foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Turisté v centru Prahy
Vývoj hotelového trhu v České republice nebyl v lednu ani únoru letošního roku ideální. Hoteliéři pozorují pokračující trend, kdy mnoho trhů střední a východní Evropy roste rychleji. Propad Česka za vyspělou Evropou se nijak nezmenšuje.
Únorová data společnosti STR, se kterými redakci seznámila tisková mluvčí hotelové sítě Czech Inn Hotels Dagmar Schejbalová, přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, Evropě a České republice. Pro naši zemi však nebyly výsledky příznivé, stále není výkladní skříní evropského turismu, mnoho trhů střední a východní Evropy totiž roste mnohem rychleji. Česká republika stagnuje.
Náskok Rakouska byl přes 40 procent a náskok Švýcarska více než trojnásobný. Z takzvaných visegrádských zemí Česká republika rozhodně není premiantem. Velkým tématem pro české hoteliéry navíc zůstávají narůstající náklady. Zatímco v letech 2019 až 2025 činí inflace skoro 42 procent, za rok 2024 je to oficiálně pouze 2,4 procenta. Růst mezd, potravin i energií v období 2019 až 2025 však inflační čísla výrazně překračuje, většina hotelů tím pádem dosahuje výrazně horší rentability než v roce 2019, což má podle Schejbalové vliv také na prodej mnoha velkých pražských hotelů mezinárodními řetězci.
Vidět to bylo například v loňském roce, kdy se na realitní trh dostalo za poslední roky vůbec nejvíce prestižních hotelů. K prodeji byly v loňském roce nabízeny například Hilton, Prague Marriott Hotel, Hotel Andaz či Hotel Four Seasons. Jak informovaly Seznam Zprávy, důvodem byla pandemie koronaviru, ale i růst úrokových sazeb nebo konflikt na Ukrajině, kvůli kterému došlo k prudkému růstu nákladů za energie.
Psali jsme
Opakovaně řešeným problémem centra Prahy jsou sdílené koloběžky. Trpělivost už dochází i některým občanům, kteří se na situaci i její řešení…
Únor je pro střední Evropu mimosezónní měsíc
Z meziročního srovnání průměrné obsazenosti pokojů v období ledna a února pozoruje Česká republika nárůst o 2,4 procenta. Oproti tomu v Polsku byl nárůst o 5,1 procenta, ve Švýcarsku o 5,4 procenta, v Maďarsku o 13,9 procent, v Bulharsku dokonce o 15,1 procenta. V okolních státech mnohem rychleji rostly také tržby na pokoj a noc. Například v Maďarsku o 25,8 procent, zatímco v České republice pouze o 7,9 procent.
Únor je přitom pro hoteliéry ve střední Evropě klasický mimosezónní měsíc. Turistický vliv mají na konec zimy pouze Velikonoce, jejichž flexibilní datum situaci komplikuje. Letos jsou například o něco později. Druhý měsíc tak většina využívá k opravám a investicím.
Loňský rok byl úspěšný
Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) přijelo v loňském roce do hromadných ubytovacích zařízení v České republice 22,8 milionu hostů, kteří zde strávili 57,3 milionu nocí. Většina hostů, 54 procent, byla domácích a meziročně u nich byl zaznamenán pokles příjezdů o 0,7 procent i přenocování o 2,2 procenta. Takový vývoj způsobil pokles ve třetím čtvrtletí roku 2024. Nerezidentů naopak přijelo o 9,7 procent více oproti roku 2023.
Co se týče hlavního města, v loňském roce do hromadných ubytovacích zařízení na jeho území dorazilo 8.063.367 hostů, z nichž 1.562.069 tvořili rezidenti a 6.502.298 zahraniční turisté. „Rok 2024 byl pro cestovní ruch v Praze úspěšným rokem. Návštěvností okolo 8 milionů turistů se dostává na předpandemickou úroveň. Současně vidíme velkou změnu v tom, jací návštěvníci Prahu navštěvují. Zvyšuje se podíl cestovatelů, kteří vyhledávají ty nejkvalitnější služby, ať už jde o hotely, restaurace nebo exkluzivní zážitky,“ shrnul rok 2024 náměstek pražského primátora pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil (TOP 09) v tiskové zprávě organizace Prague City Tourism.