Prší, od rána hustě prší. Usedáme do policejního speciálu značky BMW 540i. Tato vozidla byla přidělená dopravním policistům v rámci dálničních oddělení a oddělení silničního dohledu (tzv. krajská dopravka). Policisté je používají v celé České republice. Za volantem je vedoucí dálničního oddělení Borek Roman Trhlík, na místě spolujezdce policejní mluvčí Milan Bajcura. Jedeme se podívat na úsek D3, kde na bezpečný provoz dohlíží policisté právě z oddělení Borek. „Jedná se o vozidlo BMW a je to speciál určený pro dohled nad silničním provozem na dálnici a hlavně je vybaveno měřícím zařízením pro dodržování rychlostních limitů,“ představuje vůz napěchovaný technikou, radary, displeji nadporučík Roman Trhlík. Oddělení vede dva roky.

Jemu svěřené pracoviště má sice mít třicet tři lidí, ale i zde se projevil nedostatek policistů. „Pracoviště není plně naplněno, to znamená, že není plný stav. Ale postupně se daří nábor mladých policistů, přecházejí i policisté z jiných útvarů. Takže v současné době tady máme nějakých 17 lidí do výkonu.“

Sto třicet není povinná, za deště raději pomaleji

Jedeme po dálnici, předjíždíme kamiony, prší, stěrače jedou naplno. „Rychlost 130 je maximální možná, nikoli povinná. To znamená, že je potřeba rychlost přizpůsobit svým schopnostem, povaze vozovky a technickému stavu vozidla. To znamená, že je potřeba jet tak, abych do cíle dojel bezpečně a ne že tam musím být za každou cenu v určitém čase, ale aby tam vůbec dojel. Takže chovat se zodpovědně, dbát pokynům dopravního značení. A hlavně dodržovat povinnosti vyplývající ze zákona o provozu na pozemních komunikacích.“

Retro: Policejní felicie byla kdysi vrchol techniky

Policejní vůz zvládá mokrou vozovku bravurně, vzpomínám, jak se asi jezdilo policii před dvaceti, třiceti lety… „Vzpomeňte si, jakým telefonem jste telefonoval před dvaceti lety a porovnejte to s dnešní technikou, kterou máte v kapse. To je ten vývoj. Jde tak strašně dopředu. A vůbec ta technika, auta, vybavenost, měřící technika, to se nedá srovnat. Kdysi jezdili kolegové ve felicii 1.6 a byl to vrchol techniky. A dneska jezdíte v autech, které dosahují dvě stě padesát rychlost a to jenom díky tomu, že na tyhle rychlosti jsou omezený. Zvládla by daleko víc.“

Sjíždíme na jihu u Veselí nad Lužnicí, a po návratu na dálnici míříme na její konec u Kaplice nádraží. I zde se dějí nehody. Na dálnici ale nejsou tak časté. Od otevření nového úseku koncem loňského roku tam bourali dva řidiči, jeden vyvázl bez zranění, druhý měl zranění lehká.

„Že tam řidiči páchají dopravní přestupky, to ano, ale nejsou tam závažné dopravní nehody. Řidiči se tady dopouští na dálnici úplně všeho od špatné jízdy v jízdních pruzích, to znamená jedou vlevo, protože chtějí jet vlevo, neplacení poplatků za použití dálničního tělesa, nedodržování rychlosti, pásy, telefony, odstavená auta na místech, která k tomu na dálnici nejsou určená, což je většinou problematika kamionů. Požívání alkoholu, což je poměrně poslední dobou dost závažný prohřešek a dost častý prohřešek,“ popisuje Roman Trhlík. „Jo a koncem prosince, se sám řidič přiznal, že jel z hlavního města sem na jih a v Českých Budějovicích si kupoval další alkohol na benzínce. A když kolegové provedli dechový test, tak následně se zjistilo, že má v krvi více jak 3,3 promile alkoholu. Takže on cestou, která má vzdálenost zhruba nějakých 130 km riskoval nejen svůj život, ale pochopitelně život ostatních účastníků silničního provozu,“ dodává mluvčí Milan Bajcura.

