Zpomalení zájmu o krátkodobé pronájmy obytných vozů na německém trhu přineslo v uplynulém roce velké změny kolem českého startupu Campiri, který se zaměřuje právě na digitalizaci pronájmů karavanů. Jeho mateřská společnost Freeway Camper, se kterou se Campiri spojilo před rokem, se v minulém týdnu dostala do úpadku.

Před rokem to bylo prezentováno jako spojení, které vytváří nového evropského tygra a dává smysl ze všech stran. Startup Campiri se majetkově propojil s německou podobnou službou Freeway Camper, která je ale stále českému zákazníkovi poněkud neznámá, a nyní to vypadá, že tomu tak už zůstane navždy.

Freeway Camper, který operoval na dvou trzích v Evropě (vedle Německa ještě v Itálii) a teritoriálně tak doplňoval právě Campiri, je totiž od 6. března v insolvenčním řízení. Vzhledem k neutěšenému stavu cashflow německého startupu ho jeho majitelé, tedy fakticky i lidé z Campiri, sami poslali do insolvence.

Důvodem je ochlazení trhu s půjčováním obytných vozů v Německu, které přišlo po covidových rekordních letech.

„Po pandemii poptávka po obytných vozech výrazně klesla. Mnoho firem ale stále vlastnilo nebo provozovalo velké množství vozidel, které bylo kvůli rostoucím úrokovým sazbám náročné splácet,“ vysvětluje pro Forbes zakladatel českého Campiri Lukáš Janoušek z investiční skupiny Nomiverse.

Dodal k tomu, že trh v Německu se zároveň v důsledku již dřívějšího úpadku jiných společností přeorientoval z takzvaných first minute pronájmů, tedy že si zákazníci objednávali obytný vůz i s více než půlročním předstihem, na last minute, kdy se zákazník rozhodne si campervan pronajmout na poslední chvíli, typicky i pár dnů před startem svého road tripu.

First minute byla přitom doménou Freeway Camper, last minute naopak zase Campiri. 

„Campiri současná situace nijak neovlivní,“ tvrdí Janoušek s tím, že byznys Campiri i přes některé dílčí změny a předloňskou korekci trhu loni opět nabral růstovou trajektorii.

info Foto se souhlasem Campiri

Počátky potíží v Německu vyšly najevo jen několik měsíců po spojení společností Campiri a Freeway Camper. V jejich důsledku loni v létě na svoji pozici generálního ředitele rezignoval původní zakladatel německé firmy Nikolai Voitiuk. Jediným jednatelem zůstal právě Lukáš Janoušek.

Campiri loni podle Janouška obratově vyrostlo o třináct procent a odbavilo pronájmy za necelých padesát milionů korun. První měsíce tohoto roku pak vykazují až čtvrtinový meziroční nárůst rezervací u Campiri.

„Naše vize zůstává stejná: digitalizovat a modernizovat trh s pronájmem obytných vozů. I přes problémy mateřské společnosti Freeway Camper zůstáváme pozitivní a budeme nadále růst a rozšiřovat svoje služby,“ slibuje Janoušek.

Majitelé českého startupu se tak nyní budou věnovat zejména tomu, co bude dál s německou značkou. Ta je nyní pod správou insolvenčního správce a na případnou restrukturalizaci, která by měla přinést životaschopný plán pro další fungování firmy, má lhůtu tři měsíce.

Cílem je ji stabilizovat a nastavit tak, aby fungovala podobně jako tuzemské Campiri, tedy hlavně jako platforma s franchise modelem, bez vlastní flotily obytných vozů.

Zvažujeme všechny možnosti, jak německou společnost postavit na nohy.

„Zvažujeme všechny možnosti, jak německou společnost postavit na nohy. Společně s investory i nadále věříme v misi digitalizovat pronájem obytných vozů a věříme, že se nám úspěšně povede společnost restrukturalizovat,“ nastiňuje Janoušek a nevylučuje ani možnost, že německý brand bude prodán do rukou nových majitelů.

V samotném Campiri se ale loni také událo mnoho změn. Firma prošla optimalizací, v rámci které došlo ke snížení počtu zaměstnanců a Campiri také změnilo svůj byznys model.

Dříve pod něj patřily i samotné obytné vozy, které pronajímalo, dnes už je opět čistě online platformou spojující nabídku s poptávkou a „hardware“ v podobě prodeje vozů a jejich servisu je vyčleněn do nové firmy Nomivans spadající pod Nomiverse.

Za Campiri kromě Nomiverse stojí i další investoři, jako je Rockaway Ventures, Miton, SEK Ventures zakladatelů miliardového Flixbusu a Egg2Hen Ventures.