foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Pražský hrad
Rozvoj Prahy 1 by měl být na základě Strategie udržitelného rozvoje městské části v následujících deseti letech postaven na čtyřech pilířích – ekonomickém, enviromentálním, sociálně-politickém a individuálním, neboli lidském. Hlavním cílem zůstává udržet starousedlíky, přilákat nové obyvatele a současně zkvalitnit turistický ruch a proměnit jeho intenzitu.
Dokument nazvaný Strategie udržitelného rozvoje MČ Praha 1, respektive jeho návrhovou část, schválili zastupitelé Jedničky 11. března. Práce na dokumentu, který obsahuje 31 doporučení ve dvanácti strategických cílech, však začaly už v roce 2021. Do přípravy se dle tiskové zprávy zapojili odborníci, ale i široká veřejnost, téměř 2.600 lidí.
„Strategie nám dává jasnou představu o vizi a hodnotách Prahy 1 ve všech oblastech jejího rozvoje. Tvořena byla důsledně ve spolupráci s obyvateli i politiky městské části. Reflektuje skutečné potřeby, ale i přání obyvatel Prahy 1,“ uvedla ve zprávě starostka první městské části Terezie Radoměřská (TOP 09).
Základem byl rozsáhlý výzkum
Definitivní verzi Strategického plánu udržitelného rozvoje by měli zastupitelé schvalovat letos v létě. Jeho aktuální podoba je zatím k dispozici na webu praha1ocimaobcanu.cz, který je věnován výzkumnému projektu Praha 1 Očima občanů, který proběhl v rámci přípravy dokumentu. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké skupiny obyvatel žijí v centru Prahy, jaká je jejich kvalita života a jaké mají potřeby. Závěry pomohly nastavit cíle v rámci dokumentu, ale mohou také pomoci pojmenovat důležité jevy, které významným způsobem ovlivňují kvalitu života v centru.
V roce 2035 by dle dokumentu měla být Praha 1 místem plným komunitního života obyvatel, kterých by mělo být oproti dnešku asi o 10 tisíc více. S novými obyvateli by měla městská část získat i nový impulz, protože budou v lokalitě bydlet, nakupovat a využívat místní služby. Tím by se celá městská část měla stát přívětivějším místem k životu.
„Městská část Praha 1 by tak neměla být pouze turistickým skanzenem, ale inspirativním, multikulturním, moderním a příjemným místem pro život svých obyvatel s udržitelnou mírou cestovního ruchu,“ dodal ve zprávě zastupitel Petr Hejma (STAN), bývalý starosta, který stál u rozběhnutí prací na strategickém plánu v roce 2021 a nyní spolupracuje i na jeho finalizaci.
Psali jsme
V městské části Praha 8 řeší přestupky za špatné parkování softwarový robot Emil, který má dokonce svůj vlastní mozek, používá totiž umělou…
Návrhová část obsahuje na třicet doporučení
Naplnění této vize nebude jednoduché. Návrhová část Strategie proto obsahuje více než třicet doporučení, mezi která patří například restrukturalizace výdajů rozpočtu s cílem podporovat trvalé bydlení a vlastní obyvatele, maximalizovat výběr poplatků z turismu a podpořit zkvalitnění turistického ruchu. V plánu je také zvyšování otevřenosti a důvěryhodnosti radnice nebo větší spolupráce s místními zájmovými skupinami a spolky.
„Lidé, kteří mají v Praze 1 trvalý pobyt a zároveň v ní reálně bydlí, by měli mít možnost používat výhod plynoucích z finančních dotací, slev nebo podpory konkrétních služeb, které městská část nabízí. Trvalé bydlení se pak stává skutečnou výhodou,“ informoval ve zprávě Petr Hejma.
Řešit by se mělo krátkodobé ubytování i parkování
Autoři strategie na základě sociologických šetření, workshopů s veřejností a v rámci jedenácti pracovních skupin doporučují Praze 1 zpracovat celou řadu dalších koncepčních dokumentů. K těm patří řešení krátkodobého ubytování, nakládání s nemovitým majetkem, komunikační strategie či zpracování socio-demografické prognózy.
Navrhovaná opatření se týkají také dopravy a parkování. Strategický plán například doporučuje zavedení mýtného pro transit a snížit by se měla dle dokumentu intenzita dopravy i počet sdílených prostředků mikromobility. Naopak zvýšit by se měl počet parkovacích míst.
Jednička zvýšila pokuty
Parkování se týká také již zavedená novinka, o které Praha 1 informovala v tiskové zprávě. Mohlo by jít o první vlaštovku větších změn. V reakci na narůstající počet dopravních přestupků spojených s nerespektováním pravidel parkování totiž Jednička zvýšila od 19. března sankce za tyto přestupky na maximální zákonem stanovenou hranici.
Ze stávajících 700 korun se sankce za přestupek dle § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., zvýšila na 750 korun. Také se zvýšila sankce za přestupek podle § 125c odst. 1 písm. f) 11 téhož zákona z 1.200 korun na zákonem stanovené maximum 1.250 korun. Jít by mělo konkrétně o přestupky při řízení vozidla, například překročení dovolené rychlosti, omezení či ohrožení chodce, nedání přednosti v jízdě či porušení zákazu zastavení nebo stání vozidla, a tím pádem způsobení překážky provozu na pozemních komunikacích.
„Tento krok je v souladu se zákonem a naším cílem není šikanovat řidiče, ale zajistit pořádek a respektování pravidel. Dlouhodobě se potýkáme s vozidly, která neoprávněně zabírají místa pro rezidenty či provozovatele služeb. Zvýšení pokut je jasným signálem, že bereme vymáhání pravidel parkování vážně,“ dodal ve zprávě radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (GEN).