Rusko: Společnost KAMAZ po přílivu čínských nákladních automobilů vykázala osmadvacetinásobný pokles zisku

4. 4. 2025

čas čtení 2 minuty
Největší ruský výrobce nákladních automobilů, společnost KAMAZ, se po příchodu konkurentů z Číny potýká s drtivým propadem zisků. Na konci roku 2024 se podle zprávy IFRS společnosti zmenšila na 731 milionů rublů. Ve srovnání s rokem 2023 se toto číslo zmenšilo osmadvacetkrát: tehdy zisk činil 20,4 miliardy rublů. Jako důvod společnost označila sankční tlak. Musela také zaplatit vyšší daň z příjmů v souvislosti s přepočtem na novou sazbu ve výši 25 %.

V loňském roce se úrokové náklady skupiny KAMAZ zvýšily 2,3krát na 20,7 miliardy rublů a provozní zisk a EBITDA klesly o 12 % na 22,8 miliardy a EBITDA 33,6 miliardy rublů. Celkem v roce 2024 vyrobila společnost KAMAZ 54 600 kusů užitkových vozidel (+3 %), z toho 41 677 těžkých nákladních automobilů a 5 742 středně těžkých a lehkých vozidel Compass. Ve stejné době se prodeje propadly o třetinu. V průběhu roku dokázala společnost prodat pouze 17 254 vozidel a poprvé přenechala celkové vedoucí postavení na trhu nákladních automobilů Číňanům. Na vrchol se dostala značka Sitrak, která prodala 19 409 nákladních vozidel.

Pro KAMAZ je těžké konkurovat čínským automobilkám, které nabízejí snadněji ovladatelné kopie známých evropských modelů za nízké ceny. Nákladní automobily z Nebeské říše zaplavily Rusko po odchodu západních značek a soustředění společnosti KAMAZ na plnění obranných zakázek pro potřeby války s Ukrajinou. A do roku 2025 obsadily více než 2/3 domácího trhu. Na tomto pozadí Rosstandart zrušil certifikát jednomu z nejpopulárnějších čínských modelů v Rusku - velkokapacitnímu sklápěči Shacman typu SX3258 - pod záminkou nesplnění závazných požadavků.

V předvečer nadměrného zásobení čínskými značkami na to upozornil generální ředitel KAMAZu Sergej Kogogin, jemuž se podle něj do začátku roku 2025 ve skladech nahromadil asi 40 000 takových kamionů. "Pokud se zaměříme na současnou prognózu - tedy prodej 60-65 tisíc aut v letošním roce - tak nemůžete vyrobit vůbec nic, všechna ta auta už tam jsou. Obchodníci poprvé prodávají více vybavení ze svých skladů, než u nás nakoupí," stěžuje si Kogogin.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
1287

Diskuse

Obsah vydání | 8. 4. 2025