Dalo se čekat, že se celou hereckou kariéru do jednoho dokumentu napasovat nepodaří. Ze všech filmů dostane největší prostor patrně Kočár do Vídně. Ten vzniknul ještě před okupací, která následovala po Pražském jaru. Zavzpomíná se teda kupříkladu na to, jak to vypadalo, když s Martou Kubišovou nesla kytku Dubčekovi. Podobně jako třeba Daniela Kolářová, také Iva Janžurová měla vlastně během normalizace štěstí na nepolitické projekty. Jenže o to tvůrcům nejde – dokonce ani kultovní Světáci se neřeší. Místo toho se v současnosti podíváme na třídní sraz, do divadla na představení o Alžbětě II., nepřekvapivě se zavzpomíná na Stanislava Remundu a podle očekávání uvidíme záběry z Výletu. Theodora Remundová říká, že chtěla odhalit nitro Ivy Janžurové, takže proto na to šla jinak. A vzhledem k tomu, že jej její máma zřejmě nikdy nikde neskrývala, to nebyl nejlepší nápad.
HODNOCENÍ: 6/10
DŽUNGLE PLACHT
Pobyt na českém zámku ovšem dokáže upoutat, neboť tady hlavní protagonista vytváří něco, co lze pomalu srovnávat s prací Michealangela Buonarotiho v Sixtinské kapli ve Vatikánu – to ať si říká kdo chce, co chce. Jinak se seznámíme i s jeho dcerami, které má s indiánskou ženou. Dostaneme úvahu nad tím, proč lidé nemusí jedovaté hady. A jelikož jsme v Peru, to by bylo, aby nepadla zmínka o ayahuasce. Pochopitelně se zahraje i na ekologickou strunu. To, že se řeší od všeho něco, určitě není kontraproduktivní, ale nepochybně by se bývaly v životě hlavního protagonisty našly i pozoruhodnější momenty, které začleněny nebyly. Kvůli tomu se pak nabízí otázka, jestli by nebylo vhodnější poslat tento snímek na televizní obrazovku než na plátna kin, kde to mají takovéto projekty o poznání složitější. Ani hláška „My to [ty štafle] držíme, ale to neznamená, že nespadneš“ na tom nic nezmění.
HODNOCENÍ: 7/10
DJANGO
Vzpomínám si, může to být tak deset roků zpátky, běžel na jedné z českých televizních stanic cca hodinový a velice poutavý dokument o Petru Jandovi. V Djangovi se oproti němu dozvíme i další informace, a to nejen z těch minulých deseti roků, které tehdy logicky nemohly být zahrnuty. Týkají se kupříkladu personálních obměn ve skupině Olympic, jaká už oslavila šedesátku. Takhle dlouhá doba se do 105 minut nacpává opravdu složitě. A ti, které tenhle titul interesuje, by určitě neměli problém s tím, kdyby byl ještě o půl hodiny delší, jako tento vzpomínaný o Karlovi Gottovi, ve kterém Mistra sledujeme v závěrečném roce jeho života. Django ukáže scénu z pořadu Možná přijde i kouzelník, nicméně klidně mohl poodhalit vznik jednotlivých písniček, případně nabídnout pohled do zákulisí Olympicu před koncerty. Olga Malířová Špátová sama sebe nijak neprojektuje – ve smyslu, že by třeba zpoza kamery kladla otázky, jak to dělává její matka. Spíše pozoruje, ačkoli v době, kdy kamera neběží, dost možná hlavního protagonistu nějak instruuje. Profilové dokumenty umí natočit tak, aby jimi uspokojila diváckou většinu. Takže se můžeme těšit, koho si vybere příště.
HODNOCENÍ: 7/10
FOTO: CinemArt, Aerofilms, Bioscop