AI v obchodních řetězcích. Zařídí byznys, procesy i marketing

 
Další 1 fotografie v galerii
Umělá inteligence pomáhá plánovat i slevové akce / Pixabay
Umělá inteligence proniká do českých obchodních řetězců stále výrazněji. V maloobchodu se AI využívá k lepšímu rozhodování na základě dat, předvídání poptávky a automatizaci provozních procesů.

Hlavními oblastmi aplikace jsou zejména analýza zákaznických dat a personalizace, díky které jde zjistit detailní poznání preferencí zákazníků a cílené nabídky, říká v komentáři Alexander Bruna, ředitel Elevaty.ai.

Dále je to cenotvorba, automatizace procesů v prodejnách, nasazení AI ke sledování zboží, řízení pokladen či prevence krádeží. AI jde skvěle využít také v zákaznickém servise, sem patří chatboti a hlasoví asistenti pro rychlejší obsluhu dotazů. A pak samozřejmě v marketingu, kde jde AI využít pro personalizované kampaně a generování obsahu.

Zpracování zákaznických dat a personalizace

Obchodníci disponují obrovským množstvím zákaznických dat z věrnostních programů, nákupních historií a online interakcí. AI pomáhá tato data analyzovat a vytěžovat pro personalizaci nabídky.

Pokročilé algoritmy dokáží rozpoznat vzorce v chování zákazníků a odhalit jejich preference. To umožňuje cíleně segmentovat zákazníky a připravit kampaně "na míru". Například díky AI mohou řetězce pochopit, jaké produkty zákazníka zajímají na základě jeho nákupní historie a preferencí.

Na základě těchto poznatků vytvářejí firmy individuální slevy, doporučení a reklamy. Analýza zákaznických trendů pomocí AI pomáhá také lépe předpovídat budoucí poptávku po zboží v různých lokalitách. Řetězce tak mohou optimalizovat zásoby a nabídku sortimentu pro každou prodejnu podle preferencí místních zákazníků.

AI v cenotvorbě a řízení cen

Cenotvorba řízená umělou inteligencí se stává novou realitou v retailu. U tisíců položek, jejichž optimální cenu ovlivňuje mnoho faktorů (sezónnost, konkurence, poptávka, marže apod.), již lidský cenový manažer nedokáže reagovat dostatečně rychle. AI a pokročilé algoritmy proto pomáhají ceny stanovovat přesněji a automaticky:

Algoritmy dokáží reagovat na změny trhu či konkurence v reálném čase. Ceny v e-shopech nebo letákové akce tak lze pružně upravovat podle aktuální poptávky a skladových zásob. Například AI v řetězcích zpřesňuje ceny tak, že už počítače určují optimální cenu u mnoha položek místo lidí.

Umělá inteligence také pomáhá plánovat slevové akce. Díky simulacím lze předem odhadnout, jak sleva ovlivní prodeje a zisky. Obchodník tak může najít ideální rovnováhu mezi přilákáním zákazníků a zachováním marže.

Generativní AI pro tvorbu obsahu

Nové generativní modely dokáží vytvářet marketingové materiály (texty, obrázky, videa) automaticky. Stačí zadat URL produktu a AI během pár minut vygeneruje reklamní banner na míru – včetně nalezení obrázků a vytvoření grafiky. To, co běžně trvá kreativní agentuře týden a stojí desítky i stovky tisíc korun, zvládne AI obratem za zlomek ceny. České řetězce s generativní AI zatím experimentují opatrně kvůli otázkám autorských práv a značky, ale trend směřuje k jejímu využití pro rychlou tvorbu letáků, popisek zboží či příspěvků na sociální sítě.

Cílení a optimalizace kampaní

AI nástroje umí analyzovat data z marketingových kanálů (web, e-maily, sociální sítě) a zjistit, co funguje nejlépe. Na základě toho automaticky optimalizují rozpočet – více investují do kampaní a kanálů, které přinášejí nejvyšší odezvu.

Retailový řetězec tak osloví správného zákazníka správným sdělením ve správný čas a minimalizuje plýtvání reklamním rozpočtem.

Zdroj: Elevaty

Mohlo by vás zajímat

Reklama