů má pak usnadnit nakládání a vykládání zboží. Dále lze využít volitelný montážní systém s lištami ve tvaru L, provedení Walk-Through či funkci V2L v nákladovém prostoru.
PV5 Chassis Cab
Poslední varianta je svým způsobem nejvariabilnější, neboť je navržena tak, aby podporovala různorodé konfigurace přestaveb. Je tedy dodávána jako nekompletní vozidlo se sdílenou kabinou, která využívá přední část verze PV5 Cargo. Vzadu je plochá konstrukce s ochranou proti bočnímu nárazu pro baterii a přídavné montážní držáky pro instalaci nákladní nástavby.

Varianty baterií a technologie
Kromě různorodosti použité konstrukce potěší také poměrně široká nabídka baterií. Na výběr konkrétně budou kapacity 71,2 kWh či 51,5 kWh, a to pro všechny verze, avšak model PV5 Cargo bude možné pořídit také s kapacitou 43,3 kWh. O dostatek výkonu se má postarat 120kW přední motor s točivým momentem 250 Nm a co se týče dojezdu, Kia slibuje ujetí až 400 kilometrů na plně nabitou baterii, pochopitelně v závislosti na specifikaci; v tomto případě údaj platí pro 71,2kWh baterii. Nabití z 10 na 80 % pak má trvat jen 30 minut.
V interiéru pak na pasažéry čeká 7" přístrojový štít a 12,9" obrazovka infotainmentu, který má být na bázi Android Automotive OS. Samozřejmostí je rovněž podpora aktualizací OTA či již zmíněná možnost V2L. Majitelé kompatibilních zařízení pak mohou ocenit také Digital Key 2.0 (NFC + Bluetooth + UWB) pro používání telefonu namísto klasického klíčku.
Dostupnost
Prodej modelů PV5 bude zahájen v Koreji a Evropě, včetně České republiky, v druhé polovině tohoto roku, následovat bude uvedení na další trhy v roce 2026. Výroba přestavbových modelů bude zahájena postupně v letech 2025 až 2026. Předobjednávky pro korejský a evropský trh budou zahájeny v první polovině letošního roku.
Jak mám Kiu rád, tak tohle se mi zdá jako střelba mimo terč. No uvidíme co ceny.
ach jo, to neustálé oblbování, na tohle ty automobilky dojedou