Porsche trhlo rekord, rychlost překročila limit radaru

Podle policistů je poměrně běžné, že řidiči jezdí nedovolenou rychlostí, často i dvoustovkou. „To není až tak nic výjimečného, ale máme fotku, kde jsme změřili Porsche a já si tu rychlost úplně nepamatuju. Bylo to ale hodně přes 250 a vzhledem k tomu, že radary jsou kalibrované na 250, tak pro nás je ta maximální rychlost na těch 250, kterou oznamujeme správnímu orgánu,“ poukazuje Trhlík.

Je nějaký zásadní rozdíl mezi českým řidičem a zahraničním? „Za mě jsou čeští řidiči arogantní a to, co si dovolí v Čechách vůči české policii, si v zahraničí nedovolí.“

Policie často řeší i prohřešky kamionů, které stojí, jsou zaparkovány v odstavném pruhu, v zálivu a na dalších místech, kde stát vůbec nesmí. „Vůbec není důvod, aby kamiony stály a řidiči prováděli svoje povinné přestávky při výkonu na dálničním tělese. Tím tvoří překážku a je to nebezpečný pro ostatní účastníky provozu,“ dále říká policista a ukazuje k benzince, na parkoviště, které právě projíždíme. „Za čerpací stanicí je opravdu dostatečné množství parkovacích ploch pro kamiony.“

Pokračujeme směrem na Kaplici a bavíme se o úlevě pro Budějovice. Podle posledních zjištění ubylo díky nové dálnici v krajském městě kolem čtyřiceti procent těžké nákladní dopravy.

V tunelu nyní až stovkou

Zastavujeme u místa, kde kamionu praskla pneumatika a prorazil svodidla. Místo je zatím označeno přenosnými dopravními značkami a je zde snížená rychlost. Jedeme do tunelu Pohůrka, kde původně byla omezená rychlot na osmdesátku, ale nyní se zde může jezdit až stovkou. „Doporučuju řidičům, ať rychlost opravdu dodržují, jsou zde úsekové měřiče,“ konstatuje mluvčí policie.

Kolem policie pomalu

Namalované vozidlo, tak policisté slangově říkají autům s barevným označením policie. Ze zkušenosti ví, že tato auta působí na silnici i preventivně. Řidiči prostě reflexivně sundají nohu z plynu. „Důkazem toho je tenhle ten červený kodiaq. Vy to nevidíte, ale já jsem to viděl v zrcátku, jak se za námi přihrnul i na té omezené rychlosti. A teď najednou jedeme a dodržujeme rychlost a s touhle rychlostí 125 dojedeme až tam, kde bude sjíždět. Když uberu, tak vám garantuju, že ho pak dojedu a budeme mít na tachometru 160. Jestliže řidiči nedodržují dopravní předpisy, tak v případě výskytu vozidla v provedení policie se samozřejmě začnou chovat úplně jinak,“ usmívá se vedoucí dálničního oddělení.

Na otázku zda mají vytipovaná místa, kde často měří rychlost, je jednoduchá odpověď. „Dálniční oddělení Borek provádí měření rychlostních limitů v celém svěřeném úseku, nejsou vytyčeny žádná speciální místa, kde by policie prováděla zvýšený dohled. Samozřejmě na rovných úsecích, kde to lidi láká a kde lidi rychlostní limit nedodržují. Ale vzhledem k tomu, že máme i civilní vozidla, tak když nás rychle jedoucí řidič předjede, tak ten radar ho zaznamená. Takže nejsou speciální místa, kde bychom stáli a prováděli pravidelné měření.“

Přestalo pršet, ale vozovka zůstává mokrá. Opouštíme dálnici a vracíme se na základnu.