Přinášíme alespoň krátké ukázky ze zajímavého textu analýzy Jakuba Stuchlíka a Jiřího Münicha.
Zdroj: PAQ
Research 12. 3. 2025
Shrnutí
— Česko neví, kde
děti nechodí do školek. Znemožňuje to rozdrobený systém 3 500 obcí –
zřizovatelů mateřských škol. V roce 2021 do školky nechodilo až 40 tisíc
tří- až čtyřletých dětí. Důvody mohou být kapacitní i socioekonomické.
— Napříč Českem
jsme našli 263 oblastí, kde by děti mimo školky zaplnily rovnou dvě i více
tříd. Nejvíc se objevují v okolí velkých měst jako Praha, Brno nebo
Ostrava a v regionech trpících destabilizující chudobou – zejména v
Ústeckém a Karlovarském kraji.
— Až 35 % obcí je
závislých na umisťování dětí do mateřských škol v sousedních obcích.
Dalších 19 % nezvládne umístit pět a více dětí ani s pomocí sousedů.
— Problém se
netýká jen jednotlivých obcí, má mikroregionální rozměr. Prakticky každý kraj
má koncentrovaný shluk obcí, kde nechodí do školky zhruba třetina dětí. Obce
proto nemají při plánování kapacit postupovat izolovaně, mohou se koordinovat
v rámci společenství obcí.
— Poskytovat
předškolní péči má za povinnost každá obec. Každé z dětí mimo školky má
nižší šance na kvalitní vzdělání, posiluje generový gap a připravuje státní
rozpočet až o 46 tisíc korun ročně. V následujících analýzách nastíníme
důvody neúčasti a možná řešení.
Proč
nevíme, kde školky chybí
Stát dnes
neví, kolik míst ve školkách chybí a kde přesně. Odhady se různí. Pro děti
starší tří let chybí 40 tisíc míst., říká Sdružení měst a obcí (SMOČR). Ministr
práce a sociálních věcí Marian Jurečka uvádí až 130 tisíc míst včetně těch pro
děti mladší tří let. Každý rok můžeme sledovat desítky tisíc odmítnutých
přihlášek. Nevypovídají však o přesných potřebách kapacit, protože rodiče mohou
podat víc přihlášek zároveň a neexistuje žádný individuální identifikátor
dítěte.
Lepší
indikátor poskytují data o docházce do školek. Stát a MŠMT ví, že v roce
2021 nenavštěvovalo MŠ (ať už obecní, církevní nebo soukromé) až 40 tisíc tří-
a čtyřletých dětí. Tyto věkové skupiny jsou ideální pro odhad chybějících
kapacit. Pětileté děti mají podle zákona povinnost školku navštěvovat, zatímco
právě tyto mladší děti často na místo nedosáhnou, ačkoliv by jim podle zákona
obce měly také kapacitu zajistit.
Důvody pro
nedocházku jsou různé, ne všude jde jen o chybějící místa. Abychom důvody
poodkryli, zaměřili jsme se v první řadě na to, jak se docházka do
mateřské školy liší v jednotlivých 6 254 obcích.
Naším
řešením pro analýzu je simulovat, které děti by byly „přijaty“, kdyby se
rozhodovalo jen podle vzdálenosti školky a bydliště dítěte:
— Děti se
hlásí prioritně do všech školek, prioritně však k těm nejbližším –
naprostá většina umístěných nachází místo v okruhu do
— Mateřské
školy přijímají děti podle nejbližší vzdálenosti – nejprve přijmou všechny děti
z vlastní obce, pak nabízí místa dětem nejbližšího souseda a tak dále.
Tento
algoritmus umožňuje přibližně určit, kde bydlí děti, které nechodí do školky.
Důvodem může být nedostatek školek nebo velký počet zájemců v dané
oblasti. Výsledky ukazují, kde problém přesahuje hranice jednotlivých obcí a
vyžaduje systémové řešení na úrovni mikroregionů.
Proč se
školky vyplatí
Docházka
do mateřinek zásadně zvyšuje šance dětí na lepší vzdělání a rodičům umožňuje
dřívější návrat do práce. Školky mají i důležitý genderový rozměr. Rodičovský
příspěvek totiž v Česku čerpají z 98 % ženy.
Stát na
tom také vydělává. Díky vyšším odvodům pracujících rodičů a nevyplacených
příspěvcích získá na jednom dodatečně umístěném dítěti čistý výnos 46 tisíc
korun ročně, počítala IDEA při CERGE-EI.
Dostupná
předškolní péče proto patří mezi nejvýnosnější investice, každá koruna
investovaná do včasné péče se státu vrátí troj- až čtyřnásobně.
Důvody
pro neúčast dětí ve školce se liší. Někdy jde o vědomé rozhodnutí rodičů, jindy
o socioekonomické překážky a v některých regionech jednoduše chybí volná
místa. Motivy podrobněji rozebereme v další analýze. Zaměříme se na to,
kde dětem chybí školky a kde by pomohla jiná podpora, aby se do mateřského
vzdělávání vůbec zapojily.
V závěrečné
třetí části pak nastíníme konkrétní řešení těchto problémů.
0 komentářů:
Okomentovat