Elektro kolo, ilustrační foto. Autor: archiv redakce @zpravyextra.cz

Česko – Na neustálý nárůst obliby elektrokol začaly reagovat i cykloturistické služby. Cyklistům nabízejí možnost dobít si na trase svoje elektrokolo. “Nejnutnější dobití kapacity baterie elektrokola zhruba na 50 % trvá poměrně krátce, takže třeba pauza na oběd, kterou cyklisté často využívají k dobíjení svých baterií, jim na delších výletech značně pomůže,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

CYKLISTÉ VÍTÁNI

Do projektu interaktivní mapy dobíjecích stanic pro elektrokola se po celé České republice pod značkou Cyklisté vítáni doposud zapojilo takřka 600 restaurací, hotelů, kempů nebo cykloservisů. Ty dovolují svým návštěvníkům dobít jejich kola a rozšířit jim tak dojezdové možnosti s pomocí elektropohonu. „Zatímco na začátku v roce 2005 značka Cyklisté vítáni s nabídkou dobíjecích míst vůbec nepočítala, ihned po zavedení této podmínky v roce 2014 vyšlo elekotrocyklistům vstříc přes 350 poskytovatelů turistických služeb. Nyní jich je skutečně kolem 600. Meziročně tak přibývá na 70 míst,“ říká koordinátor značky Cyklisté vítáni Petr Kazda. Nejvíce takových míst, která jsou k cyklistům vstřícná, lze nalézt v Jihomoravském kraji, kde je jich více než 100. „Počet míst, který není označen, ale kde si baterii můžete přesto dobít, je mnohonásobně vyšší. Určitě jsou to desetinásobky. Prakticky v jakékoliv restauraci nebo občerstvení vyjde obsluha vstříc. I já jsem se už ale setkal s odmítnutím. K těm dochází především v exponovaných horských střediscích, které se potýkají s návalem turistů na dobrovolné a na bezplatné služby nezbývá obsluze ani majitelům kapacita,“ popisuje zkušenosti Štěpán Pleskač.

JAKO V ALPÁCH?

Po vzoru alpských resortů začaly také v českých horách vznikat celé dobíjecí sítě – nejnověji v Beskydech, kde je pro cyklisty rozmístěno deset stanic v hotelích, restauracích nebo jiných turisticky frekventovaných místech. Právě stravovací zařízení jsou nejvhodnějšími místy pro dobití kola. „Dobíjecí stanicí je myšleno jakékoliv místo, kde si zákazník své kolo může dobít. Někdy se jedná o místa k tomu účelu speciálně vybudovaná, vybavená rychlonabíječkou, stojany na kola, různými adaptéry a tak podobně. Někdy je to však jen klasická 230 V zásuvka umístěná například před vstupem do restaurace. V tom případě je nutné s sebou mít nabíječku vlastní. Možnost nabít si elektrokolo je na všech takových místech zpravidla bezplatná.“ říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles, největšího prodejce elektrokol v ČR.

STANICE Z VEŘEJNÝCH PENĚZ

Sítě dobíjecích stanic začaly budovat také některá města, která se tímto snaží zpopularizovat městské cyklostezky. Dvě stanice nakoupila za 25 tisíc korun frýdeckomístecká radnice, která se na svých dvaceti kilometrech cyklostezek chce zavděčit především seniorům. Stejnou cestou se vydali i v Holešově nebo ve třech městech žďárského okresu. Žďárská radnice na přípravu tamních dobíjecích míst vyčlenila celkem 250 tisíc korun. O pomoci s rozšiřováním počtu dobíjecích míst uvažuje i Apache Bicycles. „Dohromady má naše prodejní síť více jak 260 prodejců. Uvažujeme o tom, že začneme pracovat s našimi partnery i v této oblasti. Pokud někdo prodává naše kola, byli bychom moc rádi, aby si je tam v případě potřeby mohli lidí i dobít,“ uzavírá Štěpán Pleskač.


PSALI JSME: Na silnicích se čím dal častěji objevují nepovolená elektrokola. Překračují maximální rychlost i výkon motoru
Neustále stoupající popularita elektrokol s sebou nese i častější porušování pravidel jejich provozu na silnicích. Na elektrokola se v zemích EU nahlíží v silničním provozu jako na běžná kola – avšak s určitými limity. 

Daniel Sýkora,
(red.)

Komentáře