CEO Bluesky, Jay Graber, si rýpla do Marka Zuckerberga svým tričkem. A pak ho vyprodala

14. 3. 2025 | Petr Michl
Takto vypadá lekce z chytrého PR a marketingové diferenciace. Mark Zuckerberg si prý myslí, že je v něčem jako Gaius Julius Caesar. Šéfka sociální sítě Bluesky se proti němu i jeho volání po maskulinitě ve vedení firem vymezila chytrou nápodobou jeho trička. Nakonec to vedlo k limitované edici, která se vyprodala za 30 minut.


Zdroj: SXSW / YouTube

Ve světě sociálních sítí jsou do značné míry rozdané karty. K „velkým hráčům“ se v poslední dekádě dotlačil z ničeho jen TikTok. Zejména společnost Meta je s více než 3 miliardami uživatelů hegemonem sociálního prostoru. Ti menší jsou spíše úzce zaměřenou alternativou, která se proti těm zavedeným musí pořádně vymezit. A přesně to dělá Bluesky, sociální síť, která začala nabírat miliony uživatelů s nálepkou „něco jako Twitter kdysi, ale otevřenější, a navíc bez šílence ve vedení“. Když usedla CEO Bluesky, Jay Graber, k debatě v rámci právě probíhající mega akce South by Southwest, tak se opět vymezila. Ovšem nikoliv proti Muskovi, ale proti šéfovi Mety, kterému prý schází ve vedení společností více mužské energie.

Testosteronu i velikášského syndromu má přitom Mark Zuckerberg asi dost. V posledních dvou letech dává najevo, že mezi jeho koníčky patří bojové sporty. Dokonce po vzoru zoufalých déčkových celebrit vyzval k souboji v MMA kleci Elona Muska (ten přes počáteční souhlas nakonec odmítl). Zuckerberg se navíc nechal slyšet, že je v něčem podobný Juliu Caesarovi. Loni si pak na veřejné vystoupení vzal černé oversize tričko se sebestředným nápisem „Aut Zuck aut nihil". Jde o hříčku na latinskou frázi „Aut Caesar aut nihil“, v češtině „Císař, nebo nic.“. Dokonce mluvil o tom, že chce založit vlastní řadu oblečení inspirovanou imperátorem římské říše. 

 

Jay Graber vynesla na South by Southwest na pódium také černé oversize tričko se stejným písmem a jeho velikostí, ovšem s latinským nápisem:

Mundus sine caesaribus

 

V překladu: „Svět bez císařů".

Od Graber to bylo chytré z více úhlů pohledu. Vzhledem k podobnosti Bluesky k X (někdejšímu Twitteru) by se nabízelo vymezení proti Muskovi. Upřímně je ale vymezení proti němu dnes do značné míry samozřejmé.

 

Graber už faktem, že je žena v roli CEO sociální sítě, oponuje Zuckerbergově volání po maskulinitě ve vedení firem. Tričkem ovšem podtrhuje, že s tím nesouhlasí záměrně.

A samozřejmě je se proti čemu vymezovat i na úrovni entit, které oba reprezentují. Bluesky je totiž sociální síť postavená na open source frameworku. V tuto chvíli má přes 30 milionů uživatelů a ti se mohou teoreticky vzít svá data a přejít na jinou platformu. Na South by Southwest ve jmenovaném rozhovoru uvedla:

„Kdyby přišel miliardář a koupil Bluesky, nebo ji převzal, nebo kdybych se zítra rozhodla změnit věci tak, že by se lidem opravdu nelíbily, mohli by se rozdělit a přejít na jinou aplikaci. Už existují aplikace, které umožňují jiný způsob zobrazení sítě, nebo si také můžete vytvořit novou. A tak tato otevřenost zaručuje, že vždy existuje možnost přejít na novou alternativu."

Její módní vymezení jen pomohlo zdůraznit zmíněné rozdíly. A navíc mělo i komerční dopad. Ohlasy na tričko byly tak nadšené, že Bluesky začala prodávat limitovanou edici jeho replik. Vyprodané byly za 30 minut.


Zdroj: worldwithoutcaesars.com

Archetypální příběh ze Silicon Valley by mohl zahrnovat i vydání meme coinu „Mundus sine caesaribus" s extrémním nárůstem hodnoty, které by Graber do 24 hodin vyneslo minimálně miliony dolarů. Takovéto příběhy jsou ovšem často spojeny s tzv. „rug pullem“, tedy řízeným masivním výprodejem a obráním investorů. Jay Graber je však pro tuto chvíli vyloženě pozitivní postavou, ke které by se nic podobného nehodilo. Navíc se nyní může pyšnit i aurou mazané marketérky, která skvěle zvládla naplnit motto příznivců marketingové diferenciace „Vymez se, nebo zemři“.

Štítky dokumentu: Facebook Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Podobné články: