Na co dát pozor při koupi letenek? Překvapit mohou triky aerolinek a nečekané příplatky

Na co dát pozor při koupi letenek, radí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený (zdroj: ČT24)

Při nákupu letenek se vyplatí porovnávat nejen ceny, ale také podmínky. Levnější letenka často může znamenat další příplatky za výběr místa, zavazadlo nebo občerstvení, ale i za zrušení nebo změnu data letu. Naopak pravidla pro odškodnění za zpožděný nebo zrušený let platí pro všechny aerolinky v EU bez rozdílu.

„Jedna z nejčastějších chyb je, že lidé nehodnotí podmínky u jednotlivých prodejců. Také nečtou tarifní podmínky, tedy například zda mohou letenku stornovat nebo zda mohou změnit termín letu, a orientují se hlavně podle ceny,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Pravidlo, že letenka koupená přímo od dopravce bude levnější než od cestovní agentury, podle něj vždy neplatí. Agentura totiž může mít dohodnuté výhodnější ceny. Ušetřit se dá i koupí akčních letenek, jejichž nabídka je ale časově omezená a často je nutné je ihned zaplatit. S porovnáváním nabídek pomohou internetové aplikace.

Cena letenky je pohyblivá, na rozdíl od organizovaných dovolených se u nich většinou nevyplatí čekat na tzv. last-minute a kupovat je na poslední chvíli. Naopak, s postupným naplňováním kapacity daného letu cena roste.

„Uvádí se, že nejvýhodnější cena letenek je někdy až šest měsíců před plánovaným termínem odletu. Ale jednoznačně nemůžeme říct, kdy se to vyplatí, protože i na last-minute může do hry vstoupit akční cena. Ale chceme-li mít jistotu, že budeme mít letenku na konkrétní termín a za dobrou cenu, tak je lepší si ji koupit dříve,“ radí Zelený.

Zrušit letenku bez sankce většinou nejde

Na letenky zakoupené on-line se nevztahuje dvoutýdenní lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez sankce. Letenky nelze vrátit jako běžné zboží jen proto, že si cestující nákup rozmyslí.

Podmínky storna nebo změny letenky se u jednotlivých společností liší, zpravidla bývají zpoplatněny. Obecně platí, že čím levnější letenka, tím přísnější jsou podmínky. U nejlevnějších letenek často vůbec není možné je vrátit nebo změnit datum letu.

Letecké společnosti či cestovní agentury někdy k letence automaticky přidávají i další služby, například cestovní pojištění nebo pojištění storna letu. Pokud o ně kupující nemá zájem, musí danou položku při objednávání letenky odškrtnout. Přestože je tato praktika protizákonná a hrozí za ni pokuta od České obchodní inspekce, stále se objevuje.

Nízkonákladovkou levněji, ale s nevýhodami

Nízkonákladové letecké společnosti se snaží cenu letenek snížit na minimum, daní za to je ale řada nevýhod. „Často jsou to lety v brzkých ranních nebo večerních hodinách, na letiště vzdálená od centra města a také příplatková politika,“ vysvětluje právník dTestu.

Vysoké příplatky nejčastěji chtějí za výběr místa v letadle, za odbavení zavazadla nebo za občerstvení. Některé aerolinky také záměrně rozsazují lidi cestující společně – a pokud chtějí v letadle sedět vedle sebe, musí si opět připlatit.

U klasických aerolinií bývá zavazadlo většinou už v ceně letenky, i tam se ale objevují výjimky. Zmenšují se také povolené rozměry a hmotnost přepravovaných zavazadel. Pokuty za překročení limitů pak mohou být vysoké.

Odškodnění za zpoždění nebo zrušení letu

V případě zrušení nebo zpoždění letu mají lidé nárok na odškodnění podle pravidel platných v celé Evropské unii a také ve Švýcarsku, Norsku a na Islandu. Podmínky jsou stejné pro všechny společnosti, tedy i pro ty nízkonákladové.

„Ochrana se vztahuje na situace, kdy letíme z EU s kterýmkoliv dopravcem nebo když letíme ze třetí země s evropským dopravcem. Spočívá v tom, že pokud dojde ke zrušení nebo významnému zpoždění letu, tak se o nás dopravce musí postarat. Máme právo na občerstvení, pokud musíme v daném městě přenocovat, tak i na zajištění hotelu včetně transferů. A za určitých okolností i na finanční odškodnění až do výše 600 eur,“ uvádí Zelený.