Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Industriál Becherových v Rudolfinu

Design

  7:00
Galerie Rudlofinum představuje práci manželů Becherových, kteří od 60. do 80. let systematicky dokumentovali doly, hutě, plynojemy, vodojemy či vápenky. Vytvořili tak unikátní imaginární muzeum průmyslové architektury 20.let.

Jeden ze snímků manželů. foto: Bernd a Hilla Becherovi, 1973, Zeche Hannover 1/2/5, Bochum-Hordel

Sami Becherovi označují své fotografie jako industriální krajiny, jde o typ obrazu, v němž nejde o zobrazení jednotlivých staveb, ale o situovanost provozů těžkého průmyslu v jejich urbánním a krajinném kontextu. Základem projektu jsou díla, která vznikala v Porúří v 60. letech. Z dnešního pohledu zachytili Becherovi mizející či zmizelý svět, i když původní koncept s "mizením" nepočítal, řekl novinářům ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma.

Muzeum průmyslové architektury 20. let

Fotografie z Porúří doplnily snímky ze Severního Porýní-Vestfálska, z Velké Británie, Francie a USA tak, aby vyzněl jazyk industriální architektury, jak se během jednoho století vyvíjel bez ohledu na hranice.

Becherovi fotografovali průmyslové objekty v době, kdy tyto ještě nebyly objektem zájmu fotografů. Vytvořili jakousi typologii průmyslových staveb, imaginární muzeum průmyslové architektury 20. století s kořeny ve století devatenáctém. Stavby v prezentovaném souboru zachycovali vždy ze stejného úhlu, ve stejném ročním období, za stejných světelných podmínek a bez asistence lidských postav.

Architektura nebo antiarchitektura

Z 90 procent dnes fotografované objekty už nestojí. "Je ale v povaze těch staveb, že jsou dočasné," uvedla Becherová. Dodala také, že dokumentace průmyslových staveb, něčeho, co mizí, byl jen vedlejší efekt jejich práce. "Hlavně nás zajímalo, jak vypadají, není to vlastně architektura, protože nemají estetické nároky, daly by se označit za antiarchitekturu," řekla.

Bernd (1931 až 2007) a Hilla (1934) Becherovi jsou považováni za průkopníky konceptuální fotografie, kteří zásadně ovlivnili celou generaci německých fotografů. Koncepci výstavy připravil Heinz Liesbrock a pražská galerie ji uspořádala ve spolupráci s muzeem Josefa Alberse v německém Bottropu.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...