PAQ Research: Víme, kde děti nechodí do školky. Unikátní data ukazují na problémy velkých měst a severozápadu

úterý 18. března 2025 ·

Přinášíme alespoň krátké ukázky ze zajímavého textu analýzy Jakuba Stuchlíka a Jiřího Münicha.

 

Zdroj: PAQ Research 12. 3. 2025

 

 

Shrnutí

 

Česko neví, kde děti nechodí do školek. Znemožňuje to rozdrobený systém 3 500 obcí – zřizovatelů mateřských škol. V roce 2021 do školky nechodilo až 40 tisíc tří- až čtyřletých dětí. Důvody mohou být kapacitní i socioekonomické.

 

Napříč Českem jsme našli 263 oblastí, kde by děti mimo školky zaplnily rovnou dvě i více tříd. Nejvíc se objevují v okolí velkých měst jako Praha, Brno nebo Ostrava a v regionech trpících destabilizující chudobou – zejména v Ústeckém a Karlovarském kraji.

 

Až 35 % obcí je závislých na umisťování dětí do mateřských škol v sousedních obcích. Dalších 19 % nezvládne umístit pět a více dětí ani s pomocí sousedů.

 

Problém se netýká jen jednotlivých obcí, má mikroregionální rozměr. Prakticky každý kraj má koncentrovaný shluk obcí, kde nechodí do školky zhruba třetina dětí. Obce proto nemají při plánování kapacit postupovat izolovaně, mohou se koordinovat v rámci společenství obcí.

 

Poskytovat předškolní péči má za povinnost každá obec. Každé z dětí mimo školky má nižší šance na kvalitní vzdělání, posiluje generový gap a připravuje státní rozpočet až o 46 tisíc korun ročně. V následujících analýzách nastíníme důvody neúčasti a možná řešení.

 

 

Proč nevíme, kde školky chybí

 

Stát dnes neví, kolik míst ve školkách chybí a kde přesně. Odhady se různí. Pro děti starší tří let chybí 40 tisíc míst., říká Sdružení měst a obcí (SMOČR). Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka uvádí až 130 tisíc míst včetně těch pro děti mladší tří let. Každý rok můžeme sledovat desítky tisíc odmítnutých přihlášek. Nevypovídají však o přesných potřebách kapacit, protože rodiče mohou podat víc přihlášek zároveň a neexistuje žádný individuální identifikátor dítěte.

 

Lepší indikátor poskytují data o docházce do školek. Stát a MŠMT ví, že v roce 2021 nenavštěvovalo MŠ (ať už obecní, církevní nebo soukromé) až 40 tisíc tří- a čtyřletých dětí. Tyto věkové skupiny jsou ideální pro odhad chybějících kapacit. Pětileté děti mají podle zákona povinnost školku navštěvovat, zatímco právě tyto mladší děti často na místo nedosáhnou, ačkoliv by jim podle zákona obce měly také kapacitu zajistit.

 

Důvody pro nedocházku jsou různé, ne všude jde jen o chybějící místa. Abychom důvody poodkryli, zaměřili jsme se v první řadě na to, jak se docházka do mateřské školy liší v jednotlivých 6 254 obcích.

 

Naším řešením pro analýzu je simulovat, které děti by byly „přijaty“, kdyby se rozhodovalo jen podle vzdálenosti školky a bydliště dítěte:

 

— Děti se hlásí prioritně do všech školek, prioritně však k těm nejbližším – naprostá většina umístěných nachází místo v okruhu do 5 km od své obce.

 

— Mateřské školy přijímají děti podle nejbližší vzdálenosti – nejprve přijmou všechny děti z vlastní obce, pak nabízí místa dětem nejbližšího souseda a tak dále.

 

Tento algoritmus umožňuje přibližně určit, kde bydlí děti, které nechodí do školky. Důvodem může být nedostatek školek nebo velký počet zájemců v dané oblasti. Výsledky ukazují, kde problém přesahuje hranice jednotlivých obcí a vyžaduje systémové řešení na úrovni mikroregionů.

 

 

Proč se školky vyplatí

 

Docházka do mateřinek zásadně zvyšuje šance dětí na lepší vzdělání a rodičům umožňuje dřívější návrat do práce. Školky mají i důležitý genderový rozměr. Rodičovský příspěvek totiž v Česku čerpají z 98 % ženy.

 

Stát na tom také vydělává. Díky vyšším odvodům pracujících rodičů a nevyplacených příspěvcích získá na jednom dodatečně umístěném dítěti čistý výnos 46 tisíc korun ročně, počítala IDEA při CERGE-EI.

 

Dostupná předškolní péče proto patří mezi nejvýnosnější investice, každá koruna investovaná do včasné péče se státu vrátí troj- až čtyřnásobně.

 

Důvody pro neúčast dětí ve školce se liší. Někdy jde o vědomé rozhodnutí rodičů, jindy o socioekonomické překážky a v některých regionech jednoduše chybí volná místa. Motivy podrobněji rozebereme v další analýze. Zaměříme se na to, kde dětem chybí školky a kde by pomohla jiná podpora, aby se do mateřského vzdělávání vůbec zapojily.

 

V závěrečné třetí části pak nastíníme konkrétní řešení těchto problémů.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